Ny rapport: Så kan publicister tackla höga papperspriser
Under pandemin har kostnaderna för papper skenat och det har varit svårt för publicister att få tag på magasinspapper. Sedan strejken på pappersindustrin UPM avblåstes i våras är tillgången på tryckpapper bättre, men priserna är fortfarande på en historiskt hög nivå.
– Priset är högt, och det kan bli ännu högre. Det kommer inte att gå tillbaka till hur det var före pandemin, säger Håkan Nylin, strategisk inköpschef på Printpool och en av författarna till rapporten om papperskrisen.
Den färska rapporten presenterades vid ett webinar 29/9 arrangerat av Sveriges Tidskrifter. Den bygger på tidigare branschrapporter, samt intervjuer med personer inom tidskrifts-, pappers- och tryckerisektorn. I rapporten ges bland annat följande fem råd till publicister som ger ut papperstidningar:
1. Knyt goda och långsiktiga kontakter med ditt tryckeri/pappersbruk.
2. Utforma tydliga pappers- och tryckeriavtal.
3. Var flexibel med valet av papper.
4. Byt papper om det behövs och i värsta fall:
5. Höj priserna för läsarna.
Tidskrifterna gör förstås allt för att överleva, kan även Sveriges Tidskrifter som branschorganisation göra något för att påverka papperspriserna?
Kerstin Neld är vd på Sveriges Tidskrifter:
– Vi gav Printpool i uppdrag ge oss råd vad vi kan göra som branschorganisation och de menar att vi så klart kan jobba med påverkansarbete, men till följd av Sveriges konsumtionsvolym på papper är påverkansmöjligheten låg, säger Kerstin Neld.
På den europeiska pappersmarknaden är Sverige en liten nation. Och i Europa har efterfrågan på tryckpapper sjunkit under många år.
– Tryckpapper har på tjugo år gått från en tredjedel till en femtedel av den totala volymen av papper och kartong i Europa, säger Håkan Nylin.
I stället för grafiskt papper som har låg lönsamhet produceras alltmer kartong. Sedan efterfrågan på magasinspapper sjunkit i Europa har flera pappersföretag stängt sina bruk eller valt att ställa om sin produktion.
Dessutom har det skett en maktförskjutning på marknaden.
– Tidigare var kunden kung, men nu är det tvärt om. Pappersbruken dikterar villkoren och tryckerier och publicister tvingas spela med, säger Håkan Nylin.
Han har jobbat i åtta år på Printpool – ett företag som hjälper bokförlag och mediehus med inköp, produktionsledning och ateljétjänster. Tidigare var han produktions- och distributionsansvarig på Bonnier Tidskrifter.
Både pappersbruk och tryckerier är energiintensiva verksamheter – och under hösten har en del pappersbruk nere i Europa och även i Sverige fått stänga vissa dagar på grund av att produktionen inte skulle ge vinst. Det här kan ge påverkan på papperstillgången framåt.
Förutom energikrisen, som förvärrats av kriget i Ukraina, slår inflationen som gör råvaror dyrare och transportkrisen i Europa också mot svenska tidskrifter i form av högre papperspriser.
Tryckerier, som redan har små marginaler, tvingas höja priserna till slutkunden.
– Tryckerierna sitter i en rävsax. De tycker det är jobbigt att komma till kunden och säga att nu är papperspriset höjt igen. Men vissa tryckerier har fått tio till tolv pappersprishöjningar det senaste året, säger Håkan Nylin.
Enligt rapporten finns en oro framöver för att mediehus kommer att konkurrera mer med reklamproducenter om pappret i Europa. Ett bevis på den utvecklingen är att lågpriskedjan Lidls moderbolag Schwarz-gruppen nyligen köpt ett pappersbruk i Tyskland av Stora Enso – just för att säkra papperstillgången till sina reklamutskick.
När finska UPM:s pappersstrejk pågick i början av året blev det huggsexa om tryckpapper bland publicister i Sverige. Vidare har flera publicister fått erfara att ingångna avtal med kort varsel plötsligt inte längre gäller.
”Det har varit så många prisändringar senaste året att man tappar det lite. Väldigt rörigt!” uppger ett förlag i rapporten.
Men Håkan Nylin råder ändå tidskrifter och mediehus att stanna kvar hos sina tryckerier och pappersbruk.
– Var man nöjd med sitt tryckeri innan pandemin, och har en lång relation med sin leverantör, finns det inte så stor mening med att byta. Det är inte så att något annat tryckeri kommer att ha mycket billigare papper. Alla tryckerier brottas med ungefär samma problem, säger Håkan Nylin.
Men de höga pappers- och tryckkostnaderna försvårar för tidskrifter att överleva i print. I södra Europa har kommersiella tidskrifter fått gå ned i omfång eftersom marginalerna på lösnummerförsäljningen inte räcker till, berättar Håkan Nylin.
– Vi vet inte var smärtgränsen går. Den kommer vara helt olika för olika publicister. Det går att sänka omfånget och gå ned i utgivning, men en medlemsdriven tidskrift kan ju inte gärna minska sin upplaga, säger han.
LÄNK TILL RAPPORTEN
(Rapporten ligger bakom inlogg för Sveriges Tidskrifters medlemmar).
Text: Matilda Nilsson
Bilder: Printpool och europeiska pappersbranschorganisationen Cepi