Ny upphovsrätt inom EU!

Igår, onsdagen den 13 februari, lyckades äntligen EU-parlamentet, kommissionen och medlemsländerna i rådet komma överens i sina kompromissförhandlingar om ett nytt upphovsrättsdirektiv. Det så kallade DSM-direktivet presenterades av EU –kommissionen 2016 och har efter detta varit föremål för mycket diskussioner och debatt. Vi på Sveriges Tidskrifter välkomnar den nya lagen. Den ger rätt förutsättningar för […]

Roger Åberg har en egen plats i mediernas ekosystem

Efter 13 år i Bonnier-ägo kastar Roger Åberg loss med sajtnätverket Feber. Affären för sajten är enligt egen uppgift stabil och nu väntar en nygammal tillvaro för gänget som bland annat bevakar utvecklingen inom prylar, datorer, internetkultur och vetenskap. ✔️Vilka erfarenheter har Roger fått efter åren hos Bonnier? ✔️Vilken roll spelar Feber i mediernas ekosystem? […]

Så går det för Aller media att ta betalt på nätet

Aller media fortsätter att ställa om och satsa digitalt. Nyligen lanserades en ny betalmodell för digitalt innehåll på Hänt – och nu ska mediehuset skala upp sin produktion av ljud och video. Svensk Damtidning var först ut av Allers titlar med en digital betallösning – och i torsdags följde Hänt efter. Enligt redaktionella utvecklingschefen Jens […]

En jordnära röst

Ann Henriksson har tagit LRF Media tillbaka till rötterna, mot landsbygdens näringsrika mylla. Där vill hon låta innovationerna gro. På den lilla scenen i LRF Medias lunchrum är det riggat för veckans mediefrukost. Ann Henriksson sätter sig i publiken med en kopp te. Det har gått ungefär tre år sedan hon själv tog plats på […]

Så jobbar Market med sitt premiummaterial

Nu är vi igång med våra populära digifrukostar, där vi i fredags gästades av magasinet Market som pratade om hur de arbetar med sitt premiummaterial. Market är en tidning som riktar sig till detaljhandeln, där de främsta läsarna är företag inom området. Under frukosten delade Susan Garpensund och Pontus Edman från Market med sig av hur […]