Så sätter du kanalstrategin – Stor guide i nio steg
2025 19 november
Nå rätt målgrupp i rätt kanal. Chris Smedbakken, ledare för Sveriges Tidskrifters nya sociala medier-nätverk, ger sina bästa råd om hur din tidskrift kan sätta kanalstrategin.

Chris Smedbakken har satt LO Mediehus kanalstrategi för sociala medier, nyhetsbrev och sök. Efter årsskiftet kommer hon att leda Sveriges Tidskrifters nya sociala medier-nätverk för redaktioner – men redan nu delar hon med sig av sina tips om hur din tidning kan jobba mer datadrivet.

– AI-sök och AI-utvecklingen, tillsammans med framväxten av nya sociala plattformar, har verkligen vänt upp och ned på spelbrädet. Förut hängde de flesta på Facebook och använde Google och man kunde hitta sina målgrupper där.  Men de enkla vägarna finns inte kvar längre. Det gäller att se över sina kanaler, säger Chris Smedbakken, digital redaktör med analysansvar.

Chris Smedbakken. Foto: Fadi Bitar/OurMagicalStudio
Chris Smedbakken. Foto: Fadi Bitar/OurMagicalStudio

Som många andra publicister vi pratat med så poängterar hon vikten av att äga sin data och att prioritera egna kanaler, som till exempel via sajt, app och nyhetsbrev. Samtidigt menar hon att det inte går att bortse från andra externa kanaler.

– Det är inte alla läsare som öppnar nyhetsbrev eller går direkt till sajten. Vill man nå dessa målgrupper behöver man också ha närvaro i andra plattformar.

Kanalstrategin behöver inte vara ett långt dokument, utan hellre en levande lista, som är lättåtkomlig för alla på redaktionen. Med hjälp av kanalstrategin kan din tidskrift staka ut riktningen för arbetet i olika kanaler. Och med ett datadrivet arbetssätt kan du lättare få koll på hur väl dina titlar presterare i olika kanaler.

Här ger Chris en steg-för-steg-guide till hur du kan jobba datadrivet utifrån din kanalstrategi.

Steg-för-steg

Så sätter du kanalstrategin 2026

  1. Gör en målgruppsanalys. Det är viktigt att se i vilka kanaler du når rätt målgrupper. Här kan rapporter som Svenskarna och internet och Mediebarometern vara till stor hjälp. Vart når du lättast unga läsare? Vilken publik finns på plattformar som TikTok, Facebook och Linkedin etc?
  2. Sätt upp ett mål för varje kanal. Svara på frågan: vad vill du uppnå med arbetet i en viss kanal? Handlar det om att skapa räckvidd, få in nyhetstips eller stärka varumärket? Vill du bygga lojalitet hos läsarna? Välj tydliga KPI:er för varje kanal. Ett tydligt mål per kanal kan räcka – du ska hinna analysera och utvärdera arbetet också.
  3. Stärk de egna kanalerna. Det sker just nu stora förändringar i användarbeteende på internet. Sökekosystemet har förändrats med AI-söken och de sociala mediernas algoritmer gör ständiga skiften. Att nå läsarna direkt via till exempel egna nyhetsbrev har blivit viktigare än någonsin.
  4. Sätt mål i rätt nivå. Det är viktigt att inte ha för högt ställda mål för de olika kanalerna. Siffermålen ska vara utmanande, men inte omöjliga att nå. Sätter man för höga mål så hamnar de bara i skrivbordslådan.
  5. Titta på hur väl olika poster presterar. När du skriver kanalstrategin: avsätt tid till att faktiskt titta på olika poster i dina kanaler. Vilka presterade bra enligt dina mål? Vilka gjorde inte det? Vilken tonalitet funkar? Hur väl fungerar bilder, rörligt etc i olika kanaler? Använd dig av lärdomarna och för dem vidare i kanalstrategin.
  6. Punkta upp listan. Skriv tydligt i kanalstrategin vilka målgrupper du har i vilken kanal. Precisera vidare vilken tonalitet och vilka format som fungerar för respektive kanal, samt vilken sorts inlägg och poster man ska undvika.
  7. Ha en ansvarig för kanalstrategin. Se till att det finns resurser att följa upp arbetet och analysera datan – helst på daglig basis. Du kan hitta statistik på dina sociala medier-plattformar, i nyhetsbrevstjänster och även i statistikverktyg som du kopplat till din sajt, som till exempel Matomo eller Google Analytics. Ofta går det att extrahera data från de flesta tjänster via API:er till Excel-dokument eller andra analysverktyg.
  8. Jämför dig inte med konkurrenten. Titta på dina egna mål och data – och följ upp dem. Försök inte jämföra din statistik med konkurrentens, det kan göra att man tappar lite fart och engagemang. Det viktiga är att du gör framsteg i relation till dina egna mål.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Fadi Bitar/OurMagicalStudio

Alla goda ting är tre
Tidskriftsdagarna 2026 – Tre eftermiddagar, tre teman, tre tillfällen för branschinsikter. Vi lanserar ett helt nytt koncept under våren 2026 där du väljer en, två eller tre halvdagar med värdeskapande innehåll för din yrkesroll. Alla tre dagar innehåller skarpa och inspirerande talare och panelister, case, debatter och analyser samt branschmingel med kollegor och intressanta branschaktörer.
Läs mer om programmet och anmäl dig här

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här