I huvudet på en mediechef
Ola Carlson, vd, Offside Press med magasinet Filter, fotbollsmagasinet Offside och tidningen Skriva.
Vad kommer att vara den stora satsningen för er under nästa år?
– Framför allt kommer vi rejält öka takten på vår digitala satsning, bland annat genom att erbjuda vår journalistik på nya sätt som t ex ljudreportage. Och så kommer vi att jobba ännu hårdare med att locka in människor i vår värld. Instagramföljare idag, prenumerant imorgon!
Vad ser du mest fram emot?
– Att våra investeringar och allt vårt arbete med att etablera nya processer ska bära frukt så att vi kommer producera en massa bra grejer som får antalet prenumeranter att rusa i höjden!
Största orosmomentet?
– Säkerställa att vi har en prenumerantpartner som kan och vill utvecklas med oss.
Mona Johansson, redaktionell chef, Nordiske Medier som ger ut bland andra Dagens Handel, Fri Köpenskap, Building Supply mfl.
Vad kommer att vara den stora satsningen för er under nästa år?
– Vi har ett stort fokus på prenumerationsaffären. I det ingår bland annat att fortsätta arbetet med att låsa in kvalitativt innehåll samt utökad säljkapacitet.
Vad ser du mest fram emot?
– Ett år mindre präglat av pandemin där vi kan träffas igen. På det egna kontoret, men även att företag i andra branscher återvänder till kontoren och att mässor och event kommer igång igen, eftersom det gynnar oss som B2B-förlag.
Största orosmomentet?
– I nuläget vet vi fortfarande inte hur smittspridningen kommer att påverkas av att restriktionerna tas bort.
Jon Åsberg, chefredaktör för Fokus och vd, FPG Media
Vad kommer att vara den stora satsningen för er under nästa år?
– Vi är mitt uppe i ett stort digitalt omställningsprogram som började med nya sajter för titlarna i våras, följt av ny betalvägg för Fokus i somras. Språktidningen och Modern Psykologi får sina väggar nu i vinter. Under hösten sjösätter vi en ny organisation som arbetar efter principen digital first. Framåt blir det nu fullt fokus på digital prenumerationsförsäljning. Vi presenterade planen för styrelsen för någon vecka sedan, den ska implementeras i vinter och gäller sedan för 2022.
Vad ser du mest fram emot?
– Att få en ny webbchef/kommersiell redaktör på plats. Hen ska jobba med att presentera innehållet digitalt och intimt tillsammans med vår nya marknadschef som har till uppgift att marknadsföra det i digitala kanaler.
Största orosmomentet?
– Det största och svåraste jobbet vi måste göra nu är att analysera kunddata och användarbeteende. Där tar vi våra första stapplande steg. Om vi inte lyckas där så blir de digitala försäljningsmålen svåra att nå.
Ann Henriksson, vd, LRF Media
Vad kommer att vara den stora satsningen för er under nästa år?
– Vi håller på med flera stora förändringar kring vårt varumärke ATL, Lantbrukets affärstidning, med en ny digital plattform och en helt ny form i print. Vi satsar på innehåll, ledar- och debattsidor och tjänster som marknadsnoteringar och fastighetsaffärer. Vi räknar med att se resultat under 2022.
Vad ser du mest fram emot?
– Vi har flyttat till nytt kontor och infört ett nytt aktivitetsbaserat arbetssätt under pandemin, och nu har vi också lärt oss massor om distansarbete. Jag ser fram emot att få använda alla de erfarenheterna så att vi tillsammans sätter full fart på vår fortsatta förändringsresa!
Största orosmomentet?
Den oro som finns i branschen för att hitta rätt kompetenser verkar vara en möjlighet för oss – vi har märkt att vi har ett starkt arbetsgivarvarumärke, och våra sökande attraheras av att vi jobbar med ämnen och tjänster som gör nytta för hela landet. Däremot känner jag, precis som så många andra, en oro för hållbarheten. Som ämne får hållbarhet äntligen ta plats i samhällsdebatten, men det behöver leda till åtgärder och då behövs fakta för att kunna göra skillnad på riktigt. Här har vi en viktig roll att belysa jordbrukets och skogsbrukets frågor och säkra en kunnig debatt.
Robert Jonsson, vd, LO Mediehus
Vad kommer att vara den stora satsningen för er under nästa år?
– Vi har en stor satsning på digital opinionsbildning som kommer att innebära helt nya arbetssätt och metoder. Vår förhoppning är att vi kommer att öka både engagemang och genomslag för våra frågor i nya och yngre målgrupper. Att utforska hur vi gör det på ett så effektivt och inspirerande vis som möjligt är väldigt spännande och lärorikt. Vi kommer att utveckla alla våra kanaler, såväl print som digitalt, under nästa år. Det är ett spännande arbete att ta fram nya visioner för hur vi når och engagerar våra olika målgrupper där den ena inte är den andra lik.
Vad ser du mest fram emot?
– Givetvis ser jag fram emot att kunna ha fysiska kreativa möten vilket har varit svårt under pandemin.
Största orosmomentet?
– Distributionskostnadsökningen är det som driver på ”tidningsdöden” och det som oroar mig allra mest. Vi har fortfarande väldigt många läsare av papperstidningen men det blir svårare och svårare att försvara distributionen av tidningen. Trots digitaliseringen är fysisk distribution en del av infrastrukturen. Om det blir för dyrt att distribuera anser jag att det blir ett demokratiproblem.
Text: Barbro Janson Lundkvist, Edition’22