Han vann Sveriges Tidskrifters Stora Pris: ”Helt paff”

Tidskriftspriset 11 november
Han vann Sveriges Tidskrifters Stora Pris: ”Helt paff”
The Locals vd och publisher James Savage får Sveriges Tidskrifters Stora Pris. Här berättar en överraskad vinnare om hur allt egentligen började.

Sveriges Tidskrifters pris Tidskriftspriset känner James Savage väl till. Han sitter med i juryn för priset Årets Skoltidskrift och var med och utsåg The Rydberg Tribune till årets vinnare. Men att James Savage själv skulle få ett av Tidskriftsprisets mest prestigefyllda pris hade han ingen aning om.

– Jag är helt paff, säger James Savage.

Till skillnad från övriga nio Tidskriftspris som delades ut under Tidskriftsdagen i går (onsdag) så går det inte att i förväg att nominera till Sveriges Tidskrifters Stora Pris.

– Det är mycket hemlighetsmakeri runt det priset, säger James Savage på minglet efter prisutdelning.

The Local är ett digitalt magasin som riktar sig till en köpstark – målgrupp: engelskspråkiga som flyttat utomlands, som gör karriär här eller gör affärer i utlandet. Den läses även av personer som pratar engelska som andra språk, som till exempel svenskar i Spanien.

Från början startade The Local i Sverige, men nu finns medieprodukten i nio länder i Europa.

I juryns motivering till Sveriges Tidskrifters Stora Pris 2021 står det: ”Med stort mod och smittande personlig entusiasm har vår pristagare tagit sin idé från ett litet nyhetsbrev till internationell nivå och expansion.”

Men James Savage vill inte ta åt sig hela äran för priset.

– Väldigt många människor har jobbat med The Local under många år. Det är resultatet av många människors hårda arbete. Inte minst min medgrundare Paul, betonar James Savage.

Tillsammans med Paul Rapacioli grundade han The Local 2004. Medieprodukten började som ett mejl som Paul skickade till sin SFI-grupp. Någon vidarebefodrade mejlet till James Savage och på så sätt fick de båda engelsmännen kontakt.

– Vi satt och jobbade i en liten lägenhet på Stora Essingen. Det har aldrig varit en hobby för oss, men vi tjänade inga pengar från början, säger James Savage.

Paul Rapacioli har skrivit boken ”Good Sweden, Bad Sweden” som kom ut 2018. Han var tidigare vd för The Local, men har numera en mindre aktiv roll som styrelseledamot. James är kvar som vd och publisher. Han har varit med under hela The Locals resa, men vill gärna lyfta fram Pauls betydelse för den digitala tidskriften.

The Local är i dag det största engelskspråkiga nyhetsnätverket i Europa. Totalt har medieprodukten 49 000 betalande prenumeranter över hela världen.

– Vi gav inte upp. Det har stundtals varit ganska desperat. Det var när vi började ta betalt 2017 som det började gå riktigt bra för oss.

The Local började att ta betalt för prenumerationer i Sverige. 2018 följde sajterna i övriga åtta länder.

– Men vi har fått in bra investerare som gett oss stöd från start.

Bland de stora investerarna bakom The Local finns Race Craft Holding, Sjätte AP-fonden och Almi Invest.

James Savage menar att i Sverige finns bra förutsättningar för att satsa på nya idéer.

– Det kanske är något med den svenska kulturen. Att det är lättare att starta något nytt här.

Men han hade egentligen aldrig någon plan att bosätta sig i Sverige. Sin nuvarande man träffade han i Paris när båda bodde där. Men när blivande maken skulle avsluta sina studier hemma i Sverige så följde James Savage med.

– Det var kärleken som tog mig hit. Både jag och Paul flyttade hit på grund av kärleken. Men jag tänkte inte då att jag skulle bo här. Det här var bara en parentes, så skulle vi flytta till London sedan, säger han och fortsätter med glimten i ögat:

– Jag bor i en lång parentes.

Men det finns stora fördelar med att bo i en mera överblickbar stad som Stockholm, tycker han. Speciellt om man jämför med metropoler som Paris, London eller New York. Kanske har James Savage accepterat sitt öde som publicist i Sverige.

– Jag minns att det var runt 2006–2007. Vi skulle ringa migrationsdepartementet och jag fick tag på deras presschef som sa: ”jag kopplar dig direkt till ministern”. Det hade aldrig hänt i Storbritannien. Vi var ganska små och nystartade och de bara kopplade mig direkt, fast vi inte var någon känd tidning.

Innan han minglar vidare säger han om Sveriges Tidskrifters Stora Pris:

– Det är ett helt fantastiskt erkännande för oss.

 

Text: Matilda Nilsson

Foto: Anette Persson

 

Personligt

James Savage

Gör: VD, publisher och medgrundare av The Local.

Ålder: 42 år.

Familj: Man och hund.

Bor: Vasastan i Stockholm.

Dold talang: Sjunger karaoke väldigt entusiastiskt.

Aktuell: Vinnare av Sveriges Tidskrifters Stora Pris 2021.

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här