Här är de första nominerade till Tidskriftspriset
– Alla spännande nomineringar illustrerar den kreativa bredd som driver vår bransch framåt. Den gör mig optimistisk om tidskrifternas framtid i denna omvälvande tid, säger Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter.
Under nästa vecka släpper vi nominerade i de sista fem kategorierna.
Nedan hittar du nominerade i sex kategorier
ÅRETS DESIGN
Jenni Carström, Magasinet Filter
”Berättelserna du inte visste att du ville läsa, omslagen som retar dina sinnen, ingresserna med ett sound som sätter sig på hjärnan och bilderna som stannar kvar – det gör Filter till ett stort magasin i det lilla formatet.”
Mattias de Frumerie, Byggindustrin
”En design som gjuten med starka armeringsjärn i form av små detaljer, stora rubriker och fantasifulla grepp. Med raka rör levandegör Byggindustrin komplexa projekt och framtidsfrågor i ett ständigt föränderligt samhälle.”
Agnes Dunder, Modern Psykologi
”Formatet må vara litet men tankarna stora, känslorna starka och ämnesvalen rakt in i hjärtat. En kontrastrikedom uppbyggd av väl avvägd typografi och utomordentliga illustrationer. Modern Psykologi guidar sina läsare i vardagligt mående – hur tunga frågeställningarna än må vara är de lätta att ta till sig.”
Hanna Johansson, Tidningen Vi
”En formtopp där vinkelskärpan är vassare än någonsin och fantastiskt fotografi får mötena att vibrera. Med stilsäker typografi och design har klassikern Vi läsekretsen i sin hand.”
Jury:
Ebba Bonde, visuell chef Svenska Dagbladet (ordf.)
Marianne Brandt, har arbetat på Bonniers som AD för ett flertal tidningar, senast M-magasin.
Rickard Frank, designer som driver egen designbyrå, tidigare kreativ chef på Dagens Nyheter.
ÅRETS JOURNALIST
Josefin Auer, Kamratposten
”För att hon tar våra barn på fullaste allvar och låter dem berätta om de svåraste av ämnen. Genom att lyfta förbjudna funderingar och angelägna frågor hjälper hon unga att navigera i en allt mer komplex vardag.”
Anna Bodin, DN Lördag
”För att hon med stilistisk höjd och skarp blick fördjupar, förklarar och förädlar sina intervjupersoner. Att läsa Bodins personporträtt är att landa i djupare insikter om såväl omvärlden som det egna jaget, hennes medryckande, välskrivna berättelser griper obönhörligt tag om läsaren – från första bokstaven till sista.”
Mårten Martos Nilsson, Arbetet
”För att han med imponerande hantverksskicklighet avslöjar den brutala verklighet och totala rättslöshet som drabbar utländsk arbetskraft på våra byggen. Och det efter att i nästan tre decennier granskat det svenska arbetslivet från avtalsrörelser till Las-uppgörelser.”
Madelene Pollnow, Magasinet Filter
”För en lika lyhörd som enträgen berättarkonst om människor och ämnen som på djupet berör. Med skarp penna tecknar hon bland annat ett uppslitande barnomhändertagande, en förälders kamp mot en maktapparat som med lomhörd obönhörlighet skiljer en dotter från sin pappa.”
Jury:
Sofia Wadensjö Karén, programdirektör Sveriges Radio (ordf).
Charlotta Friborg, programchef och ansvarig utgivare SVT Nyheter.
Thomas Mattsson, Senior adviser Bonnier News.
ÅRETS LJUD
Från golvet – Arbetet (podcast)
”Ett avskalat berättande sätter upplevelsen i centrum när arbetslivets svåraste stunder skildras. Trots en lågmäld ton slår verkligheten hårt in i våra öron tack vare autenticitet och hudnära vardaglighet i såväl ämne som tilltal. Direkt från golvet. ”
De inlåsta pojkarna – samarbete mellan Dagens ETC och Podme (podcast-serie)
”SIS-hem är ständigt i nyhetsflödet för rymningar och gängkriminalitet. Men i De inlåsta pojkarna når vi in bakom de låsta dörrarna och blottlägger missförhållanden med våld och korruption som ger allvarliga konsekvenser för både pojkar och personal.”
Lantbrukspodden – Land Lantbruk
”I en enkel och ostressad form låter Lantbrukspodden olika lantbrukare – inte minst den unga generationen – berätta om sin verklighet i en podd som känns som ett med sin målgrupp utan att rygga för vare sig kontroverser eller det riktigt smala.”
