Guide för publicister till Almedalen

Almedalsveckan 2021 och 2020 ställdes in på grund av pandemin – något som kanske borde ge ett uppdämt behov av mingel och möten i fysiskt format. Men årets politikervecka blir ändå en bantad historia. I det officiella programmet finns ungefär 1950 evenemang (i skrivande stund) – att jämföra med över 4 300 evenemang år 2018.
Bland arrangörerna finns som vanligt flera publicister. Här kommer ett axplock av seminarier som är intressanta för dig i tidskriftsbranschen – eller som arrangeras av tidskrifter.
Heta branschfrågor hos Sveriges Tidskrifter
Sveriges Tidskrifter arrangerar tre programpunkter den 5 juli som alla handlar om heta frågor i branschen. Det handlar om mediestöd till tidskrifterna, hot och hat mot journalister och så spelas ett avsnitt av Publicistpodden in live inför publik. Där kommer panelen bland annat prata om mediebranschens chefer och deras utmaningar. Hela programmet kan du läsa här.
Tidningsutgivarnas arrangemang den 4 juli
TU har sina evenemang på måndagen, den 4 juli. Här blir det debatt om det nya mediestödet med regeringens utredare Mats Svegfors. TU arrangerar också ett seminarium tillsammans med Medieledarna och Medieföretagen om branschens svårighet att rekrytera journalister och andra nyckelfunktioner. Andra intressanta punkter handlar om politiska budskap och influencers, och spelreklam. Här är deras program.
Journalisten och Journalistförbundet
Journalistförbundet finns på plats med seminarier om alltifrån upphovsrätt och a-kassan, till offentlighetsprincipen och public service. Här finns också en spännande programpunkt om hur utländska aktörer kan tänkas påverka det svenska riksdagsvalet. Läs programmet.
Resumé och Dagens Media möter branschen på egen scen
Dessa Bonnier News-ägda titlar har en egen scen i Almedalen som kallas Kommunikationsarenan med flera guldkorn för den som jobbar inom mediebranschen. Här debatteras bland annat kompetensförsörjningen i branschen och framtidens mediepolitik.
Public service, kvalitetsjournalistik och demokrati samt reklam och hållbarhet.
Dagens Media har tidigare arrangerat DJ Battle, en fest som lockat tusentals besökare. Partajet blir av även i år men nu är Dagen Media bara med som partner. Den som tagit över rodret är PR-byrån Assefa Communication. Läs mer här.
Dagens Samhälle tar grepp om samhällsutvecklingen
Infrastruktur och samhällsbyggnad, skola, vård och omsorg, digitalisering, demokrati och politisk styrning är temat för Dagens Samhälles seminarier. Även detta inom ramen för Bonnier News events. Här kan du läsa mer.
Aktuell Hållbarhet har egen arena
Aktuell hållbarhet som ges ut av Bonnier News arrangerar året runt stora event för de som arbetar inom miljö och hållbarhet. I Almedalen arrangerar de Aktuell Hållbarhet Arena och en mängd seminarier om bland annat klimat och tillväxt, matförsörjning, hållbarhetskrav i upphandlingar, samt kompetensfrågor och ledarskap på området. Aktuell Hållbarhets program.
Dagens Medicin blickar mot framtiden
Även denna Bonnier News-titel har ett flertal egna event. Här lyfts frågor som är avgörande för framtidens hälso- och sjukvård. Läs mer.
Omvärlden har seminarier för en bättre värld
Sidafinansierade Omvärlden arrangerar två seminarier i samarbete med FUF, föreningen för utvecklingsfrågor. Det handlar om fake news och desinformation, samt begreppet ondska. Läs mer om seminarierna.
Fastighetsvärlden arrangerar event om välfärdens lokaler
Fastighetsvärlden är en stor eventarrangör året runt. I Almedalen håller man en heldag om samhällsfastigheter den 4 juli.
Fastighetsvärldens evenemang.
Arbetsvärlden debatterar jobbpolitik och välfärd
Arbetsvärlden är en tidning om arbetsmarknad från TCO. Tidningen står som arrangör för ett seminarium om jobbpolitiken i välfärden.
Läs mer här.
Text: Barbro Janson Lundkvist
Foto: Getty