TIDSKRIFTSDAGEN &
TIDSKRIFTSGALAN 2018


 
 

VÄLKOMMEN TILL BRANSCHENS STÖRSTA EVENT

Svenskarna är ett magