Den 25 oktober är du varmt välkommen till en dag på Nya Cirkus och en galakväll i stora salongen. Anmäl dig till hela dagen och kvällen eller välj något av det. Tidskriftspriset delas ut på Tidskriftsgalan.
Tidskriftsdagen leds av Camilla Bergman, grundare och vd Loop, Paulina Modlitba, programredaktör, moderator techprofil och investerare och Josefin Sigedal, vd Affärsvärlden.
På Tidskriftsgalan samlas vi för galamiddag och ser vilka som vinner Tidskriftspriset 2023 när branschens största pris delas ut i tolv kategorier. Galan leds av Emil Persson, journalist, producent och poddare och Fredrik Wikingsson, journalist, programledare och poddare.
Program
Programmet uppdateras eftersom.
Kl. 13.00 Välkomna
Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter och James Savage, ordförande Sveriges Tidskrifter.
(Gemensamt block för alla)
Journalistiken i AI-eran – hur ska vi navigera?
Programledare: Paulina Modlitba, techprofil och investerare.
Är dessutom programredaktör för dagens program.
ChatGPT genererar falska the Guardian-artiklar. Så här hanterar vi det.
På The Guardian insåg man för ett tag sedan att ChatGPT genererade falska The Guardian-artiklar. De beslutade då att bilda ett särskilt team för att lära sig mer om tekniken och rättighetsfrågorna kring AI.
Hör Chris Moran, berätta vad de har lärt sig hittills.
Chris Moran, Head of Editorial Innovation The Guardian.
Panel
AI eller inte AI – hur ser framtiden för journalistik och innehåll ut?
Plötsligt genomsyrar generativ AI allt och medför både risker och möjligheter. Varför väljer vissa att släppa in robotjournalistik på redaktionen, medan andra tvärvägrar? Finns det kanske en gyllene mellanväg? Och hur förhåller vi oss till rättighetsfrågan för innehåll?
Detta och mycket mer kommer vår eminenta AI-panel att diskutera.
Chris Moran, Head of Editorial Innovation The Guardian, Agnes Stenbom, Head of IN/LAB (Schibsted / Tinius Trust), Industridoktorand KTH, Olle Zachrison, är AI-ansvarig på Sveriges Radio samt ansvarig för företagets nyhetsstrategi.
Så kommer du igång med generativ AI för bilder
Under det senaste året har Annika Bäckström djupdykt i hur generativ AI kan användas inom bildskapande och blivit en självlärd AI prompt specialist. Under aliaset annikan.ai delar hon generöst med sig av sina experiment på Instagram. I denna föreläsning går Annika igenom grunderna i hur bild-AI funkar, vilka möjligheter som finns för publicister och vad vi har för ansvar när vi använder AI-verktyg.
Annika Bäckström, digital designer, illustratör och AI prompt specialist.
Prisutdelning av Årets Skoltidskrift
FIKAPAUS OCH MINGEL MED VÅRA PARTNERS
Kl. 15.10 Välj mellan spår 1 och spår 2
Spår 1
(I samarbete med Media720)
Satsa i lågkonjunktur – så prioriterar du rätt
Programledare: Josefin Sigedal, vd Affärsvärlden.
Panel
Med förvärv som framgångsfaktor – här är våra do’s and don’ts
Hur gör man förvärv till en superkraft i lågkonjunktur, men även långsiktigt när världen går i dur? Hör våra erfarna panelister, som alla lyckats med sin M&A-strategi, dela sina bästa tips och fallgropar att undvika.
Lotta Cederbom, vd Aller media, Anders Eriksson, vd Bonnier News och Roger Manfredsson, vd Jakt är Jakt.
Offside drar inte ner, de växlar upp
Under våren 2023 i en tid när annonsmarknaden pressas hårt och läsarintäkterna utmanas lanserar Offside sin storsatsning. Tre nya poddar och ett nytt nyhetsbrev ser dagens ljus. Offside som tidigare haft tidningen i centrum, levererar nu läsning och ljud när och där läsarna vill har det. Anders Bengtsson, chefredaktör för Offside berättar om vad som ledde fram till beslutet och hur det har gått.
Anders Bengtsson, chefredaktör Offside.
Partnercase
Alternativt upplägg för annonsförsäljning
Få har möjligheten att anställa säljare och att lägga ut försäljningen kan vara både svårt och dyrt. Men det finns alternativ. Media720 har jobbat med Roger Andersson på BetongVärlden i några år med ett alternativt upplägg. Det ger både mer stabilitet och pengarna stannar i större utsträckning hos tidskriften. Hör Roger Andersson intervjuas av Björn Lorentzi om hur upplägget fungerar.
Björn Lorentzi, konsult inom affärs-, annons- och verksamhetsutveckling Media 720 och Roger Andersson, publisher BetongVärlden.
Panel
Tillit, trovärdighet och kreativa möjligheter – därför stärker tidskrifter
annonsörers varumärken
Vilka är egentligen de starkaste argumenten för att annonsörerna ska välja tidskriftsvarumärken som en del av sina kampanjer?
