Så fixar mediehuset gala och fest

Artikel 2024 8 maj
Så fixar mediehuset gala och fest
Trots tuffa tider inom evenemangsbranschen så har mediehuset Nordiske Medier en intäktsökning på området. ”Vi är lyckligt lottade”, säger Tomas Wannberg, event- och marknadschef – och ger sina fem bästa tips för att lyckas med eventaffären.

Nordiske Medier är störst i Skandinavien inom branschmedia. Mediehusets har drygt 50 Business-to-Business-titlar i Sverige, Norge och Danmark. I Sverige ger Nordiske Medier bland annat ut branschtitlarna Dagens Handel, FriKöpenskap, MedTechMagazine, Motormagasinet och Recycling. Till tidningarna har mediehuset även kopplat olika tävlingar och evenemang. Visste du till exempel att Nordiske Medier ordnar det årliga Bussförar-SM och Fönsterputs-SM?

– Vi har 21 tidningstitlar, som bevakar ett brett spektrum av branscher. Det är tidningarna som är avsändare för våra tävlingar och evenemang. Den långa bakgrund och djupa kunskap som våra redaktioner och säljare har är hela grunden.

Nordiske Medier har sex projektledare inom event. Projektledarna jobbar tätt tillsammans med redaktionerna och säljavdelningarna. Varje år ordnar Nordiske Medier runt 40 mässor, konferenser, galor och tävlingar i Sverige.

– Vi en av de största aktörerna i Sverige inom evenemangsbranschen, säger Tomas Wannberg.

Dagligvarugalan - Nordiske Medier

Ett av Nordiske Mediers största evenemang är Dagligvarugalan som arrangeras i Stadshuset i Stockholm varje år. Det är en gala där priser i 21 kategorier delas ut. I år kommer bland annat Årets Brödavdelning, Årets Butik och Årets Tidskriftsbutik att utses.

– Galor och prisutdelningar är kul, och de är viktiga för att lyfta medarbetare, främja yrkesstolthet och visa uppskattning mot branschen. De som tävlar om priserna tar det här på stort allvar, betonar Tomas Wannberg.

Som uppladdning för galan ordnar även titeln FriKöpenskap, som står bakom evenemanget, tre halvdagarskonferenser för dagligvarubranschen. En i Umeå, en i Örebro och en i Malmö.

– Vi har evenemang i nästan hela Sverige, och även Danmark. När evenemangen hålls lokalt blir det lättare för folk att komma. Vi lägger eventen där vi tror att det finns deltagare inom en viss nisch. Till exempel våra Life Science-evenemang, som vi har en hel hög av, arrangerar vi i bland annat Lund och då åker folk från hela Sverige – och även från Danmark – på dem.

Tomas Wannberg vill inte ge några exakta siffror, men säger att evenemangen är ett växande och stort intäktsben för Nordiske Medier.

– Vi märker att intresset för våra evenemang ökar, även om det är tuffare för evenemangsbranschen i stort. Vi märker inte av något tapp i deltagarantal, men jag har hört att en del företag till exempel infört reseförbud för sina anställda på grund av lågkonjunkturen.

Bakom mediehusets framgångar står inarbetade varumärken på såväl tidnings- som eventsidan. Dagligvarugalan firade till exempel 15 år förra året.

– Vi är lyckligt lottade. Evenemangen har grund i våra titlar – och tidningarna har starka varumärken, säger Tomas Wannberg.

Mediehuset jobbar hårt för att hålla ned kostnaderna för evenemangen, men Tomas Wannberg konstaterar att vissa delar är svårt att spara in på.

– Vill du ha ett stort event i Stockholms city finns det inte så många lokaler att välja på.
Men när det gäller andra delar har tidningsföretaget stora fördelar gentemot andra arrangörer.

– Vi har relativt lätt att få talare att ställa upp. Många vill vara med och föreläsa på våra konferenser. Det känns viktigt för dem att vara med våra branschsammanhang, säger Tomas Wannberg.

Publik och scen på event hos Nordiske Medier.

Vidare har Nordiske Medier flera en marknadsavdelning in house som ser till att inramningen på arrangemangen är tilltalande och genomtänkt. Eventen marknadsförs sedan via de olika titlarnas kanaler, eftersom det är där målgruppen i de olika branscherna finns. Nyligen lanserade Nordiske Medier dock en landningssida där samtliga evenemang ska samlas: nmevents.se.

– Vi försöker skapa nya evenemang hela tiden, för vi märker att det finns ett behov av det. Vi har till exempel just haft Recyclingdagen i Stockholm. Den dagen är tillbaka i huvudstaden efter ett par år i bara Helsingborg. Många av våra evenemang dubblar vi, om vi ser ett behov av det, så att eventet kan hållas på flera håll i landet.

I år lanserar Nordiske Medier också en ny gala som heter Conveniencegalan som går av stapeln den 5 september. Det är en gala för kedjor, säljare och personal inom servicebutiker som PressByrån, SevenEleven och liknande.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Oskar Bunyong och Mikael Gustavsen.

Evenemangschefens fem bästa tips

Så fixar din titel ett lyckat evenemang

  1. Innehållet är a och o. Du måste ha ett intressant program, som är riktat till rätt målgrupp.
  2. Röda tråden. Det ska finnas en röd tråd i programmet som är lätt att följa. Det handlar om hur långt programmet är, hur det är uppbyggt och var det landar.
  3. Smidig produktion. Själva mäss- eller konferensdagen ska flyta på smidigt från start. Säkerställ ett välfungerande mottagande av utställare, partners och gäster m fl.
  4. Planera in pauser. Många deltagare åker på nätverksträffar och mässor för att mingla och träffa andra inom sin bransch. Det är viktigt att det finns luckor i programmet för gemensamma pauser.
  5. Engagerade talare. Använd tidningens kontaktnät för att hitta talare som är vassa och engagerade i branschens viktigaste frågor.

Nordiske Medier i siffror

Antal B2B-tidningar: 54 i Skandinavien, varav 21 i Sverige
Evenemang per år i Sverige: Runt 40 stycken. I hela Skandinavien: 55 stycken.
Antal printläsare: totalt runt 450 000
Digital trafik: totalt 1,1 miljoner sidvisningar per vecka
Antal mässbesökare: Runt 3 000 per mässa.
Antal galabesökare: Uppåt 700.
Antal besökare på konferenser: 150–600 personer per event.

Till arkivet
Välkommen till branschens största evenemang 2024!
Vi arrangerar Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan den 23 oktober. Som besökare får du en inspirerande och värdeskapande dag och en stjärnspäckad festfylld galakväll med prisutdelning. Vi ses på Cirkus i Stockholm.
Läs mer om årets program och anmäl dig här

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här