Tidskriftsbranschen rasar mot Postnords prishöjning

Artikel 2025 30 januari
Tidskriftsbranschen rasar mot Postnords prishöjning
Postnord ökar styckpriset för att dela ut tidningen på vissa adresser med runt 17 procent i år. För tidskriftsaktörer med printutdelning är prisökningen minst sagt kännbar. Branschen har reagerat starkt och nu kritiserar Sveriges Tidskrifter den ohållbara situationen för många av medlemmarna.

Tidskriftsbranschen rasar mot Postnords prishöjning: ”Hisnande”

Enkät om postdistribution.
Publicisterna reagerar starkt. Från vänster – Camilla Sjöberg, Albinsson & Sjöberg, Joakim Svensson, Travronden och Kristina Adolfsson, Senioren.

Postnord ökar styckpriset för att dela ut tidningen på vissa adresser med runt 17 procent i år. För tidskriftsaktörer med printutdelning är prisökningen minst sagt kännbar. Här har vi samlat några reaktioner från branschen. Camilla Sjöberg, Albinsson & Sjöberg, strävar efter att kostnaderna inte ska drabba läsarna. Joakim Svensson, Travronden kallar höjningen ”över gränsen för vad som är rimligt” och Kristina Adolfsson, Senioren menar att prisökningen är ”hisnande”.

Läs hela artikeln

Kerstin Neld: ”Distributionen är en del av vår demokratiska infrastruktur”

Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter. Foto: Sara Arnald samt Postnord.
Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter. Foto: Sara Arnald samt Postnord.

Sveriges Tidskrifters Kerstin Neld pekar på den ohållbara situationen för tidskriftsbranschen när Postnords priser höjs år efter år. ”En tidskrift kan inte jämställas med ett brev”, säger hon.

Läs hela artikeln

Postnord svarar på kritiken: Den nya prismodellen

Daniel Erlingsson, Postnord.
Daniel Erlingsson, Postnord.

Tidskriftsförlagen rasar mot Postnords prisökning. Men, Daniel Erlingsson, avdelningschef på Postnord, menar att många förlag fått en mildare höjning i år än tidigare – till följd av en ny prismodell för posttidningar.

Läs hela artikeln

Så gör Kollega för att pressa priserna

Åsa Frisk, ekonomiansvarig på tidningen Kollega
Åsa Frisk, ekonomiansvarig på tidningen Kollega

Hur kan tidskrifter möta kostnadsökningen för postutdelningen? Åsa Frisk, ekonomiansvarig på tidningen Kollega, ger sina bästa knep.

Läs hela artikeln

Till arkivet
Stor guide: Så kommer du igång med TikTok
Algoritmen på TikTok tycks nu gynna publicister. Flera nischade medier hittar sina målgrupper här. Är det dags även för dig?
Läs vår stora TikTok-guide

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här