Tidskrifter slopar Google Analytics
Tekniktidningen Feber har slutat med Google Analytics. Det berättade tidningens chefredaktör Roger Åberg i ett inlägg i slutet av februari. Tidningen har haft Googles mätverktyg sedan 2009, men till följd av att flera myndigheter ”börjat tycka att det inte är ok att använda verktyget” valde magasinet att byta statistik- och analysverktyg.
Valet föll på webbanalysverktyget Plausible Analytics, som bygger på open source (öppen källkod). Mätverktyget är till skillnad från Google Analytics inte gratis. Å andra sidan lovar Plausible att sajtägaren själv har kontroll över sin data, och att inga personuppgifter lämnar EU:s gränser.
Också facktidningen Svensk Farmaci har valt att sluta använda Google Analytics på inrådan av digitala byrån Oktavilla.
– Vi har länge rekommenderat våra kunder att se alternativ till Google Analytics. Det har varit lite slentrian i branschen att använda det, säger Lars Wästfelt som är formgivare, informationsarkitekt och en av grundarna till Oktavilla.
Senaste tiden har inte bara medier, utan även många andra europeiska aktörer fått upp ögonen för problemen med att använda Googles statistikverktyg. Stora svenska myndigheter som Arbetsförmedlingen och Skatteverket har valt att lämna Google Analytics till förmån för Matomo, som också är ett webbanalysverktyg baserat på open source.
Två dataskyddsmyndigheter i Europa, en i Österrike och en i Frankrike, har nyligen kommit fram till att sajter som använt Google Analytics har brutit mot EU:s dataskyddsförordning GDPR. Den österrikiska myndigheten DSB:s beslut gäller en version av Google Analytics som är från augusti 2020. Den franska myndigheten CNIL ger sajtägaren en månad på sig att lämna Google Analytics. I annat fall kan påföljder vänta. Den som bryter mot GDPR riskerar dryga böter.
I Sverige granskar just nu Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) användandet av Google Analytics på Coop, Dagens Industri, Tele2 och CDON.
– Vi har ett antal tillsyner på gång. De är slutfasen, men de är inte klara, säger Per Lövgren, pressekreterare på IMY.
Enligt Per Lövgren dröjer det minst sex veckor tills IMY meddelar sina beslut. Tillsynsmyndigheten här måste inte följa besluten i de andra länderna. I Norge pågår en liknande granskning och där har telefoniföretaget Telenor redan valt att lämna Google Analytics, berättar digi.no.
Totalt har ideella organisationen NOYB skickat in 101 klagomål gällande Google Analytics och Facebook Connect till myndigheter i EU. Detta efter den uppmärksammade Shrems II-målet där EU-domstolen slog fast att personuppgifter som skickas mellan Europa och USA inte längre är skyddade enligt avtalet Privacy Shield.
LO Mediehus är, likt Svensk Farmaci, en av Oktavillas kunder. LO Mediehus har valt att börja samla in statistik med Plausible parallellt med den data som hämtas via Google Analytics. Också Svensk Farmaci hade systemen parallellt tidigare, men valde nyligen att helt sluta med Google Analytics.
– Tiden är mogen för fler att släppa taget om Google Analytics. Väljer man Plausible kommer inga analyskakor att behövas på sajten. Svensk Farmaci kan bli en av de första svenska mediesajterna som är helt fri från cookiebanners, säger Lars Wästfelt.
I Oktavillas redaktionella plattform Arto ingår bland annat mätverktyget Plausible, så som företrädare för Oktavilla talar Lars Wästfelt delvis i egen sak när han rekommenderar andra verktyg än Google Analytics. Men det finns också idealism bakom Lars Wästfelts argumentation.
– Inom mediebranschen är det viktigt att man är oberoende och står på egna ben – ska man inte vara det i alla avseenden? Sannolikt är det olagligt att använda Google Analytics, och oavsett så är det en stor amerikansk jätte som publicisten blir beroende av. Varför ska man göda Google med sina läsares uppgifter? frågar han.
Techjätten Google har meddelat att nuvarande version av Google Analytics, ibland kallad GA3 och ibland kallad Universal Analytics, kommer att fasas ut. Data kommer inte samlas in i verktyget från juli nästa år. I stället rekommenderar Google tjänsten Google Analytics 4.
Text: Matilda Nilsson
Foto: Getty Images