Chef väljer bort onödiga strategidokument
Ledarskapstidningen Chef har slopat kanalstrategin. ”Det var många år sedan vi hade ett kanalstrategi-dokument”, säger Calle Fleur, chefredaktör för Chef och vd för utbildningsföretaget Chefakademin.

När vi ska prata kanalstrategi kommer svaret snabbt. Calle Fleur ser ingen poäng med att samla strategidokument i något mörkt hörn av intranätet.

– Det var många år sedan vi hade en kanalstrategi i ett Word-dokument som vi uppdaterade, säger Calle Fleur.

Han är chefredaktör för ledarskapstidningen Chef och vd för moderbolaget Chefakademin, som ger ut tidskriften och även ger ledarskapsutbildningar. Ledarskap är hans nördområde. Som ledare i dag är det viktigare att vara ”praktiker” än ”strateg” menar han. Det är också något han pratar om när han föreläser för andra chefer.

Calle Fleur. Foto: Oskar Omne
Calle Fleur. Foto: Oskar Omne

– Långa omständliga affärsplaner har också spelat ut sin roll. Vår är på en sida. Alla typer av världsfrånvända dokument som snarare stjälper än hjälper har gått hädan. Det är i stället viktigare än någonsin att lyssna på kunderna, vara snabbfotad och ha ett growth mindset (ett dynamiskt tankesätt), säger han.

Motpolen till ett dynamiskt tankesätt är ett statiskt tankesätt, det vill säga styrt och oflexibelt, vilket inte fungerar så väl för ledare i det rådande osäkra världsläget. Som ledare i dag behöver du ha omvärldskoll – och vara redo att tänka nytt. Ett aktuellt exempel inom tidningsbranschen är de nya AI-söken som förändrat folks sökbeteenden, och för många tidningar lett till minskad söktrafik.

– Rent praktiskt följer vi statistiken med de verktyg vi har. Det gäller att vara ödmjuk och lyhörd för det man ser. Det handlar inte om att som aktör lägga sig ned och dö för att AI är ett hot mot journalistiken – då får man vända den nya tekniken till sin fördel i stället.

Chef prisades nyligen på Tidskriftsgalan för sin AI-innovation Chef GPT – en sorts AI-assistent som bygger nya artiklar utifrån Chefs tidningsarkiv. I dag ligger runt 7 000 artiklar i tjänsten.

– Ställer du en fråga så byggs det upp en artikel med rubrik, ingress och tips på var du läser vidare. Just nu ligger Chef GPT i vårt abonnemang Chefakademin+. Men vår stora utmaning här är att det finns så många plattformar och system. Folk är lite trötta på alla olika system, de vill inte spendera mer tid på mobilen.

För Chef är svaret att göra ”färre men värre”.

– Hellre kvalitet än kvantitet. Vi har lämnat jakten på klick och sidvisningar och mäter mer lästider och sidor per besök. Det gäller att få rätt personer till sajten.

Enligt Kia Index hade Chef strax under 30 000 besök vecka 44 och drygt 44 000 sidvisningar samma vecka. Papperstidningen ges ut med elva nummer per år. Den har en räckvidd på drygt 127 000 läsare, enligt Orvesto Konsument. För Chef, med sin målgrupp inom ledarskap, är också Linkedin en viktig kanal. Här är tidningen nästan uppe i 150 000 följare.

På alla plattformarna är fokus att samla leads, bygga trovärdighet och stärka lojalitetsbanden till läsarna. Även för annonsörerna är det mer intressant med en sajt med en lojal målgrupp, än en webbsida som bara driver flyktig trafik, utan något engagemang för varumärket.

Tidningen Chef lämnade redan 2018 prenumerationstjänsten Titeldata (numera Flowy) och byggde upp ett eget CRM-system. På så sätt har Chef ägarskap över sin data och kan steg för steg följa intressenternas kundresa. Utifrån olika leads görs automatiserade utskick till kunderna. CRM-systemet fick en skjuts efter att Chef anställde en super-user som har det övergripande ansvaret.

– Den stora utmaningen med mejlutskick är att vi inte vill trötta ut våra målgrupper. Reklamen ska vara träffsäker och uppfattas som en service, sammanfattar Calle Fleur.

Chefakademin omsatte 2024 drygt 96 miljoner kronor, men gjorde ett minusresultat på 7 miljoner efter finansiella poster. Nyligen berättade Dagens Media att Chef står inför en omorganisation. Enligt branschtidningen berörs fem tjänster av nedskärningar. Om detta säger Calle Fleur:

– Det dynamiska tankesättet gäller även den egna verksamheten. Medie- och utbildningsmarknaden förändras blixtsnabbt, vi behöver förändra arbetssätt och framtidssäkra vår affär. Vi har också varit ganska hårt påverkade av lågkonjunkturen och behöver anpassa oss efter den ekonomiska verkligheten.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Oskar Omne

Läs mer

Alla goda ting är tre
Tidskriftsdagarna 2026 – Tre eftermiddagar, tre teman, tre tillfällen för branschinsikter. Vi lanserar ett helt nytt koncept under våren 2026 där du väljer en, två eller tre halvdagar med värdeskapande innehåll för din yrkesroll. Alla tre dagar innehåller skarpa och inspirerande talare och panelister, case, debatter och analyser samt branschmingel med kollegor och intressanta branschaktörer.
Läs mer om programmet och anmäl dig här

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här