Nu ska Impact Loop gå med vinst

Det har gått drygt två sedan Breakits före detta vd, Camilla Bergman, drog i gång Impact Loop, en branschbevakare för impact-branschen.
Först samlade hon ihop 6 miljoner i investeringar – sedan lanserades mediesatsningen. Sedan dess har Camilla utökat med en engelskspråkig version – och snart startar hon alltså en ny vertikal med fokus på grön energi, Energy Loop.
– Energi har alltid varit på tapeten för oss för det är ett överflöd med saker som händer i den branschen. Och då behövs journalistik, säger Camilla Bergman.
Hon har hittat en, som hon tycker, välfungerande formel för att växa.
– Nu vet jag att en loop (vertikal) med en anställd omsätter så här mycket och kostar så här mycket. Då är det lättare att starta en fjärde, femte och sjätte loop.
Hur många loopar vill du starta?
– Hur många som helst.
Ska vända förlust till vinst
Förra året gick bolaget med 2 miljoner kronor i förlust. Omsättningen var då runt 4 miljoner. För i år räknar Camilla Bergman med en omsättning på 6,5 till 7 miljoner kronor. Så som resultatet ser ut nu i Q3 siar hon att bolaget kommer gå något med plus i år.
– Den svenska Impact Loop går jättebra. Där har vi vänt till plus i år. Men vi kommer inte leverera jättemycket vinst de kommande åren. Så fort vi går med vinst använder vi det till att starta en ny Loop.
För oss avslöjar hon den hemliga såsen som är grunden för Impact Loops journalistik. Databaserna som samlar information om impactbranschen.
– Det finns ungefär 1 200 impactbolag i Sverige, men ingen annan har tagit ett grepp på dem.
Nu finns samtliga samlade i Impact Loops databas. Även för den engelskspråkiga marknaden har Impact Loop börjat bygga olika databaser, de är dock bara en tiondel så stora.
Än så länge har det varit tufft att slå sig in på den europeiska mediemarknaden.
– Det har gått ganska trögt fram tills nu. Den engelskspråkiga loopen går fortfarande back, säger Camilla Bergman.
Det är först nu hon har en person som jobbar dedikerat med den engelska vertikalen. Tidigare har hon mest jobbat med engelskspråkiga frilansare och försökt rådda ihop materialet själv.
– Jag är inte tillräckligt infödd brittisk – och då har det blivit svårare att få nyhetspuls. Men nu har vi anställt en som är ytterst ansvarig.
Vad är skillnaden på den engelska Impact Loop och den svenska?
– I Sverige fungerar Impact Loop mycket mer som en lokaltidning. Alla känner alla, man har koll på vilka alla är. Men i den engelska, där är det ingen som känner varandra, egentligen. Det är mycket högre krav: alla de artiklar vi publicerar måste vara relevanta för hela impactbranschen i Europa.
Vilka misstag har du gjort sedan du startade Impact Loop?
– Oh, hur lång tid har du?! Jag har gjort hur många misstag som helst. Det har dels varit tufft att få ihop det team som vi har i dag. Det här är lite känsligt. Jag valde att börja med sex medarbetare från start, men hade jag gjort något annorlunda hade jag kanske bara börjat med mig och låtit teamet växa med produkten. Men det var helt rätt att göra som jag gjorde, utifrån det jag visste då.
Av originalteamet är bara Camilla Bergman själv och en till medarbetare kvar.
– En annan grej var att när jag tog in kapital så trodde jag att jag gjorde alla rätt. Men där har det uppstått vissa jobbiga juridiska situationer.
Hon vill inte berätta mer om just det, men bjuder i stället på nya insikter om hur AI kan användas – eller inte ska användas – för att generera journalistik. Nyligen vann Impact Loops idé ett hackaton i Stockholm. Teamet Good Omen byggde på 20 timmar en AI-avatar som Impact Loop nu har rättigheterna till.
Journalist-avataren hör ihop med en plattform där Impact Loop samlar nyhetstips. Med stöd av plattformen skulle till exempel nyhetschefen Andreas Jennische kunna bestämma vilka jobb som ska göras av en människa och vilka som ska läggas ut på en avatar.
– I plattformen kan vi boka en automatisk intervju som avataren gör i Google Meet. Vi provade detta under hackatonet och det blev en helt habil intervju. Inte klockren, men inte sämre än en praktikant. Det är inte säkert att det här blir något i produktion i slutändan, men det var värt för oss att göra det här för vi lärde oss mycket av det och jag fick många idéer, säger Camilla Bergman.
Hon säger att hon nördat ned sig i just AI och journalistik. Hon menar att det är runt 15 olika arbetsmoment i det journalistiska arbetet. Vilka av dessa kan en AI ta över är frågan.
– Alltså det tuffaste har varit själva intervjuandet. Där känner man verkligen att det här kan ju inte AI göra. Just därför blev det kul att prova att göra en intervju.
Men den experimentella andan till trots:
– Vi ska absolut inte bli något AI-journalisthus där det bara sitter en massa AI-botar eller AI-avatarer och skriver artiklar. Det tror jag verkligen inte alls på. Däremot så tror jag det finns en del saker i kedjan av det journalistiska arbetet – om man tar från idé till färdig artikel – som AI kan göra.
Text: Matilda NiIsson
Foto: Jonas Borg
Personligt: Camilla Bergman
Gör: Grundare och vd, Impact Loop
Bakgrund: Vd för Breakit, kommersiell förlagschef Fab Media och chefredaktör för Driva Eget.
Ålder: 41 år
Familj: Man och två barn
Bor: Bromma, Stockholm
Hobby: Trädgård
Dold talang: Bra på att skriva om låt-texter. Gjorde till exempel ett medley på fem låtar, med egenskriven text, till mitt bröllop.
Fotnot: För transparensen skull: Matilda Nilsson är frilansare och har tidigare gjort ett fåtal uppdrag för Impact Loop.
Den här intervjun gjordes till Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev. Prenumerera gratis här.