Fem saker att tänka på innan du lanserar AI-ljud
Fem saker att tänka på innan du lanserar AI-ljud
Det är ingen automagisk funktion. Innan du inför AI-uppläsning på sajten – se till att du har koll på följande fem tips – plus ett juridiskt råd från Journalistförbundets jurist Olle Wilöf.
  1. Målgruppen. Är din publik intresserad av ljuduppläsning? Vet du inte, försök göra en enklare läsarundersökning för att se om din publik vill ha AI-ljud – eller överhuvudtaget uppläsningar av text på sajten.
  2. Rösten. Hur vill du att uppläsningen ska låta? Vill du ha en röst som låter mer mänsklig, och signalerar ditt varumärke, kan ett tips vara att låta en AI-modell träna på till exempel chefredaktörens röst för att ta fram en mindre generisk röst, som låter mer personlig.
  3. Läsbarheten. En del tidningar som har AI-ljud väljer att låta transkribera nyhetstexten först i en AI-tjänst för att göra texten mer läsvänlig. En annan metod kan vara att fokusera på att redan i artikelformatet skriva lättillgängligt och med ett enklare språk.
  4. Siffrorna. AI-tekniken blir bättre och bättre och även på svenska finns text-till-ljud-tjänster som låter bra. Men AI-modeller kan ha svårt att läsa mindre ortnamn rätt och det händer också att AI-ljudtjänster sammanblandar siffror. För att undvika det senare kan det vara bra att skriva ut siffror som text, så att AI inte läser fel.
  5. Lyssna. Har ni tid och resurser, se till att lyssna på ljuduppspelningarna innan de går ut på sajt. Det är en kvalitetssäkring som kan rädda din tidning för pinsamma AI-misstag och konstiga felläsningar.

Och just, ja, glöm inte juridiken…

Olle Wilöf, upphovsrättsjurist på Journalistförbundet, får arbetsgivare använda medarbetares röster?

– Det finns inget upphovsrättsligt skydd som sådant på någons röst, vilket innebär att AI-träning på en röst inte med utgångspunkt i lagen, kräver godkännande av personen vars röst används. Men det är allra bäst om man kan komma överens. De medarbetare på stora koncerner vars röst tränats på AI har kommit överens med arbetsgivaren.

– Som arbetsgivare kan det vara bra att tänka på att vår bransch är ombytlig. När den här personen som AI-rösten baseras på slutar på ett mediehus så kan det ligga både i den anställdes och arbetsgivaren intresse att byta ut rösten.

Text: Matilda Nilsson
Foto: Journalistförbundet & Getty Images

Läs mer om AI-ljud

Tio ledamöter i nya Next Gen Board utsedda
Nu står det klart vilka som valts ut i Sveriges Tidskrifter nya satsning på framtidens ledare i tidskriftsbranschen. Bland de utvalda finns personer och kompetenser från hela tidskriftsbranschen och från en mängd roller med både redaktionell, kommersiell och teknisk inriktning. Via Next Gen Board får tidskriftsbranschens unga talanger en unik möjlighet att ge sina perspektiv på branschens utmaningar och möjligheter.
Läs mer om alla ledamöter i Next Gen Board

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här