Nischade publicisten som lockar nya läsare

Nyhetsbrevet 2021 9 december
Nischade publicisten som lockar nya läsare
Boktugg skulle kunna kallas för en digital tidskrift, en databas eller en blogg. Helt klart är att Boktugg är en publicist som växer. Här berättar chefredaktör och vd Sölve Dahlgren om framgångsreceptet.

Sölve Dahlgren grundade Boktugg som en blogg 2014. Men sedan dess har sajten vuxit till så mycket mer.

Boktugg publicerar mellan fem och tio nyheter per dag (varav ett par kommer från TT), och därtill har sajten en digital katalog över 100 0000 böcker på svenska.

I stort riktar sig Boktugg till två målgrupper: läsare som älskar böcker och personer inom bokbranschen.

Inom förlagsbranschen är Boktugg en välkänd aktör, men sajten når även ut till fler och fler utanför bokvärlden. Senaste två åren har Boktugg fördubblat trafiken. Nu har man mellan 150 000 och 200 000 besökare i månaden.

En framgångsfaktor för Boktugg tror Sölve Dahlgren är att alla som jobbar med sajten har jobbat inom bokbranschen på olika sätt.

– Vi som jobbar för Boktugg har både passion och kunskap. Vi har erfarenhet av hur branschen fungerar bortom rubrikerna. Vi ser andra saker än den som kommer utifrån som journalist, säger Sölve Dahlgren.

Totalt jobbar fyra personer med Boktugg, samtliga är författare eller från förlagsbranschen.

Sölve Dahlgren är själv författare till mer än tio böcker och grundare av bokförlaget Hoi Förlag. Han har också gedigen erfarenhet från tidningsbranschen, och har bland annat varit teknisk redaktör på layoutavdelningen på Aller media och redaktionschef på Egmont.

– När vi startade hade dagstidningarna i många år talat om att man måste ta betalt av läsarna. Men jag är fortfarande lite skeptisk till att bara ha det som sin stora affär, säger Sölve Dahlgren.

Intäkterna till Boktugg kommer främst från annonser och native-annonsering på sajten. I första hand är det förlag som annonserar, men det finns även en mindre del från annonsnätverk. Därtill har Boktugg affiliatelänkar till digitala bokhandlare.

De flesta texterna på sajten är gratis för läsaren, men det går att teckna frivilliga stödprenumerationer på Boktugg. Vidare har Boktugg flera nyhetsbrev, varav ett analysbrev riktar sig speciellt till personer i bokbranschen och är bakom betalvägg.

Boktugg har ingen stor omsättning. Lite drygt 1 miljon kronor, enligt Sölve Dahlgren.

Förra året var vinsten knappt 30 000 kronor, men i år väntas den bli något högre.

– Vi behöver höja omsättningen. Vi vill ha mer resurser till redaktionen för att göra mer och bättre innehåll och utveckla sajten mer. Det finns jättemycket vi skulle vilja göra.

För egen del är det föreläsningar som är hans största intäktskälla.

– Än så länge har jag huvudsakligen pumpat in pengar i Boktugg. Men förhoppningen är att vi ska kunna skala upp så att man kan ta ut en riktig lön från Boktugg, säger han.

Sölve Dahlgren beskriver hur databasen och nyhetsartiklarna samverkar för att driva trafik till sajten. I och med att intervjuerna länkar till boktitlarna i datakatalogen så värderas Boktuggs sökträffar högre av Google.

Enligt Sölve Dahlgren skulle även andra nischade tidskrifter kunna komplettera sitt material med en databas och koppla kataloginformation till sina artiklar. Ungefär som Dagens Industri relaterar börsinformation till sina bolagsnyheter skulle en trädgårdstidning kunna ha en katalog över växter.

Boktitlarna i Boktuggs katalog hämtas ur Bokinfos databas, vilka i sin tur hämtar informationen från förlagen.

– Det är en betaltjänst som många e-bokhandlare använder. I förhållande till vad den ger är priset värt det för oss i alla fall, säger Sölve Dahlgren.

Boktugg har alltid bara funnits som en digital produkt, men exakt hur man ska definiera sajten är lite oklart.

– Jag vacklar lite fram och tillbaka, är Boktugg en blogg eller nyhetssajt? Jag tror att framtidens medieprodukter också kommer kombinera journalistiken med ett personligt tilltal, säger Sölve Dahlgren och jämför med framgångsrika magasin som Offside och Café som, i text och bild, skapar en speciell känsla som förknippas med tidningen.

Ända sedan starten har Sölve funderat på om det går att starta ett magasin som komplement till sajten. För två år sedan startade han e-tidningen Magasinet Boktugg.

Inför tidningsprojektet lanserades frågade han gamla tidskriftskollegor om råd. ”Det finns ingen anledning att starta en printtidning i dag, det är att gå tillbaka i tiden”, fick han höra.

Sölve Dahlgren ser inte heller någon framtid för papperstidningen. Ett bevis på det är att Boktugg, sju år efter lanseringen, fortfarande bara finns digitalt.

I höstas valde Boktugg även att pausa e-tidningen Magasinet Boktugg.

– Majoriteten av våra läsare finns på sajten, det är en av anledningarna till att vi inte satsar vidare på magasinet. Vi tyckte inte heller att vi fick fler annonser tack vare tidningen, säger Sölve Dahlgren.

Magasinet hann komma ut i tolv nummer, formgivna speciellt för att göra sig bra på skärm, innan det sattes på paus.

Men enligt Sölve Dahlgren är det möjligt att Magasinet Boktugg kan komma tillbaka om det är efterfrågat från läsarna och det finns underlag på annonssidan.

– Vi utesluter inte en comeback i alla fall.

Text: Matilda Nilsson

Foto: Conny Palmkvist

 

Personligt

Sölve Dahlgren

Gör: Författare och föreläsare. Chefredaktör och vd för Boktugg.

Ålder: 49 år.

Bor: Utanför Helsingborg.

Familj: Fru och två barn.

Har författat: Nio romaner, varav tre humoristiska för vuxna och sex delar i ungdomsserien ”InnebandyPiraterna” och två fackböcker om bokbranschen.

Intressen: Tar långa promenader och lyssnar på ljudböcker och podcast. Simmar.

Läser: En hel del skönlitteratur. Bland annat spänningsromaner av Harlan Coben.

Okänd talang: Har gått en stand up-kurs, vilket jag har nytta av både i mitt skrivande och som författare.

Till arkivet
Allt om Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan 2024
Insikter och summering av branschens största event, läs om alla vinnarna av Tidskriftspriset och kolla på mingelbilderna från dagen och kvällen.
Läs mer på vår samlingssida

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här