AI, affärerna och journalistiken – fullspäckat program på Tidskriftsdagen

Tidskriftsdagen 2024 26 september
AI, affärerna och journalistiken – fullspäckat program på Tidskriftsdagen
På Tidskriftsdagen den 23 oktober är det stora huvudtemat AI. ”Vi kommer berätta om hur tidskrifter kan ha nytta av att använda AI”, säger moderator Katarina Strömberg. Deltagarna får även fördjupa sig i affärsnytta med Josefin Sigedal eller i journalistik med Fredrik Wass.

IT-journalisten Katarina Strömberg har bakgrund som eventchef på Foundry (tidigare IDG) och har bland annat varit med och arrangerat Webbdagarna i över tio år. Hon har satt ihop programmet för den stora scenen på Cirkus under Tidskriftsdagen. Precis som förra året har huvudprogrammet fokus på artificiell intelligens, AI. Men det är inte allt. Under dagen får deltagarna även välja om de vill fördjupa sig kring Journalistik i förändring eller Affärerna som driver branschen.

Keynote-speaker David Caswell inleder huvudprogrammet med att tala om hur AI kan vara en superkraft för tidskrifter. Han har bakgrund som produktchef på BBC News och är grundare av Story Flow Ltd, ett konsultföretag som fokuserar på AI-arbetsflöden inom nyhetsproduktion.

– Den röda tråden för Tidskriftsdagen handlar om hur vi faktiskt kan ha nytta av AI. Det är inte på grund av någon hajp vi pratar AI, utan vi hittar redan nu användningsområden för tekniken. Programmet innehåller flera case från branschen som berättar vad de faktiskt gör med AI, säger Katarina Strömberg.

AI-experten Agnes Stenbom berättar om Schibsteds ledande arbete med AI, Mathias Sundin presenterar redaktionsroboten Wall.Y och Inas Hamdan, Sydsvenskans journalist som fick Stora Journalistpriset Årets förnyare 2023, avslöjar hur hon använde Chat GPT när hon granskade mediebolaget Al Jazeeras Sverige-rapportering. Vidare beskriver Chefs Calle Fleur och Kristofer Steneberg hur de byggde en egen textrobot, Chef GPT, som hjälper redaktionen i det dagliga arbetet.

Varför är AI ett så aktuellt tema för tidskrifter?
– För att det finns så många möjligheter inom journalistiken med AI, säger Katarina Strömberg, som erkänner att hon är ”AI-positiv”.

– Jag ser inte några hot med AI-tekniken, men AI kommer att förändra hur vi jobbar och våra arbetsprocesser. En del kanske tänker ”kommer AI att ta mitt jobb?” Men faktum är att journalister redan hör till de yrkesgrupper som anammat AI-tekniken allra mest.

En omfattande forskningsstudie gjord i Danmark visar att av elva yrkesgrupper är journalister bland de som mest använder eller använt sig av Chat GPT. Topptrion utgörs av programmerare, marknadsförare och journalister.

– Man kan konstatera att journalister är nyfikna på AI och att många använder det, säger Katarina Strömberg.

Enligt Cisions färska journalistrapport State of the Media 2024 använder 42 procent av journalisterna AI i sin yrkesroll. Tidigare siffror från Svenskarna och internet 2023 anger att av befolkningen i stort har 29 procent använt AI.

Under Tidskriftsdagen bjuds deltagarna även på AI-inspiration från entreprenören Jens Nylander, som med det egna verktyget Ormeo kunnat göra flera avslöjanden om hur skattemedel används. Avslutningsvis ger Lauren Currie insikter och strategier för att leda med vänlighet i en värld med snabb teknikutveckling. Hon är vd och grundare av UPFRONT, en organisation som verkar för att stärka kvinnors självförtroende.

Men vid sidan av det stora AI-spåret bjuder även dagen på fördjupning kring Journalistik i förändring eller Affärerna som driver branschen. Deltagarna väljer ett av de två spåren. Sveriges Tidskrifters kommunikatör Fredrik Wass leder spåret om journalistik, som har satts ihop av programredaktör Barbro Janson Lundkvist från A4.

– Jag ser fram emot att få inspiration från danska Zetland, lära mig om hur man når ut med vetenskapsjournalistik på TikTok och att lyssna på panelen om att vara nischad och lyckas konkurrera med jättarna i mediebranschen, säger Fredrik Wass om det späckade programmet.

I panelen sitter Johan T Lindwall, chefredaktör för Svensk Damtidning, Eva Burman, chefredaktör för Dagens Arbete och Hannes Andersson, vd för Everysport Group.
– Sedan blir det förstås lite heta stolen-känsla när jag intervjuar Leo Lagercrantz från omtalade Handelsbanken-satsningen EFN på scen.

Affärsvärldens vd Josefin Sigedal leder spåret om affärerna. 
– Den röda tråden är framgångsrika tidskrifter som hittat en affärsmodell som funkar även i den digitala eran. Det är tidskrifter som har något att lära oss alla andra.
Först ut är Julia Agha, vd för Sveriges största arabisktalande nyhetssajt Al Kompis. 
– Trots att tidningen inte har en köpstark målgrupp så finansieras hela sajten av annonsintäkter – och gör vinst, berättar Josefin Sigedal.

Därefter intar mediejätten LRF Medias vd Helena La Corte scen, följt av influencern Michaela Forni, som driver snabbt växande mammaappen BabyJourney. Spåret avslutas med ett panelsamtal med tidskriftsdrottningen Amelia Adamo, medieanalytikern Anders Malmsten och Kvartals vd Ludde Hellberg.

Katarina Strömberg, som är huvudmoderator, tycker att båda spåren låter spännande.
– Jag kan inte välja – och jag vet inte ens om jag hinner vara med!

HELA PROGRAMMET FÖR TIDSKRIFTSDAGEN

Men du kommer på Tidskriftsgalan på kvällen?
– Ja, självklart! Det ser jag jättemycket fram emot.

Nassim Al Fakir och Lina Hedlund.
Nassim Al Fakir och Lina Hedlund.

Galafesten, med utdelningen av Tidskriftspriset i tolv kategorier, leds av Nassim Al Fakir och Lina Hedlund.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Sven Lindwall, Frida Rönnholm, Anette Persson & Getty Images

Personligt


Katarina Strömberg


Ålder: 55 år
Gör: Driver företaget Get on Stage. Moderator och programledare, samt ger bland annat utbildningar och workshops.
Bor: Stockholm
Familj: Man och fem barn
Intressen: Familjen, läsa, lägga pussel, yoga och promenera.
Rekommenderar: Paulina Modlitbas nyhetsbrev. ”Om man vill hålla koll på AI ska man läsa det.”
Dold talang: Brukar prata franska med ChatGPT.

Till arkivet
Allt om Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan 2024
Insikter och summering av branschens största event, läs om alla vinnarna av Tidskriftspriset och kolla på mingelbilderna från dagen och kvällen.
Läs mer på vår samlingssida

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här