Fokus på beredskap och resiliens under årets Almedalsvecka

Nyheter 2025 29 juni
Fokus på beredskap och resiliens under årets Almedalsvecka
Efter de intensiva dagarna i Visby blir det tydligt att ett viktigt tema under årets vecka var beredskap och resiliens – för individer, grupper, företag, organisationer och samhället i stort. Och också för medierna.

Sveriges Tidskrifter var medarrangörer till Mediescenen som under tre dagar och med 28 programpunkter blev en mötesplats för mediediskussioner och debatter. Vi lät vår egen podd Publicistpodden göra ett avsnitt live inför publik (lyssna på det här) med tre extra bonusgäster i panelen samt att vi även diskuterade mediestödsfrågor tillsammans med Tidningutgivarna.

Publicistpodden live inför publik på Mediescenen i Almedalen. Medverkande (från vänster): Jonas Nordling (programledare/journalist), Thomas Mattsson (Bonnier News), Viveka Hansson (TV4), Kalle Sandhammar (UR) och Yasmine Winberg (Resumé/Dagens Media). Foto: Fredrik
Publicistpodden live inför publik på Mediescenen. Medverkande, från vänster: Jonas Nordling (programledare/journalist), Thomas Mattsson (Bonnier News), Viveka Hansson (TV4), Kalle Sandhammar (UR) och Yasmine Winberg (Resumé/Dagens Media). Foto: Fredrik

Dessutom medverkade vår ordförande James Savage och vår vd Kerstin Neld i flertalet paneldebatter och möten hos andra arrangörer. Vår styrelsemedlem Thomas Mattsson från Bonnier News var kanske den mest frekventa deltagaren på Mediescenen då han både modererade och var panelist i ett flertalet seminarer.

Seminarium på Mediescenen i Almedalen med rubriken "Mediestödet – vad behöver justeras nu och hur ska det utformas 2030?". Medverkande, från vänster: Per Hultengård, Jurist, Tidningsutgivarna, Kerstin Neld, VD, Sveriges Tidskrifter, Per Kjellander, vd Story house Egmont, Ida Karkiainen, ordf Konstitutionsutskottet, Socialdemokraterna, Thomas Mattsson, Senior Advisor, Bonnier News. Även Johan Taubert, VD, Tidningsutgivarna medverkade tidigare i seminariet. Foto: Fredrik WassJohan Taubert, VD, TidningsutgivarnaIda Karkiainen, ordf Konstitutionsutskottet, S Per Hultengård, Jurist, Tidningsutgivarna Thomas Mattsson, Senior Advisor, Bonnier News Per Kjellander, vd Story house Egmont. Foto: Fredrik Wass
Seminarium på Mediescenen i Almedalen med rubriken ”Mediestödet – vad behöver justeras nu och hur ska det utformas 2030?”. Medverkande, från vänster: Per Hultengård, Jurist, Tidningsutgivarna, Kerstin Neld, VD, Sveriges Tidskrifter, Per Kjellander, vd Story house Egmont, Ida Karkiainen, ordf Konstitutionsutskottet, Socialdemokraterna, Thomas Mattsson, Senior Advisor, Bonnier News. Även Johan Taubert, VD, Tidningsutgivarna medverkade tidigare i seminariet. Foto: Fredrik Wass

Mediescenen som koncept känns nu etablerat efter att ha arrangerats första gången 2024, då med hälften så många arrangörer och där Jonas Morian från Tidningsutgivarna höll i trådarna för att etablera den nya satsningen. Åsa Rydgren har på uppdrag av Utgivarna varit projektledare för Mediescenen i år med stöd av en arbetsgrupp som under hösten 2024 började planera för årets upplägg.

"Mediernas alla utmaningarna - vilka är mest akuta att ta sig an?" var rubriken på ett av Utgivarnas seminarium. Medverkade gjorde Thomas Mattsson (Bonnier News), Anne Lagerkrantz (SVT), James Savage (The Local och Sveriges Tidskrifter & Utgivarna), Viveka Hansson (TV4) och Stefan Eklund (Utgivarna). Foto: Fredrik Wass
”Mediernas alla utmaningarna – vilka är mest akuta att ta sig an?” var rubriken på ett av Utgivarnas seminarium. Medverkade gjorde Thomas Mattsson (Bonnier News), Anne Lagerkrantz (SVT), James Savage (The Local, Sveriges Tidskrifter och Utgivarna), Viveka Hansson (TV4) och Stefan Eklund (Utgivarna). Foto: Fredrik Wass

När Almedalsveckan diskuteras internationellt och dess unika roll beskrivs handlar det alltid om öppenheten och dess roll som demokratisk plattform. Det är en mötesplats där samhällets olika aktörer för en gångs skull befinner sig på samma fysiska plats och där väldigt många av veckans programpunkter och seminarier är öppna för allmänheten. Det är något värt att bevara, kanske ännu mer efter det tragiska mordet på SKR:s psykatrisamordnare Ing-Marie Wieselgren 2022. Dådet mot henne får inte glömmas bort och att fortsätta främja öppenheten och demokratin är en motståndshandling mot de krafter i samhället som vill driva utvecklingen åt ett mer slutet och auktoritärt håll.

