Hon skrev ny feelgoodroman om tidskriftsvärlden
När Aller medias tidning Femina flyttade sin redaktion från Malmö till Stockholm 2019 valde Ulrika Norberg att hoppa av. Hon hade då varit chefredaktör för tidningen i över tolv år.
– Numera är jag frilansskribent och i dagarna kommer min första bok. Tanken att jag skulle skriva en roman föddes under en lunch med förlagsredaktören på Historiska Media, berättar Ulrika Norberg, som bor i Helsingborg.
Hennes debutroman handlar om den fiktiva tidningen Siv. Tre kvinnor ur olika generationer blir osannolika vapendragare och försöker rädda magasinets överlevnad under digitaliseringens era.
Varför har du förlagt storyn till tidskriftsvärlden?
– ”Gräv där du står” heter det ju och det är vad jag har gjort, säger Ulrika Norberg.
Hon har förutom Femina även varit chefredaktör för ELLE, ELLE Deco, ELLE Mat & Vin och även Hus & Hem. Så hon har en gedigen erfarenhet från tidskriftsvärlden att hämta inspiration ifrån.
Debutboken ”Tvekan är för veklingar” har hon jobbat med under ett år. Bokens huvudkaraktärer är pensionerade livsnjutaren Lilian, tidningen Sivs chefredaktör Vera och unga vd-sekreteraren Sally.
– Det är tre kvinnor som av olika skäl blir inblandade i magasinet Sivs överlevnad. Boken tar upp allt från journalistiska utmaningar till andra aktuella samhällsfrågor, som ålderism till exempel. Parallellt löper historien om en av världens största konstkupper, berättar Ulrika Norberg.
Hur mycket inspiration har du hämtat av dina egna erfarenheter som chefredaktör för stora kvinnotidningar?
– Mycket. Jag arbetade med olika tidningar och magasin i trettio år, så jag har en otroligt rik källa att hämta ur.
Är det någon tidskriftsprofil som blir uthängd i boken?
– Nej, jag har varit noga med att inte hänga ut någon särskild person. Däremot bygger många händelser, som rör tidningsförlaget Kaizer, på verklighet. Jag har visserligen skruvat på sanningen, men det är inte helt otänkbart att en del kollegor kommer att känna igen sig i det som utspelar i koncernen.
De tre huvudkaraktärerna Lilian, Vera och Sally, har de förlagor i verkligheten?
– Absolut. Alla är en blandning av personer jag har mött, både i jobbet och privat.
Ett utdrag ur boken:
”De digitala konkurrenterna dök i rask takt upp på marknaden. Kanalerna till underhållning var plötsligt oändligt många fler än tidigare och det påverkade Kaizers affärer. Tidningsförsäljningen sjönk, pressen hårdnade i alla led och det var katten på råttan, råttan på repet i organisationen. ”Jag vet vad jag gör”, hade Vera sagt till sin överordnade, vd:n Viktor Strid, i ett krismöte och lagt fingrarna i kors bakom ryggen.”
Hur ser du på digitaliseringen av svenska magasin?
– Det är lätt att förlora sin identitet när intäkterna från print sjunker och man börjar jaga nya pengar på andra plattformar. Att fortsätta forma innehållet efter målgrupp och hålla hög kvalitet är A och O, även i den digitala världen.
Ulrika Norberg tycker visserligen det är självklart att svenska magasin digitaliseras, men det gäller att värna journalistiken under digitaliseringsresan.
– Varje varumärke måste hitta sin väg att gå. Det tråkiga är om man utarmar journalistiken och tappar identiteten bara för att medielandskapet förändrats, säger hon.
Boken är den första delen i en trilogi, när kommer nästa del och vad kan vi vänta av den?
– Under arbetet med första delen föreslog bokförlaget Historiska Media att det skulle kunna bli en serie om och med samma karaktärer. Jag skriver på andra delen just nu, och vi får se vad som händer. Lilian, Vera och Sally har en förmåga att ta egna initiativ och hitta på otippade saker.
Tvekan är för veklingar finns i bokhandeln från 19 september. 21 september kommer även boken som ljudbok med skådespelerskan Callin Öhrvall Delmar som uppläsare.
Text: Matilda Nilsson
Foto: Hans Jonsson
Personligt
Ulrika Norberg
Ålder: 57 år.
Bor: Helsingborg.
Gör: Frilansskribent och numera författare.
Aktuell: Med debutromanen Tvekan är för veklingar.
Intresse: Samlar Upsala-Ekeby keramik.
Följer: Alla möjliga.
Läser: Allt från DN och Times till Vogue och Vi Läser.
Dold talang: Alldeles för bra på att vinna budgivningar på Tradera.