”Journalister ska aldrig strejka!”

I höstsäsongens första avsnitt av Publicistpodden tar programledare Jonas Nordling hjälp av Helle Klein, chefredaktör och vd för Dagens Arbete, och Thomas Mattsson, senior advisor på Bonnier News och dessutom ordförande för Utgivarna, för att uppdatera sig på vad som hänt i mediebranschen.
På agendan står följande:
- Läget på Sveriges Radio.
Det stolta public service företaget har ju hamnat i fokus av en rad anledningar det senaste året, och sommaren blev inget undantag, framför allt beroende på en granskning av Dagens Nyheter som visade på brister i SR:s säkerhetsrutiner och diskussionerna fortsatte efter bolagets reaktioner på denna granskning.
I tisdags meddelades dessutom att SR gör förändringar i sin ledning. Sofia Wadensjö Karén, som nu är vd för UR och tidigare bland annat varit chef på Aftonbladet och chefredaktör för tidningen VI, blir från och med februari ny programdirektör och tar därmed plats i bolagets ledning. Hon ersätter då Björn Löfdahl som varit programchef sedan 2009, och dessutom arbetat på SR sedan 1989. Han behåller dock titeln ställföreträdande vd och ska enligt uppgift nu arbeta med intern ledningsorganisation. Ja, hur mår SR?
- Läget på Bonnier
Ett annat stolt mediebolag som visat upp interna problem på ledningsnivå är Bonnier. Vd:n för Bonnier Group, Stina Andersson, meddelade nämligen häromveckan att hon lämnar posten efter mindre än ett år. Vad handlar det här om?
Och vi stannar kvar i Bonniersfären och konstaterar att bolaget nu värvat Ann Henriksson, vd för LRF Media och känd för Publicistpoddens lyssnare. Ann är från och med februari biträdande affärsområdeschef för Bonnier News Business och ska i den rollen bilda parhäst med Dagens Industris chefredaktör Peter Fellman.
Är det Anns insatser här i podden som gjort att Bonnier fått upp ögonen för henne?
- Ola Wenströms försvarssajt
En annan mediesnackis under sommaren var Ola Wenströms sajt Vad fan hände? Det framgångsrika sportankaret Wenström försvann ju från programledarrollen efter en uppmärksammad konflikt med Viasat och Nent häromåret. Nu har han lagt ut sin egen version av turerna, där han går hårt åt några av sina tidigare chefer och kolleger. Funkar den här metoden för att komma till tals?
- Bråk på Arbetaren
Nu på morgonen har vi också nåtts av beskedet att tre anställda på Arbetaren hotas av avsked efter att de protesterat mot att Kajsa Ekis Ekman anställts som ny chefredaktör för den klassiska syndikalisttidningen. Ingen bra start för henne, eller?
- Skandal inom tysk public service
Även tysk public service har haft en uppmärksammad granskning denna sommar, och här är väl ordet skandal svårt att undvika.
Det handlar om den mycket välrenommerade journalisten Patricia Schlesinger som i januari tillträdde som ordförande för det övergripande tyska public service bolaget ARD. Hon har sedan 2016 varit chef för lokal public service inom Berlin med omnejd.
I somras avgick Schlesinger dock från uppdraget efter att det framkommit att hennes man, som också är en tidigare journalist, varit inblandad i en korruptionshärva och som lett till att makarnas luxuösa leverne rullats ut i tyska medier. Åklagarämbetet i Berlin har dessutom inlett en förundersökning.
Liksom i Sverige finns många kritiker till public service i Tyskland och den tyska debatten tog förstås ny fart med anledning av denna skandal. Har det någon betydelse för mediedebatten kring public service?
- Brittisk strejkvåg
I Storbritannien rullar en strejkvåg fram, flera viktiga sektorer har lamslagits och brittiska medier gnuggar sig yrvaket i ögonen och undrar om de återvänt till Thatchers dagar.
Och nu verkar denna strejkvåg även nå mediebranschen, Mediebolaget Reach, som bland annat ger ut Daily Mirror och Dail Express, ser ut att drabbas av så kallade walk-outs på fredag, eftersom de anställda har förkastat ett bud om 3 procents löneökning.
Vad är det som händer? Och kan vi drabbas av något liknande när avtalsrörelsen i Sverige drar igång efter valet?
- Valet
Vi tar förstås också tempen på årets valrörelse so far.
- Boktips
Och så blir det lite kultur, vi har nämligen läst Svensk Bokhandels presentation av höstens utgivning och kan konstatera att det är många titlar med medieanknytning som är på väg ut. Men vilka vill man egentligen läsa?
Om podden
Publicistpodden erbjuder aktuella och nyttiga inblickar från tidskriftsvärlden och de hetaste branschfrågorna. Podden riktar sig till Sveriges Tidskrifters medlemmar, nyckelpersoner i tidskriftsvärlden och mediebranschen i stort.
Kontakta Jonas Nordling på jn@da.se vid frågor om det aktuella avsnittet.