De digitala läsarintäkterna ökar för tidskrifterna

Artikel 2024 16 april
För femte året i rad har vi kartlagt tidskriftsbranschens digitala läsarintäkter tillsammans med konsultbolaget HiGear. Årets rapport visar att intäkterna fortsätter att öka – även om ökningstakten går ned något – och flera B2B-förlag har nu digitala prenumerationer som en huvudintäkt.

I den medlemsexklusiva rapporten Trendrapport digitala läsarintäkter 2024 presenteras resultatet av en kartläggning som omfattar 513 magasinssajter från 252 olika aktörer.
Kartläggningen har gjorts under februari, mars, april 2024.

Medlemmar i Sveriges Tidskrifter kan ladda ner rapporten här (hör av dig för lösenord).

Årets kartläggning visar bland annat att magasinens totala digitala läsarintäkter fortsätter att öka. Prognosen säger att den kommer att landa på omkring 430 miljoner kronor 2024 (inklusive förlagens intäkter från försäljning via Readly).

Ur rapporten: ”En snabbsummering av läget skulle kunna vara: intäkterna växer stadigt och relativt snabbt bland dem som är nischade med tydlig målgrupp och som jobbar strukturerat med den här frågan. Efter fem år kan vi tydligt slå fast att de digitala läsarintäkterna är en livsviktig och snabbt växande intäkt för en stor grupp magasinsförlag.”

Läs även Dagens Media: Tidskrifternas digitala intäkter passerar 400 miljoner kronor

Till arkivet
Allt om Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan 2024
Insikter och summering av branschens största event, läs om alla vinnarna av Tidskriftspriset och kolla på mingelbilderna från dagen och kvällen.
Läs mer på vår samlingssida

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här