Tidskriftsbranschen rasar mot Postnords prishöjning

Tidskriftsbranschen rasar mot Postnords prishöjning: ”Hisnande”

Postnord ökar styckpriset för att dela ut tidningen på vissa adresser med runt 17 procent i år. För tidskriftsaktörer med printutdelning är prisökningen minst sagt kännbar. Här har vi samlat några reaktioner från branschen. Camilla Sjöberg, Albinsson & Sjöberg, strävar efter att kostnaderna inte ska drabba läsarna. Joakim Svensson, Travronden kallar höjningen ”över gränsen för vad som är rimligt” och Kristina Adolfsson, Senioren menar att prisökningen är ”hisnande”.
Kerstin Neld: ”Distributionen är en del av vår demokratiska infrastruktur”

Sveriges Tidskrifters Kerstin Neld pekar på den ohållbara situationen för tidskriftsbranschen när Postnords priser höjs år efter år. ”En tidskrift kan inte jämställas med ett brev”, säger hon.
Postnord svarar på kritiken: Den nya prismodellen

Tidskriftsförlagen rasar mot Postnords prisökning. Men, Daniel Erlingsson, avdelningschef på Postnord, menar att många förlag fått en mildare höjning i år än tidigare – till följd av en ny prismodell för posttidningar.
Så gör Kollega för att pressa priserna

Hur kan tidskrifter möta kostnadsökningen för postutdelningen? Åsa Frisk, ekonomiansvarig på tidningen Kollega, ger sina bästa knep.