Tv-profilen Karl Fredrik lanserar livsstilsmagasin

Nyhetsbrevet 2025 4 december
Tv-profilen Karl Fredrik lanserar livsstilsmagasin
Första numret av en ny papperstidskrift kommer i januari. Tv-profilen Karl Fredrik Gustafsson har redan sålt slut på annonsutrymmet till livsstilsmagasinet. För produktionen står prisade duon bakom e-tidningen Countrysmart.

Tidningen heter kort och gott ”Karl Fredriks Livsstilsmagasin”. Inspirationen till tidskriften står amerikanska tv-stjärnorna Oprah Winfrey och Martha Stewart för.

– Om Oprah kan så kan jag… skojar Karl Fredrik när vi hörs på telefon.

Han är den omtyckta trädgårdsmästaren och floristen som leder tv-programmet Karl Fredrik på Österlen i TV4. Han har skrivit tre böcker på livsstils- och trädgårdstema under sitt personliga varumärke – och i januari har alltså Karl Fredriks Livstilsmagasin premiär.

Karl Fredrik vill med magasinet förmedla kunskap, erfarenhet och inspirera, men självklart är tidningen även varumärkesbyggande.

– Det är väldigt roligt att ha möjlighet att göra det här, för det behövs! Det finns redan massa fina magasin, men vi går lite mot strömmen som börjar med print, säger Karl Fredrik.

Trädgårdsmästaren och författaren Karl Fredrik Gustafsson lanserar ett nytt livsstilsmagasin i januari.
Karl Fredrik Gustafsson och maken Petter Kjellén.

Att tidskriften ska finnas i tryckt form är självklart för Karl Fredrik.

– I denna digitala era så behövs det något fint taktilt som vi kan njuta av, tycka är vackert och lägga fram. När vi dricker vår kopp kaffe eller kvälls-te vill man ju ha ett magasin att kunna ta tag i och bläddra i – och känna sidorna, pappret och tyngden, säger Karl Fredrik Gustafsson.

Han är på Eklaholm i Skåne när vi hörs. Där bor han med sin make Petter Kjellén. Tillsammans driver de gården och butiken Karl Fredrik på Eklaholm.

Det var när butiken var nystartad 2015 som Karl Fredrik först kom i kontakt med Kristina Fröling, journalist och då reporter på Österlenmagasinet. Första mötet var dock inte helt smärtfritt.

– Hon skällde på mig för att jag inte hade någon tydlig telefonsvarare på min mobil – och det träffade kanske en öm punkt. Men sedan skrev hon ett jättefint reportage om Eklaholm – och vi fattade tycke för varandra.

Omslag Countrysmart
Omslag Countrysmart

Kristina och hennes make Lars Ottoson blev snabbt goda vänner med Karl Fredrik och Petter. Några år senare, 2019, startade Kristina och Lars digitala magasinet Countrysmart. Karl Fredrik har sedan starten skrivit krönikor i tidningen. Countrysmart är en tidskrift om inridning, livsstil och trender. För Karl Fredrik är det en förutsättning att det är just duon bakom Countrysmart som står för produktionen av hans eget magasin.

– Våra goda vänner Kristina och Lars, som har tidningen Countrysmart, har vunnit flera fina priser och är fantastiska att samarbeta med, säger Karl Fredrik.

Countrysmart vann i somras lifestyle-kategorin under European Publishing Awards i Wien. Det är under Countrysmarts utgivningsbevis som Karl Fredriks Livsstilsmagasin ges ut. Kristina Fröling är chefredaktör och Lars Ottoson ansvarig utgivare och ad. Uppdragsgivare är Karl Fredriks företag Eklaholm AB.

Countrysmarts grundare Kristina Fröling och Lars Ottoson tar emot pris på European Publishing Awards i Wien.
Countrysmarts grundare Kristina Fröling och Lars Ottoson tar emot pris på European Publishing Awards i Wien.

– Kristina och Lars känner mig och min anda väl. Kristina skriver det mesta i Karl Fredriks Livsstilsmagasin journalistiskt även om vi så klart bollar det redaktionella innehållet. De har sin profession och kunskap och erfarenhet. Jag litar på dem och de lyssnar på mig, säger Karl Fredrik.

Countrysmart har också tidigare gjort två one shots med Karl Fredrik, en som samlade hans krönikor och en om hans bröllop med Petter – ett firande som tog plats både i Frankrike och på Österlen.

Countrysmart distribueras som e-tidning via prenumerationstjänsten Readly, medan Karl Fredriks Livsstilsmagasin även kommer att distribueras via Tidsam till butik.

– Vi tycker ju om att göra magasin digitalt. Det är vår grej. Det innebär att vi aldrig är begränsade i sidantal. Snygga bilder slår vi upp stort och det får vi jättemycket cred för. Men eftersom det här är Karl Fredriks magasin och han vill ha print så kör vi på det, säger Kristina Fröling.

Under den stora grossistmässan Formex kommer livsstilsmagasinet finnas i Karl Fredriks monter. Han kommer även ha pressexemplar till journalister.

Det finns utrymme för elva helsidesannonser och de är redan sålda.

Totalt trycks 10 000 exemplar av magasinet. Karl Fredrik finansierar själv tryck- och produktion.

– Självklart har jag en ambition om att magasinet ska gå med vinst. Det finns utrymme för elva helsidesannonser och de är redan sålda. Annonsintäkterna täcker en del av tryck- och produktionskostnaderna och utöver det tillkommer intäkterna från försäljningen via Tidsam, säger Karl Fredrik.

Går magasinet bra kommer ytterligare ett nummer i augusti.

– Ett magasin är något som man kan inspireras och få lite lyx och kunskap av. Det här är inte bara ett trädgårdsmagasin eller en resetidning, utan det är ett livsstilsmagasin som har ett bredare innehåll som många kan ta del av i alla livets olika skeenden.

Tidningen kommer att vara på 148 sidor med limbunden rygg – och finns i butik från slutet av januari.

Text: Matilda Nilsson

Personligt: Karl Fredrik Gustafsson

Karl Fredrik Gustafsson
Karl Fredrik Gustafsson

Gör: Trädgårdsmästare, florist, tv-profil och författare.
Ålder: 39 år.
Bor: På gården Eklaholm i Skåne.
Familj: Maken Petter Kjellén, hunden Chinon (jaktlabrador) och katten Leopold.
Hobby: Älskar att gå på loppisrundor. Gillar upplevelser som att resa. Älskar trädgård och odling (även om det är en del av mitt jobb). Tar jägarexamen just nu. Ska även bli duktigare på att komma ut på golfbanan.
Dold talang: Många vet nog inte vilken vinnarskalle och tävlingsinstinkt jag har. Jag älskar spinning och har tävlat i det. Det är en annan sida av mig som många nog inte känner till.

 

Till arkivet
Alla goda ting är tre
Tidskriftsdagarna 2026 – Tre eftermiddagar, tre teman, tre tillfällen för branschinsikter. Vi lanserar ett helt nytt koncept under våren 2026 där du väljer en, två eller tre halvdagar med värdeskapande innehåll för din yrkesroll. Alla tre dagar innehåller skarpa och inspirerande talare och panelister, case, debatter och analyser samt branschmingel med kollegor och intressanta branschaktörer.
Läs mer om programmet och anmäl dig här

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här