Stor guide för publicister – kom igång med Reels!
Har du också märkt en förändring på Instagram och Facebook? Fler videoklipp, Reels (= på svenska rullar eller filmrullar), pockar på din uppmärksamhet. Har du provat att göra en Reel själv har du säkert också märkt vilket stort genomslag de korta videoklippen kan få.
Instagrams förebild till Reels är appen TikTok, som du säkert vet är speciellt populär bland unga användare. TikTok är också omtalad för sin träffsäkra algoritm. När Meta (ägaren av Facebook och Instagram) nu vill få fart i sin TikTok-kopia spelar det inte längre lika stor roll vilka stora sociala medier-kändisar du följer, inte heller vad dina bästa vänner lägger ut. I den AI-algoritm som väljer vad som hamnar i ditt flöde har nya virala klipp fått ett stort försprång.
Fem fakta om Instagrams nya algoritm
1. Video prioriteras. Att göra rörligt överhuvudtaget ger större räckvidd än att bara posta bilder och bildtext, som tidigare var fokus för Instagram-appen.
2. Sneglar på TikTok. Att Meta tagit efter ungdomsappen TikTok är ingen hemlighet. Reels har ibland kallats en sämre kopia av TikTok – och det är tydligt att ljud- och formattrenderna som får fäste på TikTok också kan bli virala som Reels. Bli inte omsprungen. Håll koll på trenderna!
3. Ljud som trendar. Ljudet har fått en mycket mer prioriterad roll i Reels än tidigare. Som kreatör och privatperson på Instagram har du ett brett spektrum av ljud att välja mellan när du lägger ut ditt eget innehåll. Men också här gäller det att ha fingertoppskänsla och hänga med. Håll koll på TikTok och Instagram för att inte missa musiken som trendar just nu.
4. Humor är bra. Roliga, oväntade klipp går hem på Instagram. Och som tidigare har starka stories också en publik. Men det behövs en krok, eller en wow-faktor. Ämnen som mode, inredning, smink, matlagning, dans och estetik är populära.
5. Nedprioriterar TikTok-innehåll. Att ta ett klipp direkt från TikTok och publicera på Instagram låter kanske som en bra idé, men detta uppskattas inte av appen. Instagram nedprioriterar innehåll med TikToks vattenstämpel.
Det är lite hokuspokus över techbolagens algoritmer, men på sistone har det i alla fall varit tydligt att det lönar sig att göra video och för många publicister är det självklart att haka på trenden. Bonnier News berättade nyligen att alla 30 tidskriftstitlar inom Expressen Lifestyle ska satsa på mer videoproduktion under hösten. Och Aller media var redan i våras i gång med att sälja videoannonser hos microinfluencers inom nätverket Spark i formaten Instagram Stories och Reels.
Vi bad sociala medier-experterna Elin Häggberg och Jenni Laapotti hjälpa oss att ta fram tips för publicister för att lyckas med sina Reels. Elin Häggberg är bloggaren och journalisten bakom influencerkontot @teknifik och Jenni Laapotti är medgrundare av sociala medierbyrån Digitalsnack, samt programledare i podden med samma namn.
Guide: Börja producera Reels i 11 steg
1. Var nyfiken
Börja med att ladda ned TikTok- och Instagram-appen. Vad funkar i apparnas korta videoformat? Vilka klipp går hem hos din målgrupp?
2. Håll koll på trenderna
Vilken musik trendar på TikTok just nu? Vilka ämnen och format är populära? Försök att inte fastna i din egen algoritm utan agera på appen som din målgrupp skulle göra. Vad skulle de gilla, kommentera och dela vidare?
3. Skapa en strategi utifrån ditt varumärke
Det kan ju verka härligt att bara kasta sig ut i den nya kanalen, men stanna upp en stund och fundera på ditt eget varumärke. Vilken position vill du ta i Reels? Kan du nå din målgrupp här? Kan du öka din räckvidd med hjälp av videoproduktion för Instagram?
4. Lägg ut Reels
Har du aldrig lagt ut en Reel, ens privat, så följ vår steg-för-steg-guide och prova. Du får även veta mer om skillnaderna mellan formaten Instagram Story (Din händelse) och Reels (filmrullar) i guiden Kom i gång med Instagram Reels.
5. Skriv ett manus
När du ska börja filma för din tidskrift kan det vara bra att vara förberedd. Skriv ett manus innan du sätter i gång, eller i alla fall stödord så att du vet ungefär vad du ska säga när kameran rullar.
6. Skaffa utrustning
De flesta mobiler har bra kameror så att de räcker gott för Reels-produktion. Tänk på att filmen kommer visas i stående format, så håll mobilkameran upprätt. Det kan underlätta att ha ett mobilstativ. En ringlampa skadar inte. Men tänk på att produktionen inte behöver vara för finputsad. Det är bra om din Reel känns äkta, och inte för noggrant producerad.
