Efter fem år utan tidning lanseras nytt magasin

Nyhetsbrevet 2022 27 januari
Efter fem år utan tidning lanseras nytt magasin
Fackförbundstidningen Ping lades ned eftersom den inte blev tillräckligt läst. Men nu tar facket DIK nya tag och rivstartar en digital tidskrift. Till skillnad från förbundets förra medlemstidning så är den nya tidningen en oberoende journalistisk publikation.

Sacoförbundet DIK samlar 20 000 anställda och studenter inom kultur, kommunikation och kreativ sektor. Förbundet hade tidigare en medlemstidning som hette Ping, som lades ned 2016.

Men nu får DIK:s medlemmar åter en fackförbundstidning.

– Det har funnits ett önskemål från medlemmarna att ha en förbundstidning. Att vi nu ska starta har fått många glada tillrop på Twitter. Det känns efterlängtat, säger Susanne Claesson, som är chefredaktör för den nya tidningen.

När Ping lades ned för fem år sedan var det första gången som ett Sacoförbund helt lade ned sin redaktionella verksamhet, enligt Arbetet. DIK:s dåvarande vd Helen Hellströmer uppgav att var fjärde tidning slängdes utan att bli läst, varför förbundet ville lägga pengarna på annat.

Ping var inte en fristående produkt, utan Helen Hellströmer var ansvarig utgivare. När nu DIK:s styrelse beslutat att starta en ny tidning har det varit viktigt att skapa en journalistisk oberoende publikation.

– Jag blir ansvarig utgivare och tidningen blir oberoende. Det ligger i uppdraget att tidningen ska kunna granska förbundet. DIK förstår att det står för transparens och för trovärdighet att ha en självständig tidning, säger Susanne Claesson.

DIK är ett förbund för bland annat kommunikatörer – men har ändå valt att stärka journalistiken.

– Många organisationer och förbund har satsat på kommunikation i stället för journalistik. Därför måste den oberoende fackförbundspressen vara relevant och visa genom sitt arbete, det man gör, varför journalistik är viktigt, säger Susanne Claesson.

Hon kommer närmast från rollen som redaktionschef för Finansliv och har tidigare bland annat varit AD för Fokus. Hon har även erfarenhet från rollerna som reporter och redaktör.

– Jag började för en vecka sedan, men jag har redan sett första skisserna på sajten från webbyrån Torino och det ser bra ut.

Att medlemstidningen blir helt digital är ett styrelsebeslut som Susanne Claesson stöttar.
– Jag tycker det är helt rätt. Vi vill vara där läsarna är, och de är mer digitala.

Det finns en ambition om att sajten ska uppdateras varje dag. Planen är att tidningen ska gå live i slutet av mars.

– Det blir mer en magasinssajt än en nyhetssajt. Det är en resursfråga, eftersom vi är en liten redaktion, säger Susanne Claesson.

Hon håller just nu på att rekrytera en reporter till tidningen. I redaktionen finns redan AD:n Petter Odevall. Vad sajten ska heta är ännu inte bestämt.

– Det har varit en namntävling bland DIK:s medlemmar. Det har kommit in 250 förslag som jag tittar på nu.

Sajten kommer att vara olåst till en början, och artiklarna kommer att även delas i tidningens nyhetsbrev och på sociala nätverket LinkedIn.

– Min erfarenhet från Finansliv är att LinkedIn är en bra kanal för att sprida tidningens innehåll. Folk tycker om att dela artiklar om sin bransch. På LinkedIn går det fortfarande, till skillnad mot till exempel Facebook, att få en stor räckvidd gratis.

Enligt Susanne Claesson är fackförbundspressens största utmaning att nå ut till läsarna. Det finns många konkurrenter om läsarnas tid.

Varför är det viktigt att ha en fackförbundstidning?

– Det finns en demokratiaspekt med att ha en oberoende fackförbundstidning för läsarna. Fackförbundspressen kan erbjuda en branschbevakning som de stora tidningarna inte har tid med. Vidare är facktidningar också bra för förbunden. Många gånger är tidningen den första och kanske enda kontakten som en medlem har med sitt förbund.

Den nya tidningen har redan en redaktionell policy och Susanne Claesson tittar på hur redaktionen ska arbeta utifrån den. Tidningen kommer handla om yrkesfrågor, arbetsvillkor och utbildningsfrågor inom DIK:s branscher.

– Vi kommer självklart stå på medlemmarnas och läsarnas sida. Jag tycker att den bästa fackförbundsjournalistiken sätter just medlemmens perspektiv i fokus.

Tidningen kommer innehålla reportage, porträtt, externa krönikor och debattartiklar. Susanne Claesson har nyligen börjat på nya jobbet, men har redan satt tänderna i sina nya uppgifter.

– Jag är en ”gör-och-kör”-person, på gott och ont. Jag får saker gjorda.

Text: Matilda Nilsson
Foto: DIK

Personligt

Susanne Claesson
Ålder: 39 år
Gör: Chefredaktör och ansvarig utgivare för DIK:s nya tidning.
Bor: Hägersten i Stockholm.
Familj: Man, två barn.
Intresse: Min stuga i Västernorrland.
Okänd talang: Jättebra på att tapetsera.

Till arkivet
Allt om Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan 2024
Insikter och summering av branschens största event, läs om alla vinnarna av Tidskriftspriset och kolla på mingelbilderna från dagen och kvällen.
Läs mer på vår samlingssida

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här