fbpx

Årets Granskning


Årets ​Granskning
är en ny kategori 2020 som verkar för hög och bestående kvalitet och premierar granskade reportage som utvecklat den svenska tidskriftsbranschen.

Priset ges till en granskning som publicerats i en tryckt eller digital tidskrift.

​Granskningen ska ha utmärkt sig för:

  • genomslag inom sitt område
  • journalistiskt avslöjande
  • engagerande journalistik

Granskningen ska ha gjorts under det gångna året (1 september 2019 – 31 augusti 2020) och utmärkt sig inom ovanstående kriterier.

Priset delas ut till en ​granskning som har gjorts i en publikation som har ett utgivningsbevis hos PRV eller en databasanmälan hos Myndigheten för press, radio och tv.

Vinnaren av Årets Granskning belönas med 10 000 kr och ett diplom med en kort motivering och har rätt att fram till nästa års utdelning av priset hänvisa till utmärkelsen i redaktionella och marknadsföringssammanhang.

Juryn består av:

  • Eva Hamilton, journalist och tidigare vd på SVT (ordf.) 
  • Johar Bendjelloul, journalist DN 
  • Negra Efendić, reporter Svenska Dagbladet 
  • Martin Schori, chef för Gräv och Story Aftonbladet 
  • Olle Zachrison, ansvarig för digital nyhetsutveckling Sveriges Radio

Så lämnar du ditt förslag
Alla kan föreslå personer till Årets Granskning. Förslaget ska lämnas in med en kort motivering.
Juryn kommer att bland de föreslagna personerna nominera minst fyra, av vilka en tilldelas utmärkelsen på en prisutdelning den 12 november.

Ditt bidrag (inkl tidskrifter om ditt förslag ​är publicerat i en tryckt tidskrift) i 6 ex ska vara Sveriges Tidskrifter, Vasagatan 50, 111 20 Stockholm tillhanda SENAST t​isdagen den 1 september kl 16.00.

Vi behandlar INGA bidrag som kommer in efter ovanstående datum och tid.

Ett bidrag kan tävla i fler kategorier, givet att det uppfyller kriterierna för respektive kategori. Juryn förbehåller sig rätten att flytta ett bidrag från en kategori till en annan om så krävs.
 

Om en kategori skulle få färre än tio bidrag, kan juryn för kategorin bestämma att det inte går att utse nominerade och vinnare. Bidraget kan då eventuellt flyttas till en annan kategori om det uppfyller kriterierna för kategorin eller tas ut ur tävlingen.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Annons
    Flowy

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.

  • Annons
    Another Media Group

    Vi är en företagsgrupp med en gemensam vision att hjälpa mediebranschen att transformeras, utvecklas och innoveras för att stå stark idag och imorgon.

  • Annons
    Anygraaf

    Anygraaf är ett finskt företag som har mer än 25 års erfarenhet av systemutveckling för tidnings- och mediehus. Anygraaf har dotterbolag i Sverige och i USA. Vidare finns samarbetspartners i Holland och Tyskland. Anygraafs produktportfölj täcker alla behov som finns i mediehusen – från redaktionella system, annons- och upplagesystem till kalkylering av tryckuppdrag.