Veckan växer igen

När veckan pausade under pandemin kändes det osäkert hur framtiden skulle se ut. Efter några år med ungefär samma siffror varje år ökar nu storleken på Almedalsveckan igen. Troligtvis fortsätter trenden under valåret 2026.

“…det officiella programmet ökade med 17 procent jämfört med förra året. Närmare 2 450 evenemang – inom loppet av fem dagar! Dessa är fördelade på de närmare 1 300 olika arrangörer som bidragit med sina evenemang – men antalet medverkande från ideell sektor, offentlig sektor och privat sektor är sammanslaget mycket större.” skriver Almedalsveckans arrangörer i sitt nyhetsbrev.

Kommunikationsbyrån Intellecta har även sammanställt statistiken i grafik:

Statistik över antalet seminarier under Almedalsveckan. Källa: Intellecta

Från AI till beredskap

Någon sa (glömde vem, hör av dig du som sa det!) att om förra årets Almedalsvecka handlade om AI så handlade årets vecka om beredskap. Jag är benägen att hålla med, även om AI-utvecklingen förstås ryms inom många områden och debatter.

Från min horisont handlade många seminarier och teman under veckan om hur vi ska hantera “yttre hot”, oavsett om det handlar om påverkansoperationer möjliggjorda via techplattformarnas sociala medier eller om det handlar om försvaret för den fria journalistiken och dess viktiga roll i demokratin som den tredje granskande statsmakten.

Även i diskussionerna kring mediernas ekonomiska situation ryms ett demokratiperspektiv då det i grunden handlar om hur vi skapar självständiga och oberoende medier som har hög trovärdighet och räckvidd hos läsarna, tittarna och lyssnarna. Fortfarande har Sverige en särställning när det gäller förtroendet för medier jämfört med många andra länder i världen.

Nyhetsbrevkreatören och journalisten Jeanette “Peppe” Öhman skriver till exempel i sitt senaste nyhetsbrev att bara 12 procent av amerikanska republikaner känner tillit till traditionell journalistik.

“Vi måste inse att vi inte längre kan utgå från att alla delar samma bild av verkligheten. När själva fundamentet för vad som har hänt, vad som är sant, vad vi kan vara överens om, börjar luckras upp, blir journalistikens roll tydligare än på mycket länge. Det handlar inte om att romantisera pressen, utan om att förstå att riktig journalistik bygger på en metod” skriver Peppe Öhman och ger sedan exempel på vad hon tycker att vi ska göra för att motverka den negativa utvecklingen.

Även i Sverige har vissa grupper lägre förtroende för traditionella medier samt större benägenhet att ta till sig konspiratoriska budskap som utmanar samhällets och demokratins robusthet.

Fredrik Wass på väg till Almedalsveckan. Foto: Petter Palander
Fredrik Wass. Foto och ägare av segelbåten: Petter Palander

Det är en utmaning för både mediebranschen och det demokratiska samhällets alla aktörer att ta på allvar.

Det finns ett förslag om att döpa om Almedalsveckan till Demokrativeckan. Det är ett bra och tydligt namnförslag som ännu mer fokuserar på det som varit och är veckans signum, att manifestera öppenheten och demokratin.

Med hopp om fortsatt öppenhet.

Fredrik Wass, kommunikatör på Sveriges Tidskrifter (som besökte Almedalsveckan för 12:e gången i år och seglade dit för andra gången).

Fler bilder från Almedalsveckan:

Till arkivet
Tio ledamöter i nya Next Gen Board utsedda
Nu står det klart vilka som valts ut i Sveriges Tidskrifter nya satsning på framtidens ledare i tidskriftsbranschen. Bland de utvalda finns personer och kompetenser från hela tidskriftsbranschen och från en mängd roller med både redaktionell, kommersiell och teknisk inriktning. Via Next Gen Board får tidskriftsbranschens unga talanger en unik möjlighet att ge sina perspektiv på branschens utmaningar och möjligheter.
Läs mer om alla ledamöter i Next Gen Board

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här