Så ska LO Mediehus digitaliseras
I mitten av januari började Unn Edberg som vd för LO Mediehus efter Robert Jonsson. Inspirerad av Camilla Bergmans Linkedin-nyhetsbrev Vd-resan 2.0 berättar Unn Edberg öppet om sådant hon ”lärt, fattat, ångrat och skrattat åt på nya vd-jobbet” i sitt nyhetsbrev Hänt på LO Mediehus. I första Linkedin-brevet berättar hon till exempel om hur det är att komma som ny chef till ett aktivitetsbaserat kontor, och att försöka att inte av misstag råka sätta sig vid någons sedan länge inmutade skrivbord.
Hur trivs du på nya jobbet på LO Mediehus?
– Det är fantastiskt, det känns som att komma hem. Sällan jag känt mig så hemma på ett nytt jobb, säger Unn Edberg.
Hon är ett välkänt namn inom tidskriftsbranschen och kommer närmast från jobbet som vd och publisher för Vi Media. Där drev hon under fem år digitaliserings- och ljudresan för Tidningen Vi och Vi Läser. Tidigare har hon också haft chefsroller på tidningen Chef, journalistiska byrån A4 och tidskriften Finansliv. Hon var även under drygt fem år ordförande för Sveriges Tidskrifter.
Vad skiljer jobbet på LO Mediehus från dina tidigare jobb?
– Det här är det största stället som jag varit chef på, säger Unn Edberg.
– Jag slås av att det finns en stor styrka i att vara många. Det finns en kraft i att om vi bestämmer att vi ska titta mer på AI så kan vi snabbt dra en ihop en task force med runt fem personer för det – och på så sätt kan vi gå snabbare fram.
LO Mediehus rymmer fackliga titlarna Kommunalarbetaren, Arbetet, Sekotidningen, Fastighetsfolket, Handelsnytt, Målarnas facktidning, Elektrikern och Mål och Medel. Var och en är de starka varumärken, men Unn Edberg vill också tydliggöra själva mediehusets profil.
LO Mediehus hade nyligen sin första gemensamma konferens för hela huset ”på mycket länge”.
– Jag presenterade en omvärldsanalys för LO Mediehus och vi gjorde gemensamt en nulägesanalys. Jag har också haft ett första möte med styrelsen. Jag vill involvera styrelsen i våra framtidsfrågor och håller på att lägga upp ett strategiarbete för året.
Precis som när Unn Edberg jobbade för Vi Media har hennes nuvarande uppdrag stort fokus på digitaliseringen.
– Alla våra titlar har öppna sajter och sociala medie-kanaler. Tillsammans med ledningsgruppen tittar jag nu på vilka olika syften som den digitala närvaron kan fylla för de olika titlarnas läsare. Om vi till exempel vill nå unga läsare digitalt, vilken typ av kanaler ska vi vara i och vilken typ av material ska vi dela? Jag kan sätta ramar för de här diskussionerna, men sedan är det redaktionen och chefredaktörerna som tar det vidare.
Vidare håller Unn Edberg på att se över möjligheterna att få tillgång till mejladresser till alla medlemmar, för att kunna nå dem direkt med till exempel nyhetsbrev
Vilka är de största utmaningarna som LO Mediehus står inför?
– Det är dyrt att trycka och distribuera tidningar. Kommunalarbetaren trycks till exempel i en halv miljon exemplar, och det är jättedyrt: både papperskostnaden och distributionen med Postnord och CityMail.
Unn Edbergs företrädare Robert Jonsson gjorde, innan han avgick, om alla tidningar så att de numera har samma format. Men att optimera papperstidningarna är ändå en fortsatt utmaning, menar Unn Edberg. Också digitalt finns orosmoln. Unn Edberg pratar om ”sökdöden”, det vill säga att Googles sökträffar inte kommer att fungera på samma sätt som tidigare.
– Till följd av utvecklingen med AI-assistenter kommer vi inte att söka på samma sätt som i dag via länkar, vilket kan leda till att vi får mindre trafik via Google. Men samtidigt ger AI också möjligheter. Med AI kan vi förenkla arbetet så att vi verkligen kan ägna oss åt det som vi gör bäst, det vill säga journalistik.
Flera av LO Mediehus titlar, som till exempel Kommunalarbetaren och Arbetet, har ett stort fokus på grävande. Unn Edberg berättar att på LO Mediehus finns ett grävstöd med fyra personer som stöttar när någon reporter i huset vill göra granskningar.
– Det ligger i vårt uppdrag att bevaka arbetsmarknaden och villkoren inom arbetslivet. Det är inte så många andra nyhetsmedier som gör det, säger Unn Edberg.
Men trots det ser det ut som om att just LO Mediehus titlar inte kan komma i fråga för att få det nya tidskriftsstödet, åtminstone inte om tidskriftsutredningens förslag går igenom rakt av.
Vad tycker du om den nya tidskriftsutredningen?
– Det var välkommet, för vi var upprörda när vi inte kom med i vanliga mediestödet, vilket vi borde komma med i på lång sikt. Men i väntan på det är det bra att det finns ett annat omställningsstöd.
Men om jag förstått rätt kommer LO Mediehus tidningar inte kunna söka.
– I förslaget ser det ut så, ja.
Känns lite som att utredningen missar målet där?
– Ja, att ägarformen ska styra om man kan få stöd känns konstigt. Men nu ska förslaget ut på remiss så vi får se vad det ger.
Du har ju haft många ledande roller inom tidskriftsbranschen, men ofta lämnat dem efter fem år, hur länge tänker du stanna på LO Mediehus?
– Bra fråga. När jag slutade på Vi så var det för att jag var klar. Jag hade ett tydligt digitaliseringsuppdrag och det tog ungefär fem år att genomföra det. När den känslan ska uppstå här det är svårt att veta. Det är ett större mediehus, med åtta ägare. Det är mer komplext och det kan göra att det tar längre tid att känna sig klar. Jag gissar att jag blir kvar längre än fem år i alla fall.
Din senaste arbetsplats Vi Media är ju nu till salu, vad tänker du kring det?
– Jag visste inte om att Kooperativa förbundet tänkte sälja när jag sade upp mig. Det är tråkigt, men jag hoppas det kan komma något bra ur det. Att de hittar en bra ägare.
Text: Matilda Nilsson
Foto: Moa Källström
Unn Edberg
Gör: Vd för LO Mediehus.
Ålder: 50 år.
Bor: Solna.
Familj: Två söner och en särbo.
Hobby: Målar i olja. ”Började med det under pandemin, och nu är det min avslappning.”
LO Mediehus
Grundades: 2015
Titlar: Kommunalarbetaren, Arbetet, Sekotidningen, Fastighetsfolket, Handelsnytt, Målarnas facktidning, Elektrikern och Mål och Medel.
Antal anställda: 55 personer.
Ägare: Centralorganisationen LO och fackförbunden Kommunal, Handels, Seko, Fastighets, Elektrikerna, Målarna och Livs.
Printupplaga: LO Mediehus titlar har en samlad printupplaga på 906 000 exemplar.
Digital trafik: 15 miljoner sidvisningar under 2023.