De leder Tidskriftsdagen: ”Vi kompletterar varandra”

Nyhetsbrevet 28 oktober
De leder Tidskriftsdagen: ”Vi kompletterar varandra”
Digitaliseringsexperten Paulina Modlitba har varit programredaktör för Tidskriftsdagen flera gånger, men i år tar hon också steget ut på scenen tillsammans med branschveteranen Patrik Hadenius. Här berättar hon om guldkornen under årets Tidskriftsdag.

Hej Paulina Modlitba, vad ska man inte missa på årets Tidskriftsdag?

– Jag är förtjust i att vi har fått med en av Facebooks många visselblåsare, Sophie Zhang. Hon var anställd som dataanalytiker på Facebook och flaggade för att plattformens data användes för att manipulera demokratin.

Sedan Sophie Zhang bokades till Tidskriftsdagen har flera andra visselblåsare från sociala medier-plattformen Facebook trätt fram och uppmärksammats.

– Enligt Sophie var Facebook medveten om att totalitära ledare använde plattformen för att manipulera, säger Paulina Modlitba.

På Tidskriftsdagen intervjuas Sophie Zhang av Linus Larsson, techredaktör på Dagens Nyheter.

– Fokus för årets Tidskriftsdag är bra och gedigen journalistik, säger Paulina Modlitba.

Vid sidan av journalistikspåret finns det även programpunkter för de som är mer intresserade av affärsnytta.

– Jag har satt ihop en panel med Camilla Bergman, vd för Breakit, Hannes Andersson, vd för Everysport Media Group och Maria Blom, mediechef för Sveriges Arkitekter, som kommer bli spännande. Det är ovanligt att deltagare vill dela sina siffror, men här är det tänkt att de ska berätta transparent och ärligt även om misslyckanden, för att man ska lära sig.

Det är tredje gången som Paulina Modlitba är programredaktör för Tidskriftsdagen, men första gången hon kliver fram i rampljuset som programledare.
Hur känns det?

– Det känns jätteroligt! Jag är van vid rollen som programledare, men i det här sammanhanget har jag bara varit programredaktör tidigare.

Medieprofilen Patrik Hadenius var tidigare vd och ägare av Vetenskapsmedia, och har även varit vd för Utgivarna. Han grundade Språktidningen och var bland annat chefredaktör för bland annat Forskning & Framsteg. Numera är han förlagschef för Norstedts. Paulina Modlitba har arbetat med forskning- och utvecklingsfrågor på Bonniers huvudkontor. Sedan sju år tillbaka driver hon en egen konsultverksamhet inom affärsutveckling och digital innovation och gör uppdrag för flera publicister.

Hon beskrivs i programmet till Tidskriftsdagen som ”en grym moderator” och har bland annat varit programdirektör för Webbdagarna och Women in Tech.

Vad tillför du respektive din programledarkollega Patrik Hadenius till Tidskriftsdagen?

– Patrik har en gedigen erfarenhet av under många år ha jobbat i tidskriftsbranschen. Jag kommer utifrån och har bredare kunskap om digital innovation och de digitala intäktsbenen. Han har erfarenhet av print och har drivit den affären. Vi kompletterar varandra. Vi går båda igenom kameran, vilket är viktigt när arrangemanget är digitalt. Det kommer nog bli en del skratt och uppsluppen stämning, och även allvar.

Vad skiljer årets evenemang mot tidigare år?

– Jag skulle säga att tack vare det digitala formatet har det blivit lättare att hitta internationella talare. Det blir både tidsmässigt och budgetmässigt lättare att skapa ett bra program.

Förra året var Tidskriftsdagen helt digital, men i år blir det efter seminarierna, föreläsningarna och prisutdelningen av Tidskriftspriset ett fysiskt mingel på Scandic No53 i Stockholm.

 

Text: Matilda Nilsson

Foto: Niklas Palmkvist och Henric Lindsten

 

Paulina Modlitba

Ålder: 40 år

Titel: Senior konsult inom innovation och affärsutveckling.

Gör: Frilansar som programledare, programdirektör och föreläsare inom tech, marketing och digital kommunikation.
Bor: Södermalm i Stockholm.

Familj: Två barn.

Intresse: Upptäcka nya artister och gå på konserter.

Favorittidskrift: Amerikanska MIT Technology Review.

Dold talang: Kan springa riktigt jobbiga lopp, som till exempel Kullamannen. Det är regnigt och lerigt. Man springer på 1 100 höjdmeter och vill bara dö efteråt.

Aktuell: Programdirektör och ena programledaren för Tidskriftsdagen 10 november.

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här