Stor guide: Så når du den svårflörtade unga målgruppen

Guider och verktyg 2025 26 mars
Stor guide: Så når du den svårflörtade unga målgruppen
Inspireras av 13 tips från experten, hur danska Zetland lyckats nå unga lyssnare samt exempel på tre internationella titlar som haft framgång hos yngre läsare.

Stor guide: Hur når man de svårflörtade läsarna under 35?

Luba Kassova. Foto: Chloe Barnett.
Luba Kassova. Foto: Chloe Barnett.

”Låt din tidning bli som ett spa för Gen Z.” Det säger internationella konsulten Luba Kassova som jobbar med att stötta medier med målgruppsanpassning och mångfaldsfrågor. Här delar hon med sig av sina viktigaste lärdomar.

Läs artikeln

Så hittar Zetland unga lyssnare

Thomas Aagaard. Foto: Rasmus Smedstrup/Zetland
Thomas Aagaard. Foto: Rasmus Smedstrup/Zetland

Danska digitala tidningen Zetland lockar unga läsare med starka berättelser i ljud – och genom att lyssna på vad publiken vill ha.

Zetland är en helt annonsfri tidning med 40 000 prenumeranter – eller medlemmar som Zetland kallar dem.

Läs artikeln

Tre internationella tidningar som hittat den unga publiken

Indy100, Ladbible och Forbes

Här följer tre internationella tidskrifter att hämta inspiration ifrån för dig som vill nå ut med din journalistik till flera unga läsare, lyssnare eller tittare.

Läs artikeln

Tips: Nominera din kandidat till Next Gen Board

Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter, Elin Sibbern, medlemskoordinator Sveriges Tidskrifter, Karolina Roslund, styrlseproffs, Hannes Andersson, vd för Everysport Group, Cia Jansson, mediechef på Aller Media och tidigare chefredaktör för ELLE
Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter, Elin Sibbern, medlemskoordinator Sveriges Tidskrifter, Karolina Roslund, styrelseproffs, Hannes Andersson, vd för Everysport Group, Cia Jansson, mediechef på Aller Media och tidigare chefredaktör för ELLE

Nyligen lanserade Sveriges Tidskrifter Next Gen Board – en skuggstyrelse med uppgift att lyfta fram framtidens ledare.

Läs mer och nominera dina kandidater senast 25 april.

Till arkivet
Tio ledamöter i nya Next Gen Board utsedda
Nu står det klart vilka som valts ut i Sveriges Tidskrifter nya satsning på framtidens ledare i tidskriftsbranschen. Bland de utvalda finns personer och kompetenser från hela tidskriftsbranschen och från en mängd roller med både redaktionell, kommersiell och teknisk inriktning. Via Next Gen Board får tidskriftsbranschens unga talanger en unik möjlighet att ge sina perspektiv på branschens utmaningar och möjligheter.
Läs mer om alla ledamöter i Next Gen Board

Prenumerera på Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev

Sveriges Tidskrifters nyhetsbrev ger aktuella, inspirerande och nyttiga inblickar i tidskriftsvärlden.


Lyssna på Publicistpodden

Lyssna här