Intergalaktiskt – Ny Teknik (podcast)
”Genom att göra det nördiga lättillgängligt, tillföra humor men samtidigt bottna i vetenskap, tar man lyssnarna med på en resa långt utanför atmosfären och bortom Ny Tekniks traditionella målgrupp. Allt förpackat i en snygg grafisk kostym.”
Jury:
Lars Truedson, vd Tredje Statsmakten (ordf.)
Anna Rastner, Content Director Bauer Media Group.
Patrik Syk, exekutiv producent Aftonbladet Podcast.
ÅRETS OMSLAG
Damernas Värld, nr 2 2023
”Kläderna vi bär visar vilka vi är och vad vi tycker är viktigt. Mode kan även spegla det som sker i världen. Allt detta lyckas Damernas Värld kombinera på omslaget nr 2. Här har man valt att påminna om det som händer i Iran när moralpolisen lägger sig i vad kvinnor får bära eller inte. Detta visar man med kreativ höjd genom bilden på skådespelaren och aktivisten Bahar Pars i den starkt cerisa klänningen som för tankarna till Persiens vackra blomma, rosen.”
Kamratposten, nr 7 2023
”131-åriga KP fortsätter att ta både sin samtid och barnen på allvar! Alltid med omslag som illustrerar målgruppens intressen, tankar och känslor. I nr 7 i år tar man upp det svåra ämnet ätstörningar utan att för den delen skrämmas. Per Gustavssons färgstarka illustration, tillsammans med den tydliga rubriken, gör att alla åldrar vill läsa mera.”
Tidningen Vi, juli 2023
”I en komplex värld behöver många frågor svar. Rysslandskännaren Martin Kragh är en av de experter vi vänder oss till för att förstå mera om det som egentligen inte går att förstå. Samtidigt som Martin förklarar verkligheten i den stora världen för han en privat kamp. Allt detta fångar Tidningen Vi i omslaget med det hypnotiska porträttet och den talande rubriken.”
Ämnesläraren, nr 5 2022
”Slöjden har tappat tråden – kan det sägas bättre än med ett broderat omslag? Det tydliga, och samtidigt dubbeltydiga, budskapet blir ännu starkare när det kombineras med tidskriftens hantverkskunnande. Här får konstnären Lotta Sjöbergs broderi tala för sig själv som en del av den nationella debatt som pågår inom lärarkåren.”
Jury:
Åsa Rydgren, vd Utgivarna, tidigare förlagschef/publisher på Bonnier Magazines & Brands (ordf.).
Ingrid Hegg, effektivitetskonsult Petra Brask & Partners, tidigare marknadschef inom Bonnier och Egmont.
Jonas Mattsson, marknadschef Tidsam.
ÅRETS RÖRLIGT
BUP-upproret – Femina (repotageserie)
”För att målmedvetet ha tagit sig an ett svårt och viktigt ämne och skapat ett engagemang långt utanför den egna målgruppen. BUP-upproret från Femina lämnar ingen oberörd.”
Inmarschlåten – Everysport (dokumentärserie)
”Men djup förståelse för sin målgrupp berättas en historia om passion, gemenskap och kärleken till ett lag. Man får ett stycke idrottshistoria i Inmarschlåten av Everysport.”
Loreen: Vägen till scenen – ELLE
”För att med små medel och rätt timing skapat en mobil minidokumentär. Vi bjuds med på resan som tar Loreen via scenen till segern.”
Hôtelle – ELLE (intervjuserie)
”För att på ett elegant sätt lyckats transformera sin paradgren, personporträttet, till ett nytt format. Vi får vara med och tjuvlyssna på personliga samtal i Hôtelle.”
Jury:
Johanna Thulin Bratten, programchef, Samhälle TV4 (ordf.).
Magnus Anshelm, vd MMS.
Negra Efendić, undersökande reporter Dokument inifrån SVT.
ÅRETS SKOLTIDSKRIFT
Frizon
Vimmerby gymnasium
”Med en proffsig lekfull layout och ett lika lekfullt som engagerande innehåll nära sin målgrupp har redaktionen skapat en skoltidskrift som platsar bredvid etablerade aktörer. Temat är framgång och Frizon levererar framgångsrikt spännande intervjuer och reportage.”
