”Vi kan verkligen bevisa att det finns medier som är mer trovärdiga än andra”

Artikel 2024 23 maj
”Vi kan verkligen bevisa att det finns medier som är mer trovärdiga än andra”
En global standard för att certifiera trovärdig journalistik. Det är Reportrar utan Gränsers nya vapen i kampen mot desinformation. Över 1 500 medier, världen över, har redan anslutit – men ännu ingen aktör i Sverige.

Det är bara ett par veckor sedan Amélie Reichmuth drog i gång sitt nya uppdrag. Hon är nordisk representant för Reportrar utan Gränsers globala ISO-standardiserade certifiering av trovärdiga medier, Journalism Trust Initiative (JTI).

Hittills har över 1 500 medier i 85 länder anslutit till certifieringsprocessen, men ännu bara ett fåtal i Norden. Det är Amélie Reichmuths uppdrag att ändra på det.

– Vi kan verkligen bevisa att det finns medier som är mer trovärdiga än andra, säger Amélie Reichmuth.

Hon är själv en prisad journalist. 2023 vann hon The European Young Reporter Award av ideella organisationen Reporters d’Espoir. Just nu för hon dialog med medieorganisationer som Sveriges Tidskrifter och stora och små medieföretag i Norden om JTI. Hennes förhoppning är att JTI så småningom ska bli en lika välkänd certifiering som till exempel Eko-eller Fair Trade-märkningen. Men än är det en bit kvar dit.
– I ett längre perspektiv vill vi att JTI ska bli känt hos allmänheten, säger Amélie Reichmuth.

Redan 2019 lanserade Reportrar utan Gränser certifieringen JTI. Standarden är framtagen av 130 journalister, publicister och experter under ledning av European Committee for Standardization. Ett mål med certifieringen var att den även skulle klara kraven för ISO-standarder, vilket den nu alltså gör.

JTI certifierar radio, tv, tidningar, magasin och faktagranskare. Bland anslutna medieföretag finns CBC News (certifierad), France Télévision (certifierad), Radio Canada (certifierad), Kyiv Post och Femme d’Afrique Magazine. Hela mediehus kan också certifiera sig, men då behöver varje enskild titel gå igenom processen.

Den blåa färgen visar länder där det finns medier som anslutit till Journalism Trust Initiative (JTI). I Norden är det bara ett fåtal – och ingen i Sverige.

För att få en certifiering enligt JTI ska mediet gå igenom följande tre steg:

  1. En självutvärdering av mediet bestående av 130 frågor.
  2. Offentlig publicering av resultatet av utvärderingen.
  3. Extern revision av ett konsultföretag.

De två första stegen är gratis, förutom tiden det tar. Räkna med att det tar ett par timmar att svara på det omfattande formuläret, som behandlar såväl transparens, journalistiska arbetsprocesser, redaktionella rutiner och hantering av rättelser, som ägarförhållanden, hur AI-teknologier används, intäktsmodellen, organisationsstruktur och hur företaget hanterar anställda och frilansare.

Det tredje steget är det enda som kostar. Revisionen tar mellan 1 och 3 månader och prislappen är mellan 5 000 och 10 000 euro, beroende på medieföretagets storlek. JTI listar konsultföretag som kan göra revisionen. Det går även att söka stipendium från Reportrar utan Gränser för revisionskostnaderna. Vidare försöker Reportrar utan Gränser hitta sätta att minska kostnaden för revisionen, så att fler mindre publicister kan ansluta till JTI. Certifieringen är klar först när medieföretaget genomgått och klarat samtliga tre steg. Vidare ska certifieringen uppdateras och en ny revision göras vartannat år.

– En del stannar vid de första två stegen och gör dem bara för sin egen del. Det är ett bra sätt att utvärdera sina egna rutiner och processer och kanske anpassa dem så de blir mer transparenta, säger Amélie Reichmuth.

De medier som i dag är anslutna till JTI tillhör främst Väst- eller Östeuropa, Nord- och Centralamerika och Afrika.

– Vi ser också att medieorganisationer i länder där pressfriheten hotas använder den här certifieringen när de söker donationer, bistånd eller offentlig finansiering. De använder JTI för att definiera vad som gäller för trovärdig journalistik och media.

Enligt Amélie Reichmuch är JTI ett av Reportrar utan Gränsers flaggskeppsprojekt. Organisationen kampanjar nu för att få med medier i Norden, Asien och Sydamerika.

I Sverige har vi ju ett medieetiskt system, behövs det verkligen en ytterligare en certifiering av redaktionella medier utöver det?

– Ja, konstaterar Amélie Reichmuth, som fått samma fråga från flera av de svenska medieorganisationer som hon haft kontakt med.

– Förtroende är det nya guldet för journalistiken. Men det är en resurs som måste förvaltas strategiskt så att förtroendet för media fortsätter att ligga lika högt i framtiden. Vi vill verkligen jobba proaktivt med det.

Tanken är att medieföretagen ska kunna använda JTI i sin affärsmodell, som ett bevis på att det som redaktionen producerar är av journalistisk kvalitet. Vidare använder Reportrar utan Gränser certifieringen som ett verktyg för att visa för till exempel techjättar vilka aktörer som arbetar med seriös journalistik. I EU:s Code of Practise on Disinformation, som vänder sig till techjättar, är JTI är det enda verktyg som nämns som ett sätt att se om en nyhetskälla är pålitlig.

JTI har därtill fått till ett samarbete med Microsoft som innebär att JTI-certifierade medier får högre sökträffar i sökmotorn Bing. JTI vill även få till något liknande med andra plattformar som till exempel Alphabet och Meta, men det är inte jättelätt att föra samtalen med de stora techjättarna – och då behövs verkligen styrkan i ett gemensamt mediainitiativ.

– JTI ska fungera som ett nätverk, en community av medier som delar samma etik, öppenhet och professionalism. Vi blir starkare tillsammans, och kan hjälpa varandra, säger Amélie Reichmuth.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Lars Broslet och Journalism Trust Initiative (JTI)

Vill du få koll på tidskriftsbranschen?

Den här texten publicerades till vårt nyhetsbrev. Du kan prenumerera gratis här

Till arkivet
GUIDE: Så preppar du tidningen för kris och krig
Hur vet man om det är kris, vilka lagar gäller och vad ska du och din kollegor göra för att förbereda verksamheten? Ta hjälp av vår nya guide där du får råd av experter samt får reda på hur Polistidningen och Läkartidningen agerar.
Läs hela guiden.

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här