Hon ger röst åt de som sällan hörs: ”Jag blir berörd av modet”

Anna Hjorth har jobbat med fackförbundspress sedan 2002. Med arbetsplatsreportaget som grund tar hon sig an svåra och brännande frågor.
Det var när hon jobbade på Polistidningen efter tsunamin 2004 som hon verkligen upptäckte styrkan i att berätta från golvet.
– Det var många poliser som var i Thailand och jobbade med identifiering av de döda. Det var ett jättesvårt ämne att närma sig, men det visade sig att via arbetsplatsreportage kan man berätta om många saker, säger Anna Hjorth. Det reportaget har fastnat i mitt minne, fast det är långt tillbaka i tiden.
Det har bara gått två veckor sedan Anna Hjorth utsågs till Årets Journalist för sin journalistik vid Handelsnytt.
– Det känns bra, roligt och också lite omtumlande, säger hon om priset.
I juryns motivering till Tidskriftspriet Årets Journalist stod bland annat vinnaren står ”för en utveckling av det klassiska underifrån-perspektivet som engagerar och medvetandegör. Hög kvalitet, rakt igenom.”
– Det är väldigt fint att juryn ser och har sett det som jag och vi gör på Handelsnytt. Vi försöker möta läsarna och de vi skriver om där de är.
Handelsnytt är en fackförbundstidning för handelsanställda. För dem har Anna Hjorth tillsammans med Lisa Berthelson granskat H&M omorganisation när anställda tvingades korta sin arbetstid. I vissa fall hyvlades tiden från 38 till 12 timmar i veckan.
– Det var ungefär som att berätta om en kärlekshistoria där den ena parten plötsligt gör slut. Många butiksanställda hade varit extremt lojala med företaget. Vi hade kontakt med många av de vi intervjuade under ett halvår innan publiceringen.
För att göra den här formen av journalistik är just tiden avgörande, menar Anna Hjorth.
– Det krävs mycket för att de här personerna ska våga ställa upp och berätta. Vi kan inte ha bråttom, vi kan inte bara riva av en intervju.

När priset Årets Journalist delades ut till Anna Hjorth på Tidskriftsgalan 22 oktober nämnde hon också ett annat reportage som berört henne starkt. Det om lagerarbetaren Jackie som kom ut som transperson.
– Jag uppfattar det som oerhört modigt av Jackie att komma ut som den kvinna hon är. Jag blir berörd av modet att göra den förändringen och våga berätta om det.
Hur gör du för att närma dig ovana intervjupersoner?
– Jag brukar säga att det är okej att börja prata med mig. Så länge vi inte kommit överens om något annat så kommer jag aldrig tala om vem som berättat det här för mig.
Hon är noga med att prata om källskydd och att berätta för ovana intervjupersoner att de till exempel får läsa sina citat – och själva styra vilka delar de vill berätta öppet om. Hon brukar också skicka länkar till tidigare artiklar hon skrivit, så att intervjupersonerna får en bild av vad hon gör som journalist.
– Det gäller att inte ha bråttom. Det har vi nästan alltid i vårt yrke, men när de gäller de känsligare grejerna behöver man gå försiktigt fram. Sedan är jag tydlig med att deras erfarenheter och berättelser är viktiga. Det är svårt att skriva bra artiklar utan röster från dem det berör.
För Handelsnytt blev det dubbel vinst på Tidskriftsgalan på Berns. Tidningen vann även priset Årets Video.
– Vi skickade in två bidrag till det priset. Dels thaimassörerna som visades på galan, fantastiskt starka intervjuer av Johan Bävman och Tora Villanueva Gran. Den andra var en liten filmsnutt om Jackie som jag och Moa Källström gjort. Båda snyggt och känsligt utgjorda av formgivaren Niklas Wennergren.
Handelsnytt började producera fler reels för sociala medier efter att chefredaktör Helena Rönnberg och Anna Hjorth varit på en kurs hos Sveriges Tidskrifter om att göra rörligt.
– Nu kör vi bara, tänkte vi. Vi har sänkt tröskeln lite grann.
Anna Hjorth har tidigare jobbat på TV4, lokalradio och TT. Hon har också varit chefredaktör och reporter på Polistidningen och Hotellrevyn. Hon har vidare frilansat för flera olika fackförbundstidningar och bland annat hoppat in som tf chefredaktör för Handelsnytt. För tre år sedan blev hon fastanställd på tidningen – och hon stortrivs på LO Mediehus.
– Jag har det bra på jobbet. Jag har inte varit ute efter att göra karriär utan jag har alltid gått på lust i mitt yrkesliv. Jag vill göra mycket av det som är roligt och stimulerande. Nu är jag reporter, redaktör för Handelsnytts nyhetsbrev och jobbar med podden Kneget som hör ihop med alla LO Mediehus sajter.
Text: Matilda Nilsson
Foto: Anette Persson
Personligt

Anna Hjorth
Ålder: 56 år
Bor: Stockholm
Gör: Reporter och redaktör på Handelsnytt
Familj: Särbo Pia och två vuxna söner
Hobby: Älskar att vara i naturen.
Dold talang: Spelar improvisationsteater: ”Hellre än bra.”