Så har vi kickoff i höst

Nyhetsbrevet 2022 18 augusti
Så har vi kickoff i höst
Dags att dra i gång höstens arbete. Vi har snackat med tidskrifterna som rivstartar hösten med kickoff, och ett magasin som för allt i världen undviker uppstartskonferenser.

Arbetet: ”Vi kommer köra en ordentlig dag i oktober”

Den närmaste tiden står valbevakningen i fokus för facktidningen Arbetet. Tidskriften fyllde 100 år förra året och det ska också firas. Men i oktober blir det kickoff för Arbetet, berättar Yonna Waltersson, chefredaktör och ansvarig utgivare.

Hur ser upplägget för er kickoff ut?

– Vi kommer vara drygt 20 personer. Det är ett bra tillfälle att spika de viktigare redaktionella satsningarna för kommande år, men det är också ett bra tillfälle att pusta ut efter valbevakningen, få ha kul ihop och käka god mat.

Vad kommer ni snacka mest om?

– Kanalstrategi och digital utveckling.

Vilka utmaningar har ni inför hösten?

– Kostnadsökningarna för tryck känns fortsatt oroväckande. I övrigt är utmaningarna mest roliga. Vi ska utveckla våra digitala arbetssätt och se till så att vi når läsarna i olika kanaler.

Vad har ni för budget för er kickoff?

– Tillräckligt för att det ska bli en rolig dag!

Vårdfokus: ”Vi teamar ihop oss”

Vårdfokus brukar ha kickoff på hösten. Michelle Wahrolén, chefredaktör och ansvarig utgivare för Vårdfokus, berättar att det även i år blir en redaktionsdag.

Har Vårdfokus någon kickoff planerad nu i början av hösten?

– Ja. Vi brukar ha kickoff, eller redaktionsdagar som vi kallar dem, på höstarna. Det är redaktionens tio personer som är med. Det vi gör är framför allt att planera höstens jobb, teamar ihop oss i kombination med att umgås.

Vilka utmaningar har ni inför hösten?

– Egentligen inga. Nu handlar det mer om att komma in i vår nya lunk med omväxlande distansarbete och arbete på kontor.

Vad har ni för budget för kickoffen?

– Det vill jag inte uppge.

Fokus: ”Folk sitter mest och gäspar”

Tidningen Fokus ska inte ha kickoff i höst. Jon Åsberg, chefredaktör och vd, tycker att konceptet har förlorat sin lyskraft.

Har ni någon kickoff planerad nu i början av hösten?

– Nix.

Varför väljer ni att inte ha någon kickoff?

– Jag har varit med så länge att kickoff-konceptet har förlorat lyskraften för mig. Det blir ofta långa dagar i ett syrefattigt konferensrum där folk mest sitter och gäspar och längtar till fördrinken.

Brukar ni ha kickoff på hösten?

– Bara när vi har något viktigt att prata om. Det har nog hänt en gång de senaste 4–5 åren.

Vilka utmaningar har ni inför hösten?

– Samma som tidigare; att hålla tempo i den digitala omställningen och fortsätta vårt framgångsrika arbete med att värva digitala prenumeranter.

Mediehuset Vi Media AB: ”Givetvis passar vi på att äta lunch i skybaren”

Tidningen Vi har kickoff hos sin webbyrå – och passar också på att äta lunch i skybaren under konferensdagen. På agendan står varumärke och omslagsbilder, berättar Unn Edberg, chefredaktör för Vi och vd för Vi Media AB.

Har ni någon kickoff planerad nu i början av hösten?
– Ja, i slutet av september.

Hur ser upplägget för er kickoff ut? 
– Vi har lånat ett konferensrum av vår webbyrå Äventyret som sitter i STLM01 i Södra Hammarbyhamnen, vi passar givetvis på att äta lunch i skybaren.

Vad kommer ni snacka mest om?
– Vi kommer att prata om förflyttning av varumärke och omslagsbilder till magasinen.

Vilka utmaningar har ni inför hösten?
– Prisökningen som varit på papper och tryck under året är utmanande just nu och gör att vi diskuterar prishöjningar. På lång sikt handlar det om att fortsätta utveckla vårt digitala erbjudande och lära oss mer om vilken typ av innehåll som uppskattas av våra betalande medlemmar och prenumeranter och vad som lockar nya.

Vad har ni för budget för kickoffen?
– Runt 10 000 som täcker lunch och middag för 13 personer.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Pressbilder, Angelica Söderberg och Getty Images

 

Till arkivet
Allt om Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan 2024
Insikter och summering av branschens största event, läs om alla vinnarna av Tidskriftspriset och kolla på mingelbilderna från dagen och kvällen.
Läs mer på vår samlingssida

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här