Tidskriftsbranschen planerar för fysiska event: ”Vi är superglada”

Daniel Lindstedt, Albinsson & Sjöberg: ”Vi ser ett ljus i tunneln”
Efter två år laddar motorförlaget Albinsson & Sjöberg åter för en fyradagars jättemässa med 77 000 besökare på plats.
– Vi är superglada. Vi ser ett ljus i tunneln, säger Daniel Lindstedt, event- och webbchef på Albinsson & Sjöberg.
För motorförlaget har coronaåren varit tuffa. Företagets största intäktskälla är elva printtidskrifter, bland annat Bilsport och Allt om MC. Men vid sidan av papperstidningar har förlaget flera webbvarumärken inom motor och arrangerar också årliga mässor och evenemang. Förlaget står bland annat bakom Skandinaviens största bil- och MC-mässa: Bilsport Performance & Custom Motor, även kallad påskmässan.
Under de senaste två år den stora motormässan varit i ett digitalt format. I genomsnitt brukade mässan ha 77 000 gäster före pandemin.
– Vi har förlorat mycket pengar på påskmässan, men jag kan inte säga några siffror, säger Daniel Lindstedt.

Albinsson & Sjöberg har fått söka stöd för korttidspermitteringar och omställningsstöd under 2020 och 2021. Men nu är det full fart på kontoret i Karlskrona igen. Att äntligen kunna arrangera Bilsport Performance & Custom Motor på Elmia i Jönköping kräver sin insats.
– Vi var rätt förberedda på att vi skulle hamna i det läget att vi kan genomföra mässan, men tidschemat är mer pressat. Normalt börjar vi med marknadsföring och att bearbeta utländska gäster och utställare tidigare, men där har vi legat lågt.
Företaget är redo att ställa om den stora fordonsentusiastmässan om det skulle komma nya restriktioner.
Under våren arrangerar Albinsson & Sjöberg också Skog & Traktor, En dag på Strippen och Nostalgia Festival. Samtliga evenemang är tillbaka efter två års uppehåll.
– Vi är oerhört positiva och glada inför 2022. Det känns fantastiskt skönt att äntligen få komma i gång igen. Det här är mer än ett yrke för oss, det är en livsstil, säger Daniel Lindstedt om att dra i gång evenemangsverksamheten igen på allvar.
Sara Forssberg, Aller media: ”Det känns helt fantastiskt”
Aller medias ELLE-galan blir åter, efter några månaders framflyttning, en mingelfest.
– ELLE-galan är vårt största event och nu känns det helt fantastiskt. Vi kommer att kunna genomföra galan som vi önskar och utan restriktioner, säger Sara Forssberg, head of commercial B2B på Aller media.
ELLE-galan kommer ta emot uppåt 1 000 personer.
Maja Florin, Di-gruppen: ”Vi spritar mikrofonmyggorna mellan varje talare”
För Di-gruppen innebär regeringens beslut att slopa restriktionerna inga direkta förändringar i evenemangsprogrammet. Under Di-gruppen finns 19 av Bonnier News varumärken, bland andra tidskrifterna Aktuell Hållbarhet, Dagligvarunytt, Dagens Media, Dagens Samhälle och Resumé. För Di-gruppen har hybridevent varit vägen framåt under pandemin.
– Vi har en årsplanering och den håller vi fast vid. Däremot innebär de lättade restriktionerna att det interna arbetet runt evenemangen underlättas. Vi kan ha mingel, slippa covidpass i entrén och behöver inte ta hänsyn till maxgränser för lokaler. Det kan på sikt gynna affären, säger Maja Florin, affärsområdeschef för möten och koncept på Di-gruppen.

För Di-gruppen består evenemangsverksamheten av ett 40-tal konferenser och knappt 20 serier med nätverksträffar inom olika branscher. Under coronaåren har Di-gruppen även utvecklat verksamheten med webbseminarier.
– Det är ett nytt affärsben. Vi har byggt en studio och har förstått att det går att ta betalt för digitalt innehåll om det är tillräckligt bra, säger Maja Florin.
När Almedalsveckan ställdes in år 2020 skapade Di-gruppen digitala konferensen Omstart Sverige som en ersättning. 2021 bytte den namn till Uppstart Sverige. I år är politikerveckan Almedalen åter tillbaka i Visby och Di-gruppen kommer ha inte mindre än sex scener, men förlaget väljer ändå att fortsätta med Uppstart Sverige som ett digitalt evenemang med några få exklusiva fysiska platser. En lärdom Maja Florin dragit under pandemiåren är att det kan vara bra att härda ut och hålla fast vid sitt program, trots motgångar.
– 2020 ställde vi in allt under våren och sköt upp det till hösten. Vi tänkte som alla andra att det här kommer inte att pågå så länge, men det misstaget gör man inte om. Under 2021 har vi genomfört, i stort sett, allt vi planerat, säger Maja Florin.
Under 2020 använde Di-gruppen möjligheten att ha anställda på korttidspermission, men under 2021 har alla i organisationen behövts på arbetet.
Di-gruppens evenemang kommer även fortsättningsvis att ha en del inslag som inte fanns före pandemin.
– Det kommer att finnas handsprit och vi kommer att vara noga med hygienen. Det har satt sig i ryggraden att man spritar mikrofonmyggor mellan varje talare.
Text: Matilda Nilsson
Foto: Magnus Karlsson/Bilsport Classic, Pax Engström Nyström, Mattias Larsson, och Johan Strindberg
FAKTA
Kalender: Axplock av vårens stora tidskriftsevent
9 mars – Chef 2022 arrangeras av Chefsakademien som ger ut tidningen Chef. Årets stora ledarskapsevent sker både digitalt och på plats på Vasateatern i Stockholm. Insikter, trendspaningar och nätverkande. Under evenemanget koras även Årets Chef 2022.
15 mars – Media Summit av Dagens Media och Dagens Industri blir ett hybridevent i år. Förra året var mediekonferensen digital – och blev en ersättning för Dagens Medias Mediedagen som ställdes in.
15-18 april – Bilsport Performance & Custom Motor Show. Skandinaviens största bil- och MC-show kommer tillbaka till Elmia i Jönköping. Ett vanligt år har jättemässan runt 77 000 besökare.
29 april – ELLE-galan kommer tillbaka till Grand hotel i Stockholm. Aller medias modefest sänds live på Sjuan och i TV4 Play.
3-4 maj – IDG:s Webbdagarna. Tillbaka som hybridevent efter två år som helt digital konferens. 500 personer på plats i Annexet i Stockholm.
5 maj – Fackförbundspressens dag. Seminarier, mingel och utdelning av Fackförbundspressens journalistpriser planeras på Stockholm Conference Center (Norra Latin).
3-7 juli – Almedalsveckan hoppas komma tillbaka ”som vanligt” till Visby. Bland andra Sveriges Tidskrifter och Di-gruppen har redan bokat in sig.
Övrigt: För Bonnier News Expressen Lifestyle märks åter ett intresse från publiken för att resa. För 2022 är antalet planerade resor kopplade till förlagets tidskriftstitlar åter uppe i samma nivå som före pandemin.
Och missa inte i höst:
19 oktober – Tidskriftsdagen & Tidskriftsgalan. Sveriges Tidskrifter planerar åter för en fysisk Tidskriftsdag med efterföljande gala.