7. Välj redigeringstjänst
Många privatpersoner och kreatörer klipper, redigerar och lägger på ljud på sina Reels direkt i Instagram-appen. Sociala medier-gurun Mirza Bico menar till och med att det är bättre då Instagram då märker av att du lägger tid på din film – och därmed höjer upp dina Reels i flödet. Det går dock bra att klippa i andra redigeringsverktyg ifall du föredrar det. Teknifiks Elin Häggberg rekommenderar till exempel Adobe Premiere Rush och InShot. Andra använder till exempel Final Cut.
8. Lägg på ljud
I Reels är ljudet A och O. Många virala videos använder den musik som trendar för stunden, till exempel i kombination med en för stunden återkommande danskoreografi. Instagram har ett helt bibliotek med ny och gammal musik som hela tiden uppdateras. Bara att hämta och lägga på klippet för kreatörer och privatpersoner, men musikutbudet är däremot begränsat för företagskonton. Det går även att lägga på egen musik eller göra en voice over (prata) så klippet inte är tyst. Även om du inte lägger på ljud, glöm inte att dra i ljudreglaget till ditt klipp. Har du bara skrapande bakgrundsljud är det kanske bättre att låta videon vara helt tyst i stället.
9. Jobba som ett lag
Har du ett tidskriftsvarumärke ska du inte försöka låtsas att din tidning är en influencer. Är ni flera i redaktionen som gör Reels är det bara en fördel. Har du bara ett ansikte utåt riskerar ditt konto att tappa trafik ifall profilen lämnar din tidskrift. Jobba ihop i lag för att leverera ett mervärde till målgruppen. Försök få folk att ta del av mer av ditt innehåll genom att hitta humorn och plocka upp snuttar ur tidningens material. Hitta tidskriftens tonalitet och skapa en underhållningskanal i publikationens Reels-flöde.
10. Träna din algoritm
Vi har varit inne på detta tidigare, men tyvärr är det så att Instagrams algoritm gör att olika innehåll visas för olika användare. Du måste träna algoritmen för ditt konto så att du inte missar de trender och det innehåll som din målgrupp uppskattar på Instagram. Sök aktivt upp innehåll som din målgrupp gillar och se till att interagera med sådana Reels. Använd funktionen för att remixa de Reels som passar din målgrupp och dela vidare.
11. Häng med i appens förändringar
Det har skett flera förändringar på kort tid för Instagrams användare. Och fler förändringar är på gång. Ett tips är att hålla ett öga på Instagrams vd:s Adam Mosseris sociala medier för att inte missa några nyheter. Hans användarnamn är @mosseri.
Nya format och funktioner att ha koll på
Sociala medier-experterna Elin Häggberg och Jenni Laapotti tipsar.
* Instagram kommer att prova funktionen med ”Share yours”-stickers, interaktionsstickers, direkt i Reels-klippen. Det är alltså små dekaler med länkar för att dela vidare.
* Instagram provar sig fram med olika betalmodeller för kreatörer och mediebolag.
* Instagram Stories har blivit längre, nu går det går att lägga ut klipp på upp till en minut i din Story.
* Instagram hade planer på att göra om hela flödet, det vill säga även stillbilder, till det stående videohelskärmsformatet 9:16. Men efter protester från kreatörer kvarstår det fyrkantiga formatet på bildinlägg.
* De ryktas att Instagram internt provar en Stories-funktion som efterliknar hajpade appen BeReal. På en i förväg okänd tid skickar BeReal dagligen ut notiser till användarna om att det är dags att ta en bild. De uppmanas ta ögonblicksbild med mobilens båda kameror (båda håll) precis där de är just då.
* Håll utkik efter shoppingfunktionen i Instagram som kontinuerligt utvecklas.
* Fler och fler funktioner som du förväntar dig av en vanlig hemsida finns nu på Instagram. Du kan lyfta upp Höjdpunkter och ha underkategorier som guider och videoklipp.
Reels och Stories – vad är skillnaden?
Reels är Instagrams nya videoformat. Du kan filma med Reels direkt i Instagram-appen, eller ladda upp en film till Reels. I själva Reels-läget går det att lägga ut filmer som är max 90 sekunder långa. Inspiration till formatet är helt klart TikTok. Reels hamnar i flödet, samt i Reels-fliken på ditt konto. För att pusha ditt innehåll till dina trogna följare kan du även göra din Reel till en Instagram Story. Instagram Stories (eller på svenska: Händelser) är föregångaren till Reels kan man säga. Instagram Stories är korta video- eller bildspel som tas bort efter 24 timmar. Formatet är tydligt inspirerat av sociala medier-appen SnapChat. De ligger högst upp i flödet och markeras också som en cirkel runt profilbilden. Vill du att din Instagram Story ska finnas kvar kan du spara den på din profil bland dina Höjdpunkter.
Text: Matilda Nilsson
Foto: Caroline Solberg, Pia Gyllin