”Praktskandal” om posten får ta fem dagar

Artikel 2024 14 februari
”Praktskandal” om posten får ta fem dagar
Postnord vill ha fem dagar på sig att dela ut posten. Nu rasar tidskriftspublicisterna mot Postnord-vd:ns utspel.

– Det är ett utspel som är helt förkastligt, säger Agneta Kempe Erneberg, ekonomiansvarig och annonschef för Dagens Arbete.
– Det är en praktskandal, ryter Jon Åsberg, vd för Fokus.
– Går det ens att ha veckoutgivning när man är beroende av Postnord? undrar Annika R Hermanrud, förlagschef för LRF Media.

Det var häromveckan som Postnords vd och koncernchef Annmarie Gardshol gjorde ett uttalande till TT om att Postnord önskar sänkta kvalitetskrav från regeringen. I dag ska den samhällsuppfyllande posttjänsten Postnord dela ut minst 95 procent av inrikesbreven inom två arbetsdagar, enligt postförordningen. Men enligt Gardshol borde det räcka med att 85 procent av breven ska levereras inom tre dagar, kombinerat med ett krav på att 97 procent av breven ska vara framme inom fem dagar. Från varannandagarsutdelning till en acceptans för femdagarsutdelning alltså. Får Annmarie Gardshol gehör för förändringen skulle det innebära att Postnord kan klara sig utan statsstöd längre, menar hon.

Jon Åsberg, Fokus– Får Gardshol som hon vill innebär det ytterligare en torped i skrovet för nyhetsförmedlingen, samhällsdebatten och i slutändan demokratin här i landet. Varför ska vi ens ha en statlig postverksamhet om den inte vill utföra sitt mest grundläggande uppdrag? undrar Jon Åsberg.

I maj 2022 gick Postnord över till varannandagsutdelning över hela landet, vilket slagit hårt mot flera tidningar, däribland nyhetstidningen Fokus.

– Vi tvingades tidigarelägga trycket, byta utgivningsdag och skaffa nya distributörer på flera håll. Det blev kostsamt. Om de drar ner servicen från denna redan låga nivå så innebär det ett hot mot vår existens, säger Jon Åsberg och betonar att pappersutgåvan är viktig för många av Fokus prenumeranter.

Också mediehuset LRF Media skulle drabbas om Postnord fick igenom sina önskemål om sänkta servicekrav. LRF Media har pappersutdelning av tidningarna Lantmannen, ATL, Land och Land Lantbruk med Land Skogsbruk.

Annika Hermanrud, LRF Media– Jag tycker dagens krav är för låga. Att sänka de ytterligare tycker jag så klart inte alls är bra.
Sedan förstår jag att Postnord har sina affärsmässiga krav men för oss som ska använda oss av deras tjänster så är det svårt att acceptera ytterligare sänkning av servicen, säger Annika R Hermanrud.

För samtliga publicister som vi har pratat med skulle ytterligare sänkta kvalitetskrav vara förödande. Så här säger Annika R Hermanrud:

– Eftersom alla våra printprodukter har huvuddelen av sina läsare på lands- och glesbygden är vi beroende av en fungerande postutdelning. Det är också viktigt för oss att kunna lita på att utdelningen fungerar. Det är helt avgörande för vår affär. Vi lovar våra läsare att de ska få sin tidning en viss dag. Det måste vi kunna hålla.

Agneta Kempe Erneberg på Dagens Arbete summerar problemen med att sänka kvalitetskraven så här:

Agneta, Dagens Arbete– Om Postnord delar ut posten var femte arbetsdag innebär det en förlängning av distributionstiden för Dagens Arbete. I förlängningen blir det ett demokratiskt problem när alla Sveriges regioner inte får nyheter och information samtidigt.

Om regeringen skulle sänka kvalitetskraven till fem dagar, skulle tidskriftsbranschen behöva någon kompensation för det?

– Det är svårt att säga vilken kompensation tidskrifter skulle behöva… funderar Agneta Kempe Erneberg och fortsätter:

– Jo, en konkurrent till Postnord som delar ut post i hela Sverige. Kanske skulle någon form av stöd fungera under en period, menar Annika R Hermanrud.

– Men de här förändringarna får så stora konsekvenser att vi kan behöva tänka om på många olika sätt. Det är också frustrerande när man pratar med läsare som saknar sin tidning,
men som inte kan få den eftersom det inte finns någon aktör som vill ta på sig uppdraget.

Avslutningsvis säger Jon Åsberg:
– Fokus är ett nyhetsmagasin som ingen vill prenumerera på om de får tidningen en vecka efter utgivningen. Skulle staten då betala oss för att INTE ge ut tidningen? Det blir ungefär som EU:s jordbruksstöd, vilket inte är något gott föredöme. Det viktiga nu är att regeringen inte ger Postnord tillåtelse att sänka sin servicenivå ytterligare.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Thomas Hjertén och Getty Images

Om Fokus
Nyhetsmagasin.
Antal utgåvor: Utkommer online varje vardag och en gång i veckan på papper. Totalt 45 printutgåvor per år.
Antal läsare: 250 000 läsare i print och 300 000 läsare online varje månad.
Postdistributör: Flera olika, bland annat Postnord.

Om Dagens Arbete
Dagens Arbete är en medlemstidning för fackförbunden IF Metall, GS-facket samt Pappers.
Antal utgåvor: Medlemmarna inom IF Metall och GS-facket får 8 utgåvor per år, medlemmarna inom Pappers får 9 utgåvor.
Upplaga: 362 000 ex (reviderad TS-upplaga, 2023)
Postdistributör: Dagens Arbete använder både PostNord och CityMail för distribution, men CityMail erbjuder inte utdelning i hela Sverige.

Om LRF Media
Mediehuset för det gröna näringslivet. Ger ut tidningarna ATL, Lantmannen, Land, och Land Lantbruk med Land Skogsbruk
Antal utgåvor: ATL: 52 utgåvor/år, Land: 48 utgåvor/år, Land Lantbruk med Land Skogsbruk: 48 utgåvor/år och Lantmannen: 11 utgåvor/år.
Upplagor: ATL: ca 21 000 ex, varav 17 100 ex i print, Lantmannen: 3 380 ex i print, Land: 112 185 ex i print och Land Lantbruk med Skogsbruk: 75 120 ex i print.
Postdistributör: Early Bird och Postnord.

Till arkivet
GUIDE: Så använder du AI-verktyg för din research
Här ger vi dig elva råd för hur du använder AI i researcharbete samt åtta tips på bra AI-verktyg för dig som är journalist. Lasse Edfast, som utbildar journalister i att använda AI för grävande delar med sig av sin kunskap och Aftonbladets AI-redaktör Konrad Cronsioe berättar om hur tidningen använder AI på redaktionen.
Läs hela guiden: Så använder du AI-verktyg för din research

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här