Så lockar mediehusen talangerna
Det har varit mycket snack om journalistbristen på sistone. I somras kallade Bonnier News kommunikationschef Elsa Falk branschen till ett krismöte på temat.
Inför sommaren 2023 har Bonnier News tidigarelagt annonseringen efter sommarvikarier.
– Det finns en trend av att påbörja annonseringen av sommarvikarier tidigare – för varje år faktiskt, säger Elsa Falk.
För att locka nya stjärnor till redaktionerna behöver mediehus som Bonnier News numera vara mer innovativa. Företagskultur och anställningsvillkor är viktiga faktorer för unga sökande, men också för den befintliga personalens vilja att stanna kvar, säger Elsa Falk.
Främst är det mediekoncernens lokala tidningar som märker av bristen på kvalificerade journalister. Inte minst printredigerare är svåra att få tag på inför sommaren. För Bonnier News tidskriftstitlar märks inte bristen på journalistvikarier lika tydligt.
– Det händer att det behövs vikarier även till våra tidskrifter. Men ofta lyckas de förproducera material som gör att de klarar sommarmånaderna med mycket låg bemanning.
Sedan hon initierade krismötet om journalistbristen har intresseorganisationen Utgivarna dragit i gång ett branschgemensamt projekt för att locka fler unga till journalistiken. Till exempel förs en dialog med Arbetsförmedlingen och utbildningsväsendet för att uppmärksamma dem på att det faktiskt går att få jobb som journalist. Dessutom produceras ett kommunikationsmaterial som alla medlemsorganisationer inom Utgivarna ska kunna använda när de åker runt till bland annat gymnasieskolor.
I projektet är också LRF Medias Head of People and Culture, Malin Hagman, med. För LRF Media är dock problembilden en annan än för Bonnier News. Med titlar som ATL, Land Lantbruk och Land Skogsbruk under sitt paraply behöver LRF Media mer specialiserade journalistförmågor.
– Vi får inte färre svar på våra annonser än tidigare, men de erfarna personerna är färre. Det kan också vara lite svårare att komma till avslut än tidigare, säger Annika R Hermanrud, tf vd för LRF Media.
Rekryteringsprocesserna är numera mer tidskrävande för mediehuset och det händer att intressanta personer hoppar av längs vägen.
– Det beror ofta på att de har flera processer i gång samtidigt, säger Annika R Hermanrud.
Journalistbranschen har alltmer blivit de sökandes marknad.
– Det räcker inte längre att annonsera och vänta in svar för att sedan i lugn och ro välja bland intresserade kandidater. Vi måste aktivt söka upp och kontakta personer.
Just nu är LRF Media i slutet av en chefredaktörsrekrytering. Därefter följer eventuellt reporterrekryteringar, samt eventuellt annonsering efter sommarvikarier. LRF Medias redaktioner försöker planera sommarproduktionen och semesterperioderna så att det inte ska behövas så många vikarier. Mediehuset använder även sitt nätverk av frilansar för att stärka upp produktionen under sommaren.
Precis som stora mediejätten Bonnier News jobbar lantbrukarnas mediehus för att vara en så bra arbetsgivare som möjligt.
– Vi jobbar mycket för att skapa en arbetsplats som man trivs på. Vi lyfter hela tiden fram den viktiga journalistik som finns i våra olika kanaler. Jag tror också det är viktigt att de som redan jobbar hos oss får möjlighet att prova nya saker och utvecklas, så att de inte behöver söka sig bort när de är sugna på omväxling.
På Aller media, som har ett starkt fokus mot en kvinnlig målgrupp, har arbetet med företagskulturen pågått flera år.
– Vi har jobbat stenhårt med vår kultur och vårt arbetsgivarvarumärke sedan 2019 och det har varit en god investering. I dag har vi lätt att både behålla och attrahera bra medarbetare. Men det är inget vi kan ta för givet, vi måste jobba på det varje dag i veckan, säger Joakim Romanus, HR- och kommunikationsdirektör på Aller media.
I motsats mot vad Bonnier News och LRF Media rapporterar, har det inte blivit svårare för Aller media att hitta kompetent personal.
– Nej, egentligen inte. Vi har sedan 2019 jobbat med vårt arbetsgivarvarumärke och får via vår karriärsida, LinkedIn, samt våra medarbetare riktigt bra sökande till våra tjänster.
Enligt Joakim Romanus får Aller media många kvalificerade sökande till alla de vakanser som mediehuset lägger ut. Förutom journalister är innehållsskapare och kreatörer till digitala kanaler eftertraktade för mediekoncernen.
– Det svåraste är att hitta trygga, roliga och nyfikna personer som passar i vår tillitsfulla kultur, säger Joakim Romanus.
Inför sommaren brukar Aller media söka vikarier, men behovet ökar inte.
– Flera varumärken har ställt om i både print och digitalt så att det går att planera sommaren och större ledigheter genom att medarbetarna delar upp ledigheten mellan sig. Mycket arbete görs dessutom innan sommaren, berättar Joakim Romanus.
Text: Matilda Nilsson
Foto: Per Mikaelsson, Thomas Hjertén och Fredrik Persson