Mediechefernas största orosmoln för 2023

Nyhetsbrevet 2023 11 januari
Mediechefernas största orosmoln för 2023
Det är tuffa tider för tidskriftsbranschen. Här berättar fyra mediechefer om sina största orosmoment inför 2023 – och deras viktigaste satsningar för året.

Bonnier: ”Det ekonomiska läget i landet påverkar oss alla”

Under hösten fick Lifestyle på Bonnier News en ny ledningsgrupp. 2023 fortsätter utvecklingsarbetet i den nya organisationen, berättar Bella Levy, redaktionschef för Lifestyle. Lifestyle står för produktionen av drygt 30 magasin och nischade specialtidningar inom Expressen Lifestyle, till exempel Allt om Mat, Leva & Bo, Sköna Hem och Mama.

Vad kommer att vara den stora satsningen för Expressen Lifestyle (och särskilt magasinen) under nästa år?

– Under hösten har vi skapat nya strukturer inom Lifestyle, bland annat med en ny ledningsgrupp. Detta har gett oss möjlighet att bedriva utvecklingsarbete mer effektivt tillsammans och vi har redan nu ett bättre samarbete samt fler och nya synergier. Vi kommer fortsätta att utveckla detta under 2023. Vi kommer också fortsätta att utveckla och ta nya kliv inom redaktionell utveckling och produktion för att lära känna våra användare ännu mer. De senaste månaderna har varit riktiga trafikraketer för Lifestyles sajter och vi fortsätter följa våra användare och beteenden för att möta förväntningar och maxa vårt innehåll på bästa sätt. Under 2023 ska vi också fortsätta att utveckla vårt redaktionella samarbete mellan Expressen och Lifestyle på flera olika plan.

Vad ser du mest fram emot under 2023?

– Jag ser fram emot att effektivisera och hitta ännu fler synergier inom Expressen Lifestyle. Att utveckla vårt innehåll och den journalistik vi producerar, tillsammans med alla superkompetenta kollegor, är ett arbete som ger ny och positiv energi. Och sedan ska vi naturligtvis nå ut med vårt innehåll på bästa sätt till våra läsare och tittare.

Vad är det största orosmomentet för Expressen Lifestyle under 2023?

– Den oro och de utmaningar Expressen Lifestyle står inför under nästa år delar vi troligtvis med hela tidnings- och tidskriftsbranschen. Yttre faktorer såsom högre kostnader för tryck och distribution, det ekonomiska läget i landet och i världen påverkar oss alla redan nu på olika sätt och det går inte att sia om var vi är om sex månader. Vi trodde att pandemin skulle påverka oss oerhört negativt, men sedan blev resultatet det motsatta. Vi går mot tuffare tider, det är nog alla överens om och att det kommer att påverka lösnummer och prenumeration samt annonsaffär och läsarintäkter. Men vi får se. Vi kommer naturligtvis att fortsätta arbetet för att bibehålla vår låga churn och stabilisera prenumerationsbasen, samtidigt som vi ska utveckla vårt innehåll.

LO Mediehus: ”Bolaget får flytta till nya lokaler”

LO Mediehus flyttar i år från lokalerna på Klara Norra Kyrkogårdsgatan 31 i Stockholm. Vart flyttlasset går är ännu oklart, men vd Robert Jonsson ser fram emot flytten. LO Mediehus ger bland annat ut Arbetet, Handelsnytt, Sekotidningen, Elektrikern och Kommunalarbetaren.

Vad kommer att vara den stora satsningen för LO Mediehus under nästa år?

– Förfina våra analyser och satsning på nyhetsbrev. Under 2023 handlar mycket fortfarande om digital utveckling för oss. En stor fråga för våra läsare nästa år är avtalsrörelsen.

Vad ser du mest fram emot under 2023?

– Att bolaget får flytta till nya lokaler.

Vad är det största orosmomentet för LO Mediehus under 2023?

– Kostnadsutvecklingen på papper och distribution. Våra största utmaningar är att hantera de stora kostnadsökningarna utan att försämra relationen till läsarna.

Offside Press: ”Vi satsar mer på ljud”

De största orosmomenten för 2023 är ökande kostnader och sjunkande betalningsvilja, enligt Ola Carlson, vd för Offside Press. Nästa år satsar förlaget på ljud. Offside Press ger ut fotbollstidningen Offside, fördjupande magasinet Filter och tidningen Skriva.

Vad kommer att vara den stora satsningen för Offside Press under nästa år?

– Vi satsar på att vässa våra produkter på sätt som gör pappersläsarna ännu gladare, samtidigt som vi vässar vårt erbjudande för de som föredrar att ta del av vår journalistik digitalt. Vidare kommer vi att satsa ännu mer på ljud.

Vad ser du mest fram emot under 2023?

– Att våra storslagna planer faller i god jord och att de ger oss fler och ännu mer nöjda prenumeranter.

Vad är det största orosmomentet för Offside Press under 2023?

– De stegrande utgifterna och den minskande betalningsviljan som den rådande lågkonjunkturen medför.

Aller media: ”Den stora satsningen ligger inom rörligt innehåll”

Aller media har under hösten haft stort fokus på att bygga upp den nya organisationen i Stockholm runt titlarna under Lifestyle Weeklies, det vill säga Allers, Allas, Hemmets Veckotidning och Året Runt. I december gavs första numren producerade av nya organisationen ut. Cia Jansson, Head of Lifestyle Brands, berättar om vårens satsningar.

Mediehuset Aller medias titlar riktar sig till en kvinnlig målgrupp. Inom Lifestyle Brands finns bland annat Allers, Allas, ELLE (där Cia Jansson också är chefredaktör), Femina, MåBra, Motherhood, Residence, och Recept.se.

Vad kommer att vara den stora satsningen för Aller media (och särskilt magasinen) under nästa år?

– Generellt så är det viktigt för oss att fortsätta utveckla vårt digitala innehåll och våra digitala intäktsströmmar så som sajter, poddar, video, influenceraffären, affiliate, och personalisering av innehåll med mera. Att engagera och lojalisera våra målgrupper är ett givet fokus. Den stora satsningen ligger inom rörligt innehåll som ska publiceras i alla våra varumärkens kanaler. Vi har både utökat antalet tjänster och kompetensen inom det växande videoteamet och ökat de redaktionella budgetarna för att kunna skapa nya engagerande format.

Vad ser du mest fram emot under 2023?

– Att ta del av det fantastiska innehåll som skapas i teamen, att få träffa våra läsare och följare på en mängd event framöver och att fortsätta utveckla affären tillsammans med alla kollegor på Aller media. Det är oerhört häftigt att se hur snabbt vi har ställt om och hur bra de tvärfunktionella teamen jobbar. Vidare så använder vi AI bland annat för att rekommendera rätt artiklar till våra läsare och för att kunna styra annonser kontextuellt. Det här kommer vi fortsätta att utveckla under året och det tycker jag är väldigt spännande.

Vad är det största orosmomentet för Aller media under 2023?

– En instabil omvärld med krig, inflation, elkris och rekordhöga papperspriser är förstås faktorer som vi behöver förhålla oss till och se till att vi satsar på rätt saker.

Text: Matilda Nilsson.
Foto: Anna-Karin Nilsson, Privat, Ola Kjelbye och Fredrik Persson.

Till arkivet
Välkommen till branschens största evenemang 2024!
Vi arrangerar Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan den 23 oktober. Som besökare får du en inspirerande och värdeskapande dag och en stjärnspäckad festfylld galakväll med prisutdelning. Vi ses på Cirkus i Stockholm.
Läs mer om årets program

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här