Bonnier News satsar på liveshopping
För Bonnier News är e-handel ett viktigt tillväxtområde. Nu satsar man stort på liveshopping, tillsammans med företaget Mavshack, som jobbar med produktion och streamingtjänster.

Paul Brandenfeldt är försäljningsdirektör på Bonnier News, där magasinen ingår i affärsområdet Expressen Lifestyle.

– Liveshopping är nytt och spännande för oss. Det finns ett stort intresse hos våra läsare och annonskunder, och vi har ett par annonskunder som ska in i studion snart, säger Paul Brandenfeldt.

Sändningarna sker i studion på Expressen Lifestyle men också hos Mavshack och kunderna. Paul Brandenfeldt tror på formatet, bland annat eftersom Bonnier News har ett 30-tal magasin och är en av Sveriges största plattformar för influencers. Expressen når också flera miljoner läsare varje dag. Samtidigt, påpekar han, är liveshopping helt nytt.

– Det här är ett sätt för oss att lära oss. Vi kommer, precis som andra, att navigera i okänd terräng i början. Men med vår erfarenhet som innehållsskapare och utvecklare av innehållsaffärer kan vi ha en spännande framtid inom liveshopping.

Eftersom e-handeln växer rent generellt i samhället ökar också behovet av leveranser. I våras gick Bonnier News ihop med konkurrenten Schibsted och bildade bolaget Sweship, som erbjuder distributionstjänster inom e-handel. Bonnier News samarbetar sedan tidigare med andra tidningskoncerner kring logistiktjänsten Early Bird, som levererar e-handelsprodukter i samband med morgontidningsutdelningen.

– Att vi har förutsättningar att hjälpa våra annonskunder hela vägen – från att skapa en annons till att skicka hem produkten som våra läsare har köpt – tror jag kommer att vara avgörande. Det finns ingen annan som kan erbjuda allt det här, framför allt inte de amerikanska jättarna.

Bonnier News driver sedan 2017 den egna e-handeln Happy Green, med ekologiska hälsoprodukter. Bonnierkoncernen äger också flera e-handelsbolag, däribland Adlibris.

– Vi lär oss mycket av dem, det tror jag är nyttigt, som att förstå vad som är drivare till olika avslut och vad vi kan påverka. Vi vet vad våra läsare vill ha och hur vi ska få dem att konvertera till en affär.

Magasinen, med alla sina målgrupper och deras intressen, utgör en bra grund för e-handel, menar Paul Brandenfeldt. Bonnier News jobbar med machine learning där all data processas för att hitta kluster av målgrupper.

– Ju mer data vi har om våra besökare och deras intressen desto mer kan vi maximera effekten. Det är framför allt betydelsefullt för att vi ska vara relevanta för läsarna. Alla läsare som kommer till våra sajter har sedan en stor potential att driva någon form av försäljning.

Text: Jennie Aquilonius

Läs mer

Välkommen till branschens största evenemang 2024!
Vi arrangerar Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan den 23 oktober. Som besökare får du en inspirerande och värdeskapande dag och en stjärnspäckad festfylld galakväll med prisutdelning. Vi ses på Cirkus i Stockholm.
Läs mer om årets program och anmäl dig här

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här