Latin Lover
Södra Latins gymnasium Stockholm
”Skoltidskriften levererar ambitiösa intervjuer i en nyskapande form. Med humor, självdistans och ett ständigt experimenterande förvaltar Latin Lovers redaktion den anrika tidskriften på bästa sätt.”
Rymdbladet
Rymdgymnasiet Kiruna
”Innanför det djupsvarta omslaget hittar läsaren ett ljust, lättsamt och underhållande innehåll. Rymdbladet vänder och vrider på sin målgrupps vardag och förpackar resultatet i en proffsig och lyxig design.”
Åssit
Strömbackaskolan Piteå
”Åssits redaktion backar inte från att ta sig an svåra ämnen som dödshjälp, kroppsideal och Förintelsen, men skildrar också gymnasieelevernas vardag på ett kreativt sätt. Det är välskrivet och layouten är både innovativ och högkvalitativ.”
Jury:
James Savage, CEO & Publisher The Local (ordf.).
Susanne Claesson, chefredaktör Magasin K.
Måns Höög, Förbundsordförande Ung Media Sverige.
Obs, nedanstående nomineringar publicerades vid ett senare tillfälle men har lagts till i efterhand som komplettering.
ÅRETS GRANSKNING
Schysst fasad – skitig baksida
Av: Mårten Martos Nilsson
Arbetet
“Ett öga blått. En bild i sociala medier. Arbetet spårar byggnadsarbetaren och hittar historien om en brutal misshandel. Granskningen leder vidare till slapphänta kommunala bolag och politiker som möjliggör byggfusk för mångmiljonbelopp.”
Sanningen om sprängdåden
Av: Johanna Edström och David Lundmark
Dagens Arbete
“Sprängdåden i Sverige är ett akut samhällsproblem. I en ambitiös granskning avslöjar Dagens Arbete hur kriminella kommer över stora mängder sprängämnen från byggarbetsplatser. Granskningen blottar stora brister i kommunernas tillstånd- och tillsynsansvar och låter de drabbade höras.”
De uthängda tjejerna
Av: Karin Annebäck, Stina Berglund, Emanuel Hendal, Christoffer Röstlund Jonsson och Max V Karlsson.
Redaktör: Andreas Gustavsson
Dagens ETC
“Unga modiga röster slussar in oss i en parallell digital värld där barn växer upp utan insyn från vuxenvärlden. Reportrarna avslöjar hur de uthängda tjejerna utnyttjas av pojkar och män som byter och säljer deras privata nakna bilder.”
Vem äger Gotland?
Av: Christer Bjöhle och Moa Candil
Horisont – Gotlands nyhetsmagasin
“Med lokal närvaro och smarta grepp visar granskningen vad som händer när turisterna tar över. När gotlänningarna trängs ut från världsarvet Visby och öns vackraste socknar. Redaktionen jobbar med små medel och resultatet kan inspirera journalister i hela landet!”
Jury:
Daniel Nordström, chefredaktör och ansvarig utgivare VLT (ordf.)
Jenny Küttim, grävredaktör SVT Nyheter
Lena K Samuelsson, chefredaktör och vd Aftonbladet
ÅRETS GREPP
Altinget EU, Altinget
“Atinget spred ljus där skugga råder – och möttes av en överväldigande respons. Genom smart samarbete kan de nu ge publiken valuta för pengarna och satsa vidare på sitt val.”
Lönekampen, Arbetet
“Äntligen, en plats på nätet där det är roligt att klicka sig fram till samhällskollapsen. Även ett spel kan säga mer än tusen ord, åtminstone om det byggts av Arbetets journalister.”
Framtidens stjärnor, Hockeysverige.se
“Hockeysverige.se vände blicken mot morgondagens toppspelare – och publiken följde efter. Rekord i besök såväl som prenumerationer visar att de svenska småkronorna värderas högt.”
Bluffvarningar, Råd & Rön
“Så här ser outtröttlig vilja att konsumentvägleda ut. För de gamla läsarna ett stöd i den digitala vardagen, för de nya läsarna en inbjudan till Råd & Röns värld, för alla ett sätt att varna för samtidens bluffar.”
Jury:
Anna Careborg, fd chefredaktör och vd Svenska Dagbladet (ordf.)
Anna Holmquist, vd och grundare Gazzine
Jack Werner, frilansjournalist och författare
ÅRETS KREATIVA ANNONSAFFÄR
NK:s samarbete med Café Magazine 2023
Story House Egmont
“Ett kreativt exempel på partnerskap i flera dimensioner, där begreppet retail media får en ny mening. Print, event, rörligt och förtjänat i snygg förpackning, helt i linje med båda varumärkenas profil.”
