Trendrapporten 2025: Så utvecklas de digitala läsarintäkterna

Branschen 2025 7 maj
Trendrapporten 2025: Så utvecklas de digitala läsarintäkterna
För sjätte året i rad har vi kartlagt tidskriftsbranschens digitala läsarintäkter tillsammans med konsultbolaget HiGear. Årets rapport visar att de digitala intäkterna fortsätter att öka utan tecken på avmattning.

I den medlemsexklusiva rapporten Trendrapporten Digitala Läsarintäkter 2025 presenteras resultatet av en kartläggning som i år omfattar 504 magasinssajter från 250 olika aktörer.

Medlemmar i Sveriges Tidskrifter kan ladda ner rapporten här.

Ur rapporten:

”Marknaden som helhet fortsätter att öka i ungefär samma takt som tidigare år, med ca 18% i årstakt totalt som prognos för innevarande år. Den här tillväxten gör att förlagen i år kommer att få in över 500 miljoner kronor på digitala läsarintäkter (då handlar det om totalsiffran, inklusive intäkterna från Readly). En imponerande siffra på en marknad som knappt existerande för ett decennium sedan. När vi började mäta de samlade digitala läsarintäkterna 2020 låg de på cirka 170 miljoner kronor. Prognosen för 2025 säger att intäkterna kommer att vara omkring 260 miljoner kronor för B2B (+15%) och 194 miljoner kronor för konsument (+28%). Då är det egna direkta intäkter, exklusive pengarna som kommer från Readly.

Årets kartläggning visar bland annat att magasinens totala digitala läsarintäkter fortsätter att öka. Prognosen säger att den kommer att landa på omkring 430 miljoner kronor 2024 (inklusive förlagens intäkter från försäljning via Readly).”

Till arkivet
Så når du den svårflörtade unga målgruppen
Inspireras av 13 tips från experten, hur danska Zetland lyckats nå unga lyssnare samt exempel på tre internationella titlar som haft framgång hos yngre läsare.
Läs vår stora guide

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här