En artikel säljes!
Prenumerationsintäkter står ju för en betydande affär för tidskriftsbranschen. Och lojala läsare är det vi vill ha, sådana som månad efter månad betalar. Det ger oss publicister en stabil affär.
Samtidigt har styckköp av artiklar diskuterats som ett sätt att nå målgrupper utanför för den trogna läsarskaran. Många konsumenter har ju önskat sig att kunna betala bara för den artikel de vill läsa. De vill bara ha en godisbit, inte hela påsen!
I somras började tidskriften Filter att prova att sälja enskilda artiklar. Och nu funderar faktiskt även Dagens ETC på att börja sälja artiklar styckvis digitalt.
Men den tidskrift som jobbat längst med att sälja tester styckvis på sajten är klassiska konsumenttidningen Råd & Rön. 2017 gick tidskriften över till betalmetoden Swish.
– Då ökade styckköpsförsäljningen med 30 procent, nästan över en natt. Swish är enkelt och smidigt och våra läsare föredrar uppenbarligen Swish framför kortbetalning, säger Daniel Kjellberg, chefredaktör för Råd & Rön.
I snitt säljer Råd & Rön 4 000 tester i månaden på sajten. Tidningen har samtidigt dubbelt så många helt digitala månadsprenumeranter. Den största stocken läsare, 43 500 personer, har både papperstidningen och en digital prenumeration. Från att ha haft en krympande printaffär har tidningen har Råd & Rön återhämtat tappet i digitala prenumerationer.
– Ökningen kompenserar inte bara det vi tappar på papperstidningen utan sammantaget växte Råd & Rön under 2021, säger Daniel Kjellberg.
Det går att köpa Råd & Röns tester med Swish eller med kort, men Swish är den vanligaste betalmetoden för styckköparna. När det gäller abonnemangsköp går det för närvarande inte att göra dem via Swish.
För Råd & Rön är styckköpen framför allt ett sätt att knyta nya läsargrupper till tidningen. De flesta styckköpskunderna hittar in till Råd & Rön via sökträffar på nätet. Förhoppningen är att de genom att köpa ett test så småningom ska bli prenumeranter.
– Man måste vara medveten om risken med att öppna för styckköp. Det kan gå ut över prenumerationsaffären då en del gör styckköp i stället för att bli prenumeranter. Styckköp kommer aldrig att bli det som bär Råd & Röns affär på sikt, men det är ett för oss viktigt komplement, säger Daniel Kjellberg.
För Filter är resonemanget likande.
– Det här är en bra tjänst att erbjuda, men det är nästa steg: att de blir prenumeranter, som är det intressanta, säger Ola Carlson, vd för Offside Press, som ger ut Filter.
Det var efter de stora uppmärksammade granskningarna om apatiska flyktingbarn, Skandiamannen och Estonia-dokumentären som idén om att ta betalt per artikel tog form.
– Vi såg att läsningen på sajten gick upp rekordmycket i samband med de publiceringarna, säger Ola Carlson.
Enskilda köp är inget Filter marknadsför på sajten, utan det är när läsare kommer in från nyhetsbrev eller sociala medier direkt till en viss artikel som erbjudandet om att bara köpa en artikel kommer. Prissättningen av de enskilda artiklarna är sådan att det ska kännas billigare att göra ett abonnemangsköp än ett styckköp. Prisskillnaden är 4 kronor. (39 kronor för ett månadsabonnemang och 35 kronor för en artikel.)
– Det är en hint om att vi vill ha dem som prenumeranter.
När Filter började sälja artiklar per styck väckte det viss uppmärksamhet i sociala medier. Flera läsare jublade och bland andra Andreas Gustavsson, chefredaktör för Dagens ETC, uttryckte sig positivt på Twitter. Vi kan avslöja att Dagens ETC också planerar att införa styckköp av artiklar. Men först behöver sajten en ny betallösning så att det till exempel går att ta betalt med Swish.
– Vi ska prova nya vägar. Försöket börjar under våren, skriver han på e-post.
– Jag tänker mig att vi kommer att göra försök med enskilda artiklar till att börja med. Samtidigt håller vi tröskeln låg för läsare att bli prenumeranter.
Tidskriften Vi Bilägare har sedan 2019 en lösning som portionerar ut journalistiskt innehåll på ett annat sätt än genom styckköp. Här finns ett dagspass så läsarna kan ta del av tester och texter på sajten under en hel dag.
– Vi kör dagspass som ett komplement för Vi Bilägare. Vi har en relativt stor grupp besökare på sajten som inte har ett tillräckligt djupt intresse för att bli prenumeranter, berättar Magnus Wassén, affärsutvecklare på OK Förlaget som ger ut Vi Bilägare.
För OK Förlagets övriga titlar är samma lösning inte aktuell. Vi Bilägare är den enda publicist vi hittat som säljer dagspass på sajten till läsare som inte vill teckna abonnemang. Men kanske är det här en modell som fler komma följa efter?
Ljud- och e-boksförsäljaren Sesamy bygger sin affärsmodell på styckköp av böcker – och nu vill Sesamy även in i tidningsbranschen.
– Vi ska även ge oss på att ta betalt för enskilda artiklar. Det är vår nästa vertikal, säger Måns Ulvestam, grundare och vd för Sesamy.
Måns Ulvestam vill inte avslöja vilka publicister som Sesamy samtalar med, men gissningsvis är det stora publicister och mediehus. De diskussioner som pågår nu gäller nyhetsartiklar, men i den långsiktiga visionen för Sesamy finns även styckvis försäljning av musik, film – och även tidskriftsartiklar.
När det gäller e-böcker har Sesamy avtal med bokförlagen Bonnier, Norstedts och Natur & Kultur. Sesamy vill växa globalt och gav sig nyligen in på den danska marknaden. Måns Ulvestam hävdar att det finns en stor orörd global marknad för abonnemangsfria medieköp.
Finns det även en marknad för köp av enskilda tidningsartiklar?
– Vi tror att den är gigantisk, men samtidigt är det svårt att veta.
Först var internet gratis, sedan kom prenumerationstjänsterna. Måns Ulvestam betonar att han inte har något mot abonnemangstjänster, men menar att vi redan nått ”peak subcription”.
– Svenska hushåll har i snitt 20 prenumerationer. Vid någon tidpunkt ser man över sina prenumerationer och då kanske ett magasin ryker, säger Måns Ulvestam.
Text: Matilda Nilsson
Foto: Pressbild, Ola Kjelbye och Zanna Norqvist/Dagens ETC