Game squad goes fashion – ett samarbete mellan ELLE och Xbox
Aller media
“Kreativitet är att tänka utanför boxen. Här är det i stället boxen som är kärnan i projektet – och kreativiteten går både ett och två varv utanför lådan.”
Pomodoro passion – ett samarbete mellan ELLE mat&vin och Mutti
Aller media
“Enkelt och rustikt – men också passionerat och inspirerat, där arbetsveckans grå början i stället blev tomatröda måndagar. Ett kreativt recept på hur man kan tänka multimedialt – eller Mutti-medialt? Effekten? Molto bene!”
MQ Marqet + Årets mama 2022
mama, Bonnier News
“Mer än en tidskrift” kan låta som en klyscha, men här finns det ett magasin med ett stort kvinnligt community med tung medial närvaro men också krav på relevans och innehåll. Ett samarbetsprojekt med flera nivåer av både kreativitet och mode som syntes både brett och vitt.”
Jury:
Mats Rönne, fristående rådgivare inom marknadsföring (ordf.)
Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige
Linda Nilsson, vd Komm
ÅRETS TIDSKRIFT FACKPRESS
Aktuell Hållbarhet
“Från besluten i Bryssel till badvattnet i Sverige bevakar Aktuell Hållbarhet några av vår tids största frågor. Alltid med känsla för målgruppens specialkunskaper och alltid med ett öga för möjliga lösningar.”
Byggindustrin
“Det här magasinet fick kavla upp ärmarna och bygga prenumerationsaffären från grunden efter att ha dumpats av den tidigare ägaren. Men ibland måste man riva ner för att bygga nytt, fräscht och hållbart. Byggindustrins pigga omstart är ett bevis på det.”
Hem & Hyra
“Lokal, angelägen och granskande. En tidskrift som växer, citeras, prisas och når ut till nya målgrupper. Och som dessutom – år efter år – bibehåller samma höga nivå. Nominerad är Hem & Hyra.”
Ämnesläraren
“Mobiler, skärmar och röststyrda appar. Svensk skola ska bli bäst på digitalisering. Men vad händer då med elevernas förmåga att skriva för hand? Nystartade tidningen Ämnesläraren rivstartade med en nationell debatt, och fortsätter fånga angelägna frågor.”
Jury:
Anne Lagercrantz, vice vd SVT och ordförande Utgivarna (ordf.)
Per-Anders Broberg, vd och chefredaktör TT Nyhetsbyrån
Anna Gullberg, kulturredaktör Expressen
Linus Larsson, techredaktör Dagens Nyheter
Robert Olsson, ordförande för Medier & demokrati vid Lindholmen Science Park
ÅRETS TIDSKRIFT POPULÄRPRESS
Expo
“En redaktion som oförtrutet fortsätter granska och sticka ut hakan i ett hårdnande samhällsklimat. Med små resurser gör de stort journalistiskt avtryck och har över tid ökat både prenumerantstocken och antalet digitala läsare.”
Femina
“Femina är engagerande, vaken och i tiden. Här finns en angelägen och ambitiös journalistik som lägger ner lika mycket omsorg om djupet som ytan. Med viktiga kampanjer som BUP-uppropet och med modet att starta en ny gala i kristider sticker man ut från mängden.”
Gastronaut
“Gastronaut är en ambitiös nykomling som väljer utmanande format för att sticka ut i den hårda konkurrensen inom matsegmentet och väcka de nyfiknas intresse. Och det funkar.”
Kvartal
“På kort tid har Kvartal lyckats förvandla en engagerad och lojal målgrupp till betalande läsare och lyssnare. De har visat att även ett litet mediehus kan åstadkomma stora saker med en tydlig strategi.”
Jury:
Hanna Stjärne, vd SVT (ordf.)
Cissi Elwin, vd Chefakademin
Jonas Nordling, journalist och författare
Jon Mauno Pettersson, vd och chefredaktör Breakit
Karolina Roslund, senior adviser & investor
Tidskriftspriset verkar för hög och bestående kvalitet och förnyelse av svenska tidskrifter genom att premiera goda förebilder och nyskapande insatser. Nominerade och vinnare av Tidskriftspriset tas fram av ett antal jurygrupper med erfarna personer från mediebranschen.