ELLE utanför boxen

Nyhetsbrevet 2023 23 november
ELLE utanför boxen
Med ett gamerkoncept utanför lådan vann Aller media priset Årets Kreativa Annonsaffär 2023. Här berättar Ida Fridh på Aller media om hur det kommersiella teamet sålde in en nativekampanj som kombinerar spel och mode.

Det är när pitchen går över till ett arbetsmöte som man har lyckats. Det menar Ida Fridh, Head of Creative Studio på Aller media.

Hon leder det arbetslag som tog fram idén bakom kampanjen ”Game squad goes fashion”, som nyligen utsågs till Årets Kreativa Annonsaffär på Tidskriftsgalan. Kampanjen är ett samarbete mellan modetidningen ELLE och spelkonsolproducenten Xbox i ett stort antal kanaler.

– En av våra partners, XBox, kom till oss med utmaning: att bryta barriärer och utmana normer genom att inspirera och uppmuntra kvinnor i en mansdominerad industri. De ville sprida budskapet att gaming är för alla. De ville nå ut till kvinnor, modemedvetna kvinnor som vågar vara sig själva och ha en egen stil, säger Ida Fridh.

Mediehuset Aller media har en stark profilering mot målgruppen kvinnor. I Aller medias annonserbjudande finns allt från nativekonceptet till sponsorskap, event och förstås även klassiska printannonser.

– Vi har ju ett helt universum i vår annonsaffär. USP-en med att göra native i tidskriftsmedia är ju att tonaliteten är härlig och att vi kommer så nära målgruppen. Våra läsare tittar på kampanjerna länge, de går in, lajkar och skriver kommentarer och det är bra för annonsörerna.

Men vanliga standardannonser är också bra, men då får man jobba mer med frekvens än engagemang, säger Ida Fridh.

Xbox och speltillverkaren Bethesda ville gärna ha synlighet på modefesten ELLE-galan. Aller medias kommersiella team började sy ihop ett native-koncept där mode och gaming kombinerades.

– Det var en proaktiv idé från oss. Våra client managers och kreatörer har ett väldigt nära samarbete med Xbox. De är ett supergäng, säger Ida Fridh, som inte vill ta åt sig äran själv för vinsten av Tidskriftspriset.

Kreationerna från studenterna vid Beckmans Designhögskola som vann Aller medias tävling. Här bärs de av musikartisterna Bell Mothander och Hanna ”Yaeger” Jäger under ELLE-galan
Kreationerna från studenterna vid Beckmans Designhögskola som vann Aller medias tävling. Här bärs de av musikartisterna Bell Mothander och Hanna ”Yaeger” Jäger under ELLE-galan.

Kampanjen Game squad goes fashion står på flera ben. Aller media ordnade en tävling på Beckmans Designhögskola där nya kreatörer fick ta fram kreationer till Xbox spel Redfall och Starfield. På ELLE-galan bar de unga musikartisterna Bell Mothander och Hanna ”Yaeger” Jäger de vinnande bidragen. Båda är inbitna gamers. Vidare gjorde Aller media modefotograferingar, tidningsuppslag med native-innehåll, webbmaterial och filmklipp till bland annat TikTok.

– Vi gjorde det som tidskrifter alltid varit bra på, att hitta rätt kontakter och att skapa innehåll som engagerar, säger Ida Fridh.

Under ELLE-galan hade Xbox en monter där besökarna kunde få tatueringar med olika motiv, bland annat Xboxs spelkonsoler.

– Det gick att sätta upp sig på en lista, den blev fullbokad direkt, säger Ida Fridh.

Hur gör man för att lyckas pitcha in en kampanjidé till en kund?

– Det viktigaste är att tro på idén själv. Den ska vara äkta och riktig, och sedan kan man tweaka konceptet på sittande möte utifrån vad kunden säger om sina utmaningar.

Hon menar att de absolut bästa annonskoncepten har en skarp vinkel, gärna skapad av redaktionella redaktörer med bakgrund inom journalistiken, AD:s eller konceptare.
Tidigare har Aller media gjort en nativekampanj med Xbox och ELLE-profilen Sandra Beijer där hon introducerade begreppet ”gamma”, det vill säga spela spel (gejma) och amma. Därtill har också längdhoppsstjärnan Khaddi Sagnia berättat om sitt spelintresse i nativeannonser.

– Jag brinner mest för att göra koncept. Jag tycker att det ska vara en grundidé som sedan kan spridas på flera olika kanaler. Men gör man till exempel en film, så ska det inte vara samma film som är överallt, utan man får anpassa den efter kanal. Hur ska en film se ut på TikTok? Hur ska det se ut på Instagram? Vilka profiler ska vi ha med, och så vidare, exemplifierar Ida Fridh.

Fördelen med att göra större nativekampanjer är att de får högre engagemang och längre lästider, enligt Ida Fridh. Men hon vill inte ge några exakta siffror om hur Game Squad Goes Fashion presterade.

– Men jag kan säga att de hade tredubbla lästider, och fick jättebra genomslag på TikTok, säger hon.

Text: Matilda Nilsson

Till arkivet
Välkommen till branschens största evenemang 2024!
Vi arrangerar Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan den 23 oktober. Som besökare får du en inspirerande och värdeskapande dag och en stjärnspäckad festfylld galakväll med prisutdelning. Vi ses på Cirkus i Stockholm.
Läs mer om årets program och anmäl dig här

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här