Sara Forssberg, Chief Commercial Officer Aller media, Björn Lorentzi, konsult inom affärs-, annons- och verksamhetsutveckling Media 720, Alexander Lydecker, Chief Commercial Officer Bonnier News.
Moderator för panelen: Johanna Alanko, Partner & COO på mediebyrån AdOn Media Nordic.
Affärsvärlden går mot strömmen
I tider när många förlag drar ner, anställer Affärsvärlden nya medarbetare och ökar resultatet. Josefin Sigedal berättar om strategin bakom, varför hon vågat höja priset mot läsarna, varför hon har skrotat budgeten och hur Affärsvärlden testat effektivisering via AI.
Josefin Sigedal, vd Affärsvärlden.
Så sätter du rätt pris i lågkonjunktur
Stefan Ekström kommer att lära oss om hur rätt prissättning skapar förutsättningar för ökad försäljning och högre lönsamhet. Varför är det viktigt att ha en strategisk helhetssyn på prissättning? Och hur skapar man värde genom olika prisstrategier?
Stefan Ekström, pris- och lönsamhetsexpert Implity Consulting.
SPÅR 2
(I samarbete med Tulo)
Konvertera mera –
få snurr på den digitala journalistiken och läsarintäkterna
Programledare: Camilla Bergman, vd och grundare Loop.
Lönsam tillväxt av digitala prenumerationer
Hur gör man egentligen för att öka antalet digitala prenumerationer? Jonas ger en utblick, diskuterar framgångsfaktorer och bidrar med konkreta tips på hur man faktiskt driver lönsam tillväxt i sin digitala prenumerationsaffär idag.
Jonas Åström, grundare och vd Recuro.
Från stiftelse till succé på läsarintäkter – så gjorde vi på Kvartal
Det har gått exakt ett år sedan den politiskt oberoende nättidskriften Kvartal började ta betalt för sin journalistik, och redan i juli kunde de stoltsera med 9000 betalande prenumeranter. Ludde Hellberg är med oss för att berätta om vägen till framgång med läsarintäkter.
Ludde Hellberg, vd Kvartal.
Partnercase
Plattform skapar nya möjligheter för prenumerationsaffären
Med den marknadsledande affärsplattformen PayWay har Tulo-teamet i över ett decennium utvecklat sina produkter i tätt samarbete med några av de aktörer inom mediabranschen som har lett digitaliseringen. Jan Laurén från Tulo berättar, tillsammans med en av sina kunder, om hur PayWay banat väg för nya möjligheter i prenumerationsaffären.
Jan Laurén, grundare och Business Unit Director på Tulo, David Bellander Subscription Manager Ny Teknik.
Att bygga ett mediehus från scratch utan annonsaffär – så gör jag
I början av 2023 slutade Camilla Bergman som vd för Breakit för att dra igång ett eget mediehus: Loop. Affärsidén är nischad branschjournalistik och första loopen, Impact Loop, är igång. Här berättar hon om uppstarten, misstagen hon aldrig gör om och om varför hon väljer att fokusera på läsarintäkterna.
Camilla Bergman, vd och grundare Loop.se.
Panel
Prenumerationer, styckköp eller medlemskap – vilket är det bästa sättet att ta betalt?
Unn Edberg, publisher Vi Media, Magnus Wassén, webbchef och affärsutvecklare OK-Förlaget m fl.
Så skapar danska Politiken artiklar som går som tåget
Troels Behrendt Jørgensen berättar om deras superartiklar som fått fart både på engagemanget, konverteringarna och förstås intäkterna.
Troels Behrendt Jørgensen, Digital Director dagstidningen Politiken.
Återsamling och avslutning
Så kommer våra liv se ut 2033
Vilka förändringarna kommer vi att se och hur påverkar de vår vardag? Vad gör de stora plattformarna och hur påverkar det alla aktörer som har beroenden till dem? Hur kommer ”AI First” att påverka våra medievanor? Kan AI göra världen bättre? Eller kommer den att leda till större maktkoncentration?
Charlotte Mattfolk, strategisk rådgivare inom bl a framtidsanalys samt grundare och vd IAMAI.
På spaning med Patrik Hadenius
Vanligtvis kan vi höra honom i Sveriges Radios spanarpanel. Nu tar han med sig sin skarpa blick och riktar den mot vår bransch. Vad händer i samtiden? Hur blir det i framtiden?
Håll i hatten! Här blir det åka av.
Patrik Hadenius, förlagschef – Norstedts Förlagsgrupp, journalist och språkvetare.
Tidskriftsgalan –
branschens vinnare koras
Kl 17.30-19.00
Mingel inför Tidskriftsgalan.
Kl 19.00
Tidskriftsgalan med utdelning av Tidskriftspriset.
Tidskriftspriset verkar för hög och bestående kvalitet och förnyelse av svenska tidskrifter genom att premiera goda förebilder och nyskapande insatser. Priset delas ut i tolv kategorier och vinnarna avslöjas under Tidskriftsgalan under ledning av
Emil Persson och Fredrik Wikingsson.