Amerikanska Time delar Blankspots journalistik
![Amerikanska Time delar Blankspots journalistik](https://sverigestidskrifter.se/wp-content/uploads/2022/10/cardsofqatar42048x1536-1024x768.jpeg)
Digitala tidskriften Blankspot vann nyligen Tidskriftspriset i kategorin Årets Grepp för sin journalistiska format-satsning Cards of Qatar. Tack vare Blankspot får vi ”drabbas av sanningen om VM i Qatar” skriver juryn i sin motivering.
På Cards of Qatar berättas gästarbetarnas historia, de som dött under oklara omständigheter sedan landet fick värdskapet för årets VM.
– Cards of Qatar är fotbollskort som i stället för fakta om spelare är en katalog över fotbollsmigrantarbetarna som aldrig återvände, säger Martin Schibbye, chefredaktör för Blankspot.
Cards of Qatar finns som en fysisk kortlek som Blankspot skickat till VM-sponsorer och fotbollsorganisationen FIFA. Men det är framför allt en sajt med djuplodande journalistik.
Redan för två år sedan började Blankspots vd Brit Stakston och chefredaktör Martin Schibbye att planera den journalistiska satsningen. I samarbete med fem lokala journalister i Bangladesh, Nepal och Indien har Martin Schibbye samlat in familjernas berättelser om gästarbetarna som omkommit i Qatar. I november förra året åkte Martin Schibbye på reportageresa till Nepal. Han har träffat änkor, fäder och barn som fått hem sina anhöriga i kistor – utan något riktigt svar på frågan vad som hänt dem.
– Korten funkar som en ingress till längre reportage och journalistik om migranternas situation i Qatar, säger Martin Schibbye.
Ingen vet egentligen hur många migranter som dött under landets uppbyggnad inför VM. Enligt Qatar är det tre. The Guardian skriver att det är 6 500.
Men Martin Schibbye ville komma bakom siffrorna i statistiken – och visa människornas berättelser.
På sajten finns nu 46 fotbollskort som hedrar migranterna som dött i Qatar. De som byggt hotellen, arenorna och infrastrukturen runt fotbolls-VM.
Det var Blankspots vd Brit Stakston som kläckte idén att presentera journalistiken i form av fotbollskort.
– Hon kan kommunikation och tänker bortom de tecken vi producerar. Hon har en son som är superfotbollsintresserad. Han samlade kort som barn och det blev inspirationen, säger Martin Schibbye.
Den grafiska formen för Cards of Qatar har byrån Forsman & Bodenfors tagit fram pro bono.
För att nå fotbollsintresserade har Blankspot ett samarbete med Forza Fotboll, en stor app för resultat och statistik som nu pushar delar av Blankspots journalistik till sina cirka 2 miljoner användare.
Att hjärnorna bakom Blankspot brinner för journalistiken är ingen underdrift – och de hittar ständigt nya sätt att nå ut. Den digitala tidskriften har alltid haft som mål att visa världens vita fläckar, att rapportera från platser och om personer som inte normalt blir beskrivna i medierna.
Blankspot har en intressant intäktsmodell, som bygger på att ge det journalistiska innehållet så stor spridning som möjligt. När andra medier lägger sin journalistik bakom betalvägg har Blankspot alltså i stället valt att låta andra publicister dela vidare materialet med det enda motkravet att de tydligt creddar Blankspot.
– Vi ger icke-kommersiella aktörer rätt att dela materialet och länka till oss. Vi vill nyttja nätets magi och den dela-kultur som finns, säger Martin Schibbye.
När stora kommersiella medier vill dela Blankspots journalistik, så tar tidskriften betalt för sampubliceringen. Det har varit en stor intäkt genom åren för Blankspot.
VM i Qatar inleds 20 november och i och med att den stora fotbollstävlingen kommer närmare så har trafiken på Cards of Qatar ökat. Ett större intresse från medievärlden märks också. Nyligen ringde amerikanska Time och ville veta mer om de kreativa fotbollskorten.
– Jag blev intervjuad av Time, en längre intervju. De kommer att använda sig av en del av reportagen framöver, men de vill också tweeka materialet lite för sin amerikanska publik, säger Martin Schibbye.
För honom är det helt okej att det anrika magasinet sprider Blankspots journalistik.
– Familjerna som vi intervjuar vill ju att deras berättelser ska nå så många som möjligt.
Förutom nämnda Time så har även fotbollsajten Svenska Fans, fotbollsmagasinet 11 Freunde och nyhetsmagasinet Krautreporter i Tyskland och klubben Football Club i Tjeckien uppmärksammat migrantarbetarkorten. Också i Norge och Polen har materialet översatts och återpublicerats.
![](https://sverigestidskrifter.se/wp-content/uploads/2022/10/tidskriftsgalanblankspot-1024x681.jpg)
På Blankspot finns Cards of Qatar både på svenska och engelska och speciellt den engelskspråkiga sajten har nått ut långt utanför Sveriges gränser.
Under en fotbollsmatch på hemmaplan hedrade till exempel norska Skeids A-lag migrantarbetarna genom att bära matchtröjor tillägnade elva av de livsöden som beskrivs på Cards of Qatar. För varje publicering märker Blankspot ett ökat tryck på den egna sajten. Sedan lanseringen i juni i år har Cards of Qatar nått runt 129 000 besökare. Men någon pengasuccé har inte Cards of Qatar varit så här långt.
– Jag har alltid trott att det finns ett samband, att gör man tillräckligt bra journalistik så får man prenumeranter, men så är det inte på kort sikt, säger Martin Schibbye.
Med Cards of Qatar får Blankspot ökad synlighet, och planen är att reportagesajten ska generera intäkter på längre sikt i form av nya läsare och samarbeten.
– VM börjar om en månad och pågår sedan i en månad. Så det blir lite för tidigt att göra bokslutet nu innan det ens börjat, säger Martin Schibbye.
– De flesta publiceringarna i andra medier är på gång framöver. Så det är klart vi räknar med att det ska går runt. Det har allt vi gjort innan gjort till slut och så kommer också detta att göra.
All Blankspots journalistik är gratis – och finansieras med intäkter från frivilliga prenumeranter. I dag har sajten ungefär 2 000 betalande läsare, att jämföra med de 7 000 som får tidningens nyhetsbrev.
– Vi kör på fälgarna så länge det går. Men journalistiskt går det bra. Vår journalistik uppmärksammas och vinner pris, peppar Martin.
Framöver kommer Cards of Qatar att synas hos svenska fotbollsmagasinet Offisde. Kortleken kommer också att utökas med fler livsöden och på plats-reportage.
Redan om en vecka planerar Martin Schibbye att åka till Qatar på reportageresa och stanna sex dagar. Som chefredaktör för Blankspot tycks han ha en rätt altruistisk inställning till sitt arbete. Schibbyes intäkter kommer inte bara från den digitala tidningen utan från hans böcker, kurser och föreläsningar.
– Jag har jobbat som frilans i alla år och jag vet att det alltid ordnar sig på något sätt. Jag åker till platser och litar på min penna. Blankspot är platsen där jag publicerar mig och vi gör journalistik som inte blir gjord annars. Andra initiativ kommer och går, men vi har hållit på i åtta år. Det handlar om uthållighet för att få det att gå runt.
Tre snabba frågor till Martin Schibbye
Är du ett fotbolls-fan?
– Nej, det kan jag inte påstå.
Kommer du att titta på VM i Qatar?
– Ja, jag förstår inte det här med att bojkotta hit eller dit. Det är självklart att journalister måste följa med i sin tid. Som jag berättade på Tidskriftsgalan så sa änkan Nir Maya Bishworkarma att går man på hotellgolvet av marmor som hennes man har lagt så ska man minnas honom och se hur oerhört yrkesskicklig han var och njuta av det hantverket. Hedra de som har gjort det här VM:et möjligt. Det var hennes medskick. Det är väl det hela Cards of Qatar handlar om att minnas människorna – och hedra dem.
Hur firade Blankspot Tidskriftspriset?
– Vi var glada! Jag tog en alkoholfri öl och tunnelbanan hem.
Text: Matilda Nilsson
Foto: Anette Persson och Blankspot