I hjärtat av Bonniers tidningsfabrik

Nyhetsbrevet 30 september
I hjärtat av Bonniers tidningsfabrik
Layoutchefen Hanna Jansdotter Mild sitter mitt i navet för magasinsformgivningen hos Bonnier. Här berättar hon om hur Bonnier News största redaktionella designgrupp jobbar mot ökad effektivitet – och bibehållen kreativitet.

Hanna Jansdotter Mild styr designen för över 45 titlar med 800 utgåvor per år. Hon basar över 40 personer och har det övergripande ansvaret för formen på de magasin och tidningssidor som ingår i Lifestyle på Bonnier News.

– Jag är väldigt kreativ – och väldigt organisatorisk. Det är kanske en ovanlig styrka. Jag gillar att jobba analytiskt, men kan även hoppa in och vara formgivare när det behövs. Som när Maradona dog då släppte jag allt och layoutade ett minnesmagasin intensivt i tre dagar, säger Hanna Jansdotter Mild.

Under Lifestyle, som är en del av affärsområdet Expressen Lifestyle, ingår allt från Topphälsa till DN:s motorbilaga. Formgivarna på Lifestyle är uppdelade i tre designteam.

Förutom det övergripande chefsansvaret för formgivningen är layoutchefen Hanna Jansdotter Mild även arbetsledare för designteamet som layoutar titlarna Topphälsa, Damernas Värld, Mama med flera, samt veckomagasinen Söndag, TV och Korsord.

Hur lyckas ni hålla isär så många olika formuttryck, så att varje produkt är unik och anpassad för målgruppen?

– Nyckeln är att ha en magasinsansvarig formgivare för varje produkt, som ansvarar för all färg och form. Ska det göras en ny form är det den personen som i första hand kollar på det. Varje produkt är unik och vår största tillgång är våra formgivare och redigerare.

Tidningssidorna och tidskrifterna är mer eller mindre mallade. För många av titlarna har designteamen skapat form- och designmanualer som finns beskrivna i pdf:er.

– Vi försöker specificera allting: typsnitt, färger, vad är det som jag som formgivare ska tänka på och hemligheterna bakom varje tidning. Man ska lätt kunna få hjälp av manualerna. Vi är en stor grupp med formgivare.

I det redaktionella systemet News Pilot kan Hanna Jansdotter Mild följa samtliga produktioner, hur långt de kommit och vem som ansvarar. Numera är publiceringssystemet hennes bästa vän, även om det inte alltid varit så.

När Bonnier News och Bonnier Magazines & Brands slogs ihop hade magasinstitlarna ett annat system.

– Det blev lite tekniskt strul till att börja med, medger Hanna Jansdotter Mild.

Hon var layoutchef för Bonnier News Lifestyle innan magasinsverksamheten slogs ihop med tidskriftsförlaget Bonnier Magazines & Brands i början av 2019. Då ledde hon formgivningen av 400 utgåvor per år. Nu är det alltså det dubbla.

Vilket är ditt värsta misstag som formgivare?

– Jag är extremt noggrann när det kommer till tryck, men för tre veckor sedan hände ändå något. Just den veckan blev det feltryck på omslaget till TV-editionen, så det var ettan från veckan innan.

Våndan av att jobba med en printprodukt känner alla igen. När tidningen är tryckt så är den det. Det här misstaget orsakades inte av hennes grupp, utan skedde vid tryckeriet. Men Hanna Jansdotter Mild vill inte leta syndabockar.

– Det är mer intressant att ha möten om hur vi kan säkerställa att det här inte händer igen. Den här gången valde vi att inte trycka om då det var för sent, men vi informerade våra återförsäljare – och jag har sett att en del var schyssta och satte upp lappar på TV-tidningen.

Hanna Jansdotter Mild har jobbat på Bonnier tio år. Tidigare var hon på mindre förlag, bland annat som AD på Allt om Bröllop och AD för magasinet Kattis & Co. Före det var hon formgivare på Frida Förlag. Första riktiga jobbet var på bokförlaget Dorling Kindersley Publishing i London där hon layoutade böcker åt bland andra Disney.

Egentligen var det att jobba på Disney som var hennes dröm som liten. Hanna Jansdotter Mild tror att den växte fram när hon läste Kalle Anka.

– Jag bara älskar Disney och all magi kring det.

Att ge ut böcker i Disney-form passade henne perfekt, och det här med bokutgivning har även följt henne i viss form även som tidningsmakare. För Bonnier News Lifestyle formgav hon böckerna som stod i tidningsställen vid kassorna.

– Det kändes som om vi startade upp ett litet bokförlag. Det var helt unikt material, om pallkragar, LCHF och så vidare. Det var inga samarbeten bakom. De sålde bra, men efter ett tag blev marknaden mättad. När en produkt funnits länge i ett kassaställ, då blir det en vana och man ser den inte längre. Vi jobbar mycket så att vi provar, men om det inte funkar efter en period, då tar vi bort.

Allt om Mat har fått ny form.

Nyligen lanserade Lifestyle den nya formen på Allt om Mat. Det klassiska matmagasinet, som fyllde 50 år förra året, har fått nya skärningar på flera typsnitt och innehållsmässigt lyfts tidningens provkök och arbetet bakom recepten tydligare.

– Vi ville värna om det som var bra, så vi har kvar många av byggklossarna, vi har bara staplat klossarna på ett annat sätt, säger Hanna Jansdotter Mild.

Daniel Törnqvist, som ansvarar för designteamet bakom bland annat Allt om Mat, har lett arbetet med redesignen i samarbete med Hanna Jansdotter Mild. Arbetet inleddes redan i våras.

– Jag insåg tidigt under pandemin att det här skulle hålla på ett tag, att det inte var någon mening att vänta med omgörningar, säger Hanna Jansdotter Mild.

Följande Bonnier-tidskrifter har också fått ny form senaste året: Hembakat, Mama, Topphälsa och Allt om Vin. Vidare ska KamratPosten få en lite uppfräschad layout framöver. Det är full fart i tidningsfabriken.

Hela gruppen sitter normalt på Gjörwellsgatans våning 4 i Stockholm tillsammans med Expressen. Även den som är ansvarig för ett magasin jobbar med flera produktioner. I genomsnitt gör varje formgivare cirka sju sidor per dag. Precis innan covid-19 kom hade formgivarna fått nya placeringar så att hela layoutgruppen skulle sitta tillsammans. Men teamen hann aldrig prova att sitta i en samlad grupp.

– Vi jobbar lite som en produktionsbyrå. Vi ville samla oss och sitta tillsammans, men nu har alla suttit hemma och förutsättningarna har förändrats, säger Hanna Mild Jansdotter.

Under hösten är tanken att medarbetarna ska vara på plats en till två dagar i veckan.

– Organisatoriskt har inget förändrats, men formgivarna har nu möjlighet att både sitta med de olika redaktionerna eller sina layoutkollegor och samarbeta kring olika produktioner. Det känns som en bra plan, men vi får utvärdera i november hur det blev.

Som ledare under pandemin har Hanna Jansdotter Mild fått ta till olika knep och trix för att bevara kreativiteten hos sina medarbetare.

Hon har haft ”walk and talks” med formgivarna då hon själv gått på promenad och hon uppmuntrat dem att göra det med under telefonsamtalen.
Vidare försöker hon ställa intressanta frågor till samtliga deltagare på gruppmötena på distans, som ”vad gjorde du i helgen” och ”vad har du för husdjur”. Det har visat sig att flera fått veta saker om sina kollegor under pandemin som de inte hade någon aning om.

Bonnier News ”universum” (som Hanna Jansdotter Mild säger) är uppdelat på många olika stora avdelningar med olika funktioner, som distribution, annons, prepress och Hanna Jansdotter Milds avdelning med magasinsform. På layoutdesken är det printtidningen som är i fokus. Men under pandemin har designteamet som gör businesstitlarna även nosat lite på produktion av rörligt material. Bland annat har Ingemar Holsts team gjort outro, intro och loggor till videor till tidningen Resumé.

Hur ser framtiden ut för printtidningar?

– Det finns en målgrupp som vill läsa tidningar i print. Många tycker om att hålla i en tidning. Man vill ligga i soffan och till exempel läsa Lantliv och se vad härligt livet på landet ser ut.

Hon jämför kvällstidningar som Expressen med magasinens funktion för läsarna.

– Vi säljer drömmar, livsstil och inspiration. Kvällstidningen berättar verkligheten. De båda kompletterar varandra.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Cornelia Nordström

 

Fem steg till en lyckad design

1. Känn din målgrupp. Man måste veta vem man formger för.

2. Tydlighet i formen. Läsaren ska direkt förstå vad de läser om. De ska inte behöva leta på sidan.

3. Att formge är en känsla – och alla tycker olika. Det gäller att som grupp teama kring formen.

4. Var öppen och testa dig fram. Diskutera med varandra och prova: ”Vad händer om man byter det här momentet?” till exempel.

5. Sätt genomarbetade mallar.

 

Hanna Jansdotter Mild

Ålder: 41 år

Familj: Barnen Walter, 7 år och Olivia, 5 år och coronahamstern Poppies, 1 år.

Gör: Layoutchef på Lifestyle i affärsområdet Expressen Lifestyle på Bonnier News.
Bor: Stora Essingen och har sommarhus utanför Trosa.

Intresse: Allting kreativt. Just nu med fokus på att baka och renovera sommarhuset.

Läser (på jobbet): Vi har ett magasinsrum på Gjörwellsgatan dit alla tidningsex kommer. Jag brukar ta ett gäng tidningar och bara njuta.

Läser (hemma): The Toymakers av Robert Dinsdale och Kalle och Chokladfabriken för barnen.

Dold talang: Grym på att dansa salsa.

Aktuell: En av tolv uttagna till Bonnier News Change Maker Program, ett chefsprogram som syftar till att utveckla nyckelpersoner inom Bonnier News i att leda verksamheten in i framtiden.

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här