Flera vinstchanser för Breakit och femwashing-granskningen

Nyhetsbrevet 14 oktober
Flera vinstchanser för Breakit och femwashing-granskningen
Startup-bevakaren Breakit är åter nominerad till Tidskriftspriset. I år har den digitala tidskriften fått fyra nomineringar. ”Jag tror att vi uppfattas som pigga och lite nytänkande”, säger Johanna Ekström, som står bakom femwashing-granskningen som fått två av nomineringarna.

Breakits reporter Johanna Ekström har skrivit artikeln ”Männen bygger miljardbolag på feminism – kvinnor kammar hem noll” som nu är nominerad i två klasser av Tidskriftspriset.

Totalt har Breakit fyra nomineringar till Tidskriftspriset, vad tror du det beror på?
– Vi brukar får många nomineringar till Tidskriftspriset. Jag tror vi sticker ut lite och uppfattas som pigga och lite nytänkande. Nu tävlar vi till och med mot oss själva i kategorin Årets Grepp.

Texten illustrerades av Annika Bäckström, som också kan kamma hem ett pris för publiceringen. Illustrationerna är nominerade till Svenska Designpriset. Priset delas ut i dag, torsdag. För Johanna Ekström kan det bli dubbel vinst på Tidskriftsdagen den 10 november för egen del.

Grattis till nomineringarna, hur känns det?

– Tack! Tack! Det känns verkligen jätteroligt. Jag hoppades få en nominering. Det är verkligen en bonus att det blev två. Det är extra kul att vara nominerad till Årets Granskning eftersom det känns som en kategori med tuff konkurrens, säger Johanna Ekström.

Hennes artikel ”Männen bygger miljardbolag på feminism – kvinnor kammar hem noll” blev en stor snackis i somras. Johanna Ekström har till och med hamnat på ett fik där en kvinna läst högt ur reportaget för sitt sällskap.

– Det är den artikel som blivit mest delad och kommenterad för Breakit på Instagram. Sedan plockades den upp av många influencers också. Jag blev överrumplad över responsen. Samtidigt brann jag för det jag skrev, säger Johanna Ekström.

Texten är skriven ur Johanna Ekströms personliga perspektiv, och hon tar egentligen inte ställning för eller emot att företag som Estrid och Stronger marknadsför sig mot kvinnor, trots att ägarna är män.

– Grunden till granskningen är att min kollega Towe Boström begärt ut aktieböcker för att se hur ägandet ser ut i e-handeln. Sedan gick jag in på deras sociala medier och hemsidor och jämförde ägandet med hur de framställer sig. Det var ändå förvånande att de använde feminism och female empowerment så skamlöst. Ägarförhållandena reflekterar inte det som de säger i sin kommunikation, säger Johanna Ekström.

Granskningen handlar om femwashing, det vill säga när ett företag marknadsför sig med hjälp av budskap om feminism och female empowerment, utan att faktiskt gynna kvinnor.

Texten illustrerades av Annika Bäckström, och hennes bilder användes också i rörlig grafik på sociala medier. Illustrationerna är nu nominerade till Svenska Designpriset i klassen Bildkommunikation – Illustration och infographic.

Johanna Ekström tror att illustrationerna bidragit till att granskningen blev viral.

Har du något tips till andra tidskrifter som hoppas på nomineringar?

– På Breakit är vi bra på att få uppmärksamhet kring våra artiklar. Vi har en ganska smal målgrupp, men vi når ofta ut brett med våra granskningar. Dels för att techföretag och startups ligger i tiden, men också för att vi jobbar systematiskt för att nå ut. Våra redaktörer är bra på att tipsa andra redaktörer om vad vi har på gång.
Johanna Ekström har jobbat snart sex år på Breakit, dels som nyhetschef och dels som reporter. Hon är just nu tjänstledig för att läsa nationalekonomi. Tidigare har hon bland annat jobbat på Expressen.
– På Breakit får man möjlighet att göra fördjupande granskningar och verkligen grotta ned sig. Vi är en lite redaktion som jobbar hårt, vi ska ju få ut grejer på sajten. Men vi har också lite av känslan att ”allt är möjligt”.

Vad skulle det betyda för dig om Breakits femwashing-granskning vann Tidskriftspriset?

– Jag förväntar mig inte att vinna för det är så bra och hård konkurrens. Men det är bra att ägandefrågan får ännu mer uppmärksamhet och att det blir uppmärksamhet kring våra artiklar. Personligen skulle jag bli glad och stolt om vi vann.

Breakit har sedan tidigare vunnit fyra Tidskriftspriser. 2017 blev Breakit Årets digitala tidskrift, fackpress. 2019 fick Breakits grundare Olle Aronsson och Stefan Lundell Sveriges Tidskrifters Stora Pris och utvecklingsteamet för Breakits kundlycka vann Årets Utvecklare. Förra året blev Breakit 24 live Årets Event.

Fotnot: Efter artikeln publicerades vann Annika Bäckströms illustrationer till femwashing-granskningen Svenska Designpriset 2021 i kategorin Bildkommunikation – Illustration och infographic.

Text: Matilda Nilsson

Foto: Anette Persson

Illustration: Annika Bäckström

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här