Ny mediesajt inom HR – Vd: ”Jag vill skaka om på riktigt”
– Jag vill skaka om – på riktigt, säger Anna Kult, vd för TLNT Media.
Hon har bakgrund som förlagschef för Aftonbladet Lifestyle, men är numera start up- och scale up-specialist. Efter 16 år inom Schibsted-koncernen gav hon sig 2016 in i start up-världen.
– Vi går live med TLNT.se nu i november. Men vi kommer inte att lansera med buller och bång. Vi är en start up och jobbar utifrån start up-perspektiv, vi kommer att växa organiskt.
Under pandemin var Anna Kult COO (chief operating officer) för hälsoappen Grace Health, som vänder sig till kvinnor i resurssvaga länder. Appen, som har 1,3 miljoner användare, såldes nyligen till kenyanska hälsovårdkedjan Penda Health efter att bolaget drivits upp under tre år med minusresultat. Innan försäljningen offentliggjordes kom Anna Kult via sitt nätverk i kontakt med entreprenören Lars-Henrik Friis Molin.
– Han var på jakt efter någon som kunde titta på det gamla anrika varumärket Personal & Ledarskap och se vad vi skulle kunna göra som är mer anpassat för nutiden – och framför allt för framtiden.
Lars-Henrik Friis Molin äger Talent Venture Group, vars dotterbolag Shcut Media AB köpte branschtidningen Personal & Ledarskap från New Technology Media Group förra året. I samband med ägarbytet fick tidningen en redesign och ny sajt. Men nu kommer Personal & Ledarskap (som grundades 1969) att fasas ut, enligt Anna Kult.
Med en resurssnål organisation vill media-start up:en TLNT (uttalat: talent) skaka om journalistiken på HR-området. Det är en liten grupp medieveteraner som står bakom det nya varumärket TLNT Media.
– Vi är ett litet team, men tillsammans har vi erfarenhet från nästan alla de stora mediekoncernerna i Sverige och Norden, säger Anna Kult.
Hon är vd, Lars-Henrik Friis Molin ansvarig utgivare, Annica Lundbäck (tidigare SVT, Aftonbladet, Läkartidningen med mera) redaktionschef och Gunilla Herlitz (tidigare vd för DN, Expressen, Dagens Industri och Bonnier News) är styrelseordförande. Därtill står Rickard Frank för design, varumärke och produktutveckling.
TLNT har ännu ingen sajt, men på Linkedin finns en kortare beskrivning av den kommande medieprodukten. Där beskrivs TLNT som ”Sveriges nya arena för talang & ledarskap!”
– Vi vill bygga en community för chefer, ledare och beslutsfattare. Det vill säga alla de som jobbar med att se till att människor och business växer. Vi vill dominera den målgruppen. Så småningom, säger Anna Kult.
Längre fram ska olika betaltjänster kopplas till varumärket, men exakt vad som planeras vill Anna Kult inte avslöja. TLNT Media är ett nytt dotterbolag som håller på att startas upp inom investmentföretaget Talent Venture Group. Moderföretaget har bolag i fyra länder under sitt paraply, samt Future Talent Council, en medlemscommunity för chefer – vilket också ska ge olika synergieffekter.
Till en början kommer sajten att vara gratis och finansieras med annonser, native-annonsering och kommersiella partnerskap.
– Vi har en slimmad organisation så vi behöver inte så mycket pengar för att snurra runt, säger Anna Kult.
Hon ser HR som en bransch i förändring, bland annat orsakad av AI-teknikens framfart och att det ställs högre krav på HR-kompetens bland chefer.
– Vi vill driva den förändringen och lyfta fram goda exempel. Det är det som kommer att skilja oss mot de mer etablerade medierna. Vi kanske ger mindre rapportering, men i stället mer agendadrivande journalistik, säger Anna Kult.
Hon ser vissa likheter mellan TLNT:s företagsmodell och Camilla Bergmans mediahus Impact Loop. Båda kommer från start up-världen.
– Det är klart att jag tänker mig att vi banar väg för någonting nytt – ett nytt sätt att göra tidskrifter. Det har hänt massor i mediebranschen sedan jag lämnade. Men nu när jag kommer tillbaka så har jag med mig saker från min tid i techbranschen som jag kan applicera här.
TLNT.se ska inte förväxlas med TLNT.com, som är en global affärssajt. Enligt Anna finns det ingen relation mellan de båda sajterna – och det kommer inte heller att bli bråk om namnet.
– Nej, det har vi kollat. Lars-Henrik känner dem och de är inte intresserade av Sverige.
Har ni tänkt att ni ska växa utomlands?
– Vi börjar i Sverige och tänker oss främst att växa i Norden. Vårt mål är att göra en satsning som tar för sig, sticker ut och är kaxig.
Text: Matilda Nilsson
Anna Kult
Gör: Vd för nya medieprojektet TLNT Media.
Ålder: 52 år.
Familj: Tre vuxna barn.
Bor: Ingarö i Stockholms skärgård.
Intressen: Tittar på sjukt mycket tv-serier och renoverar gamla möbler.