Sju frågor till Parisa Liljestrand efter slopade tidskriftsstödet

Artikel 2025 27 februari
Sju frågor till Parisa Liljestrand efter slopade tidskriftsstödet
Regeringen går inte vidare med förslaget om ett tidsbegränsat tidskriftsstöd. Kulturministern Parisa Liljestrand öppnar inte heller för att tidskrifter nu ska finnas med i det vanliga mediestödet. ”Det är ingenting som diskuteras i dagsläget” skriver hon i en kommentar.

Det ser mörkt ut för tidskrifternas möjligheter att få mediestöd. Det nya mediestödet vänder sig främst till dagspress. Och förra veckan meddelande kulturminister Parisa Liljestrand att regeringen inte går vidare med förslaget på tidsbegränsat tidskriftsstöd. På mejl svarar hon på sju snabba frågor om vad som händer nu.

Varför slopar regeringen tidskriftsstödet?

– Regeringen väljer att inte gå vidare med förslaget om ett tidsbegränsat utvecklingsstöd till vissa tidskrifter då det är tydligt av remissrundan att den utformningen av stödet som varit aktuell inte efterfrågas.

Flera remissinstanser har kritiserat utredningens förslag. Sveriges Tidskrifter framförde att utredningens definition av tidskrifter var för snäv och att det tillfälliga digitaliseringsstödet riskerade att ”bli ett slag i luften.”

Är ni missnöjda med tidskriftsutredningen?

– Nej, vi är mycket nöjda med utredningens arbete. Vi kan dock konstatera att remissinstanserna efterfrågar ett annat slags stöd än vad utredningen haft i uppdrag att se över.

Flera remissinstanser betonar att stödet borde vara permanent, var direktivet till utredningen för snävt?

– Utredningsdirektiven återspeglade det stöd som potentiellt skulle kunna bli aktuellt.
Tanken med ett tidsbegränsat stöd var att berörda tidskrifter med stödet skulle kunna uppnå en hållbar digital affärsmodell, menar Parisa Liljestrand. Men nu efter kritiken från remissinstanserna slopas alltså stödet.

Hur ska våra viktiga samhällsbärande tidskrifter klara sig utan stöd?

– Vi är medvetna om att vissa tidskrifter just nu har utmaningar med den digitala övergången och att det kan finnas svårigheter med att hitta en hållbar digital affärsmodell. Det var just det som vi bad en utredare att titta närmare på och som det lämnades förslag kring. Regeringen kommer att fortsätta följa frågan.

Kan det bli aktuellt att öppna upp det vanliga mediestödet för fler samhälls- och nyhetsmedier?

– Det är ingenting som diskuteras i dagsläget, och det finns inte heller något beredningsunderlag i den frågan.

I pressmeddelandet om det slopande tidskriftsstödet sade du att ni ”tar tidskrifternas situation på allvar”. Vad ska du och regeringen konkret göra för att stötta tidskrifterna?

– Det här är den första regeringen som tagit tidskrifternas behov och situation på allvar genom att tillsätta en utredning på området. Vi kan dock konstatera att remissinstanserna i huvudsak efterfrågar ett annat sorts stöd än vad utredningen föreslog. Regeringen kommer att på olika sätt fortsätta verka för att stärka allmänhetens tillgång till oberoende och tillförlitlig journalistik och en mångfald på mediemarknaden.

Under tidskriftsutredningen har utredaren haft mycket kontakt med Sveriges Tidskrifter, kommer du och regeringen fortsatta samtalen med Sveriges Tidskrifter?

– Regeringen kommer som sagt fortsätta att bevaka frågan, och i det kommer vi givetvis att på olika sätt föra dialog med berörda aktörer.

I en debattartikel på Altinget uppmanar Sveriges Tidskrifters ordförande James Savage och vd Kerstin Neld kulturminstern att åka till Danmark och se på hur grannlandet lagt upp sitt mediestöd för tidskrifter. Vi ber om att även få en ytterligare kommentar rörande detta, men kulturministerns pressekreterare hälsar att Parisa Liljestrand inte har någon kommentar till debattartikeln.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Kristian Pohl AB/Regeringskansliet

Tips

Den här intervjun gjordes till vårt nyhetsbrev. Prenumerera här för att få löpande omvärldsbevakning i din mailbox.

Till arkivet
Stor guide: Så kommer du igång med TikTok
Algoritmen på TikTok tycks nu gynna publicister. Flera nischade medier hittar sina målgrupper här. Är det dags även för dig?
Läs vår stora TikTok-guide

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här