Techexpertens guide: Så får du fart på AI-arbetet på din redaktion
2025 3 december
Det gäller att våga ta ledarskap. AI-experten Paulina Modlitba ger en guide i tolv steg om hur din redaktion kan komma i gång med AI. Och missa inte vår användbara AI-ordlista.

Paulina Modlitba är en flitigt anlitad expert inom tech och AI. Hon driver det trendspanande nyhetsbrevet Paulinas Substack och är nu bokaktuell med ”Vad fan ska vi med AI till? – Affärsutveckling och innovation” (Natur & Kultur, 2025).

Omslag till boken Vad fan ska vi med AI till? – Affärsutveckling och innovation (Natur & Kultur, 2025) av Paulina Modlitba.
Omslag till boken Vad fan ska vi med AI till? – Affärsutveckling och innovation av Paulina Modlitba (Natur & Kultur).

– Min bok vill lyfta blicken från effektiviseringstanken med AI. Men det är ändå där man ska börja, då blir det lättare att komma i gång. Tänk igenom vilka surdegar ni har i era arbetsflöden? Vad är det som tar mycket tid och borde gå att effektivisera med AI, säger Paulina Modlitba.

Hon har flera gånger varit moderator på Tidskriftsdagen och brukar synas i tv-rutan på Nyhetsmorgon just när samtalen rör AI. I sin nya bok poängterar hon att AI kan användas till många saker. En mediechef kan till exempel bolla med AI för sin egen personutveckling, för att ta fram idéer, designa workshops och för affärsutveckling. I denna guide har vi valt att fokusera på den redaktionella processen och det journalistiska arbetet – och hur generativ AI kan effektivisera och underlätta det. Just nu är så kallade AI-agenter och GPT:er i ropet.

– Det handlar om AI-lösningar som arbetar i din specifika kontext och därför kan anpassa sig mycket bättre till dina arbetsflöden, förklarar Paulina Modlitba.

Ett exempel kan vara att ha en AI-agent som automatiskt går igenom dina inkommande mejl, identifierar det viktigaste och sammanfattar det direkt i ditt projektverktyg eller i en Slack-kanal. Det kan låta väldigt enkelt och användbart, men än så länge kan du behöva stöd av någon med teknisk kompetens för att få allt att fungera som det var tänkt. Men den generativa AI-tekniken förbättras hela tiden.

– Vi befinner oss i ett väldigt tidigt skede av AI-utvecklingen, ungefär som internet på 90-talet. Sättet vi promptar nu kommer småningom försvinna och framöver kommer vi kunna använda ett mycket mer naturligt språk med AI, säger Paulina Modlitba.

Många upplever att de får för lite stöd från sina chefer.

Som chef gäller det att ta mandat i frågan – och våga leda förändringsarbetet på redaktionerna. Framöver kommer AI-assistenter och AI-lösningar byggda för de egna verksamheterna att bli allt smidigare och mer användbara, menar Paulina Modlitba.

Sverige har dock halkat efter i AI-utvecklingen. Paulina Modlitba hänvisar till en stor rapport från revisor- och rådgivningsföretaget KPMG. I den globala AI-rankningen hamnar Sverige först på 35:e plats av 47 länder.

– Vi ligger efter när det gäller utbildning och många upplever att de får för lite stöd från sina chefer. Vi är också lite mer skeptiska till AI i Sverige än i många andra länder. Ju mindre stöd man får, desto mer orolig blir man i sin användning av AI, summerar Paulina Modlitba.

Det här har lett till en utveckling där så kallad skugg-AI blir allt vanligare. Det vill säga att enskilda anställda använder AI för olika arbetsuppgifter, utan att verktyget är licensierat av arbetsgivaren. När AI-verktyg används i jobbet utan att IT-avdelningen eller arbetsgivaren vet om det kan det skapa oönskade säkerhetsrisker för företaget.

– Redan i dag gör skugg-AI journalistik i större utsträckning än vi är medvetna om eller tror.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Jennifer Kivinen

Steg-för-steg-guide

Så kommer du i gång med AI på redaktionen

  1. Prata om AI. Så tidigt som möjligt i processen för ett samtal på redaktionen om vad vi tycker det är okej att använda AI till? Var går gränsen? Vilka arbetsuppgifter anser vi att en människa ska göra?
  2. Prova AI. Det är svårt att få insikter om AI om man inte har provat tekniken. Innan din redaktion tecknar ned en AI-policy eller AI-riktlinjer behöver ni bilda er en egen uppfattning om vad AI kan – och vad AI är bra eller mindre bra på.
  3. Skriv en AI-policy. När din redaktion funderat ut vad som är okej att använda AI till, börja skriva er AI-policy eller era AI-riktlinjer. Det är bra om ni kan skriva ett scenariobaserat dokument. Gör inte bara en rak punktlista, utan skriv in olika dilemman som just er tidning kan beröras av. Hur ska din redaktion till exempel hantera bildbehandling med AI-verktyg? Var går gränsen för vad som är acceptabelt att göra med generativ-AI för din redaktion?
  4. Uppdatera policyn. AI-policyn eller AI-riktlinjerna ska vara ett levande dokument, så uppdatera vid behov. Lägg till nya aktuella scenarion och dilemman.
  5. Identifiera behov. Fundera på var i era arbetsflöden och er redaktionella process som AI kan göra mest nytta. Finns det repetitiva uppgifter som går att effektivisera med AI? Går det att spara in arbetstid och frigöra resurser till mer journalistiskt krävande arbetsuppgifter? Inom gräv- och datajournalistiken kan till exempel AI-verktyg och AI-agenter hjälpa till med att granska mönster i stora mängder data eller visualisera data.
  6. Tänk på säkerheten. Som journalist är till exempel källskyddet viktigt – och något som du behöver ha i åtanke när du väljer vilka AI-tjänster du använder och vilken information du delar i dem. Det kan även finnas andra skäl till att du inte vill att olika AI-modeller får möjlighet att träna på din data. Inom offentlig sektor pratas det mycket om AI-teknik med så kallad RAG. Det är ett sätt att ge en AI-modell tillgång till din data, utan att den sedan tränar på den.
  7. Driv förändringsarbetet. Som mediechef behöver du skapa dig en egen bild över vad generativ AI kan göra för din redaktion. När du fått det behöver du som ledare tydligt kommunicera med din arbetsgrupp. Ge raka svar på de frågor som kan uppstå. ”Kommer jag bli av med jobbet?” är till exempel en fråga som chefer och ledare behöver adressera.
  8. Ge tid till förändringen. Ska din organisation föra in AI i ert arbetsflöde eller arbetsprocess så behöver du som ledare se till att det finns tid till att göra den förändringen. Det kan handla om att ha halvdags-workshops en gång i veckan och/eller bjuda in gästföreläsare. Oavsett hur lärprocessen ser ut så behöver du som ledare frigöra tid hos medarbetarna på redaktionen så att de kan utbilda sig.
  9. Ha IT-avdelningen med dig. IT-avdelningens inställning till AI kan vara väldigt avgörande för förändringsprocessens framgång. Om IT-avdelningen, eller dina externa IT-konsulter, är skeptiska till AI är projektet dömt att misslyckas. Invändningarna kan handla om att det för dyrt eller att tekniken inte håller måttet säkerhetsmässigt. Men du behöver samverka med IT-experter som är lösningsorienterade och har förmågan att samarbeta med redaktionen.
  10. Köp inte licenser till alla. Det är ganska billigt att arbeta med AI, men de initiala kostnaderna för olika licenser kan vara höga. Fundera på vilka medarbetare som behöver vilka licenser. Kan ni ha en super user som till exempel har pro-versionen av det verktyg ni föredrar? Vilka på redaktionen behöver till exempel bildgenererings-verktyg? Kanske räcker det med att en AD har den möjligheten?
  11. Bygg egna AI-agenter. Det har sagts en tid nu, men många ser AI-agenter som något spännande. AI-agenter är små AI-modeller som tränas i din miljö och på så sätt lättare förstår vad du jobbar med.
  12. Teknikerna behövs. Att bygga in AI-agenter i dina egna flöden är inte helt sömlöst ännu. Du behöver ofta vara inloggad i flera system samtidigt, och du behöver fundera på om du till exempel vill ge en AI-agent tillgång till din e-post, slackkanal eller andra system för att kunna samla in och dela information där du vill. När systemen inte lyckas prata med varandra kan det vara svårt att se vad som gick fel. Du kan behöva ta hjälp av externa eller interna IT-experter. Tekniken blir bättre och bättre, men ännu är den inte fläckfri.

Liten AI ordlista

AI – Artificiell intelligens – Teknologier som på olika sätt försöker få datorprogram att agera som människor.

Generativ AI – AI som används för att skapa något nytt, som text, bild eller rörligt, utifrån den data som AI-modellen har tränats på.

Skugg–AI – AI-verktyg som används av anställda utan IT-avdelningens övervakning eller vetskap.

LLM – Large Language Models – Stora AI-modeller som tränats på stora mängder data för att förutse nästa sannolika ord i en textsträng. ChatGPT är en LLM.

AI-agent – Ett system eller program som kan utföra uppgifter självständigt på uppdrag av en användare eller ett annat system.

GPT – Generative Pre-trained Transformer – En AI-modell tränad på stora mängder data. Har likheter med AI-agenter, men är under huven inte samma sorts system.

RAG – Retrieval-augmented Generation – En teknik som hindrar stora AI-språkmodeller från att träna på data från ditt företag.

Fler artiklar i vår guide om AI för redaktionen

Alla goda ting är tre
Tidskriftsdagarna 2026 – Tre eftermiddagar, tre teman, tre tillfällen för branschinsikter. Vi lanserar ett helt nytt koncept under våren 2026 där du väljer en, två eller tre halvdagar med värdeskapande innehåll för din yrkesroll. Alla tre dagar innehåller skarpa och inspirerande talare och panelister, case, debatter och analyser samt branschmingel med kollegor och intressanta branschaktörer.
Läs mer om programmet och anmäl dig här

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här