Stor guide: Så sätter du kanalstrategin

Guider och verktyg 2025 19 november
En modern tidskrift finns i en mängd kanaler. Här berättar experten Chris Smedbakken samt tre olika tidskrifter hur de jobbar med sina kanaler strategiskt.

Så sätter du kanalstrategin – Stor guide i nio steg

Chris Smedbakken. Foto: Fadi Bitar/OurMagicalStudio
Chris Smedbakken. Foto: Fadi Bitar / OurMagicalStudio

Nå rätt målgrupp i rätt kanal. Chris Smedbakken, ledare för Sveriges Tidskrifters nya sociala medier-nätverk, ger sina bästa råd om hur din tidskrift kan sätta kanalstrategin.

Läs artikeln

Forskning & Framsteg sätter strategin för 2026

Jonas Mattsson, Forskning & Framsteg. Foto: Martin Stenmark
Jonas Mattsson, Forskning & Framsteg. Foto: Martin Stenmark

Nu sätter Forskning & Framsteg den långsiktiga strategin. Huvudfokus framåt är digitala läsarintäkter, säger chefredaktör Jonas Mattsson.

Läs artikeln

Så väljer Aller media kanal – fem tips om kanalstrategier

Sara Ångström Burling. Foto: Ebba Welin/Aller Media
Sara Ångström Burling. Foto: Ebba Welin/Aller Media

På mediehuset Aller media jobbar varumärkena datadrivet – och flexibelt – för att nå ut till rätt publik. Sara Ångström Burling, Head of Audience Development, berättar om Aller medias kanalstrategier – och ger sina fem bästa tips till andra tidskrifter.

Läs artikeln

Chef väljer bort onödiga strategidokument

Calle Fleur. Foto: Oskar Omne
Calle Fleur. Foto: Oskar Omne

Ledarskapstidningen Chef har slopat kanalstrategin. ”Det var många år sedan vi hade ett kanalstrategi-dokument”, säger Calle Fleur, chefredaktör för Chef och vd för utbildningsföretaget Chefakademin.

Läs artikeln

Fler guider och verktyg

vår samlingssida hittar du ett stort antal guider inom olika områden relaterade till tidskriftsproduktion.

Till arkivet
Alla goda ting är tre
Tidskriftsdagarna 2026 – Tre eftermiddagar, tre teman, tre tillfällen för branschinsikter. Vi lanserar ett helt nytt koncept under våren 2026 där du väljer en, två eller tre halvdagar med värdeskapande innehåll för din yrkesroll. Alla tre dagar innehåller skarpa och inspirerande talare och panelister, case, debatter och analyser samt branschmingel med kollegor och intressanta branschaktörer.
Läs mer om programmet och anmäl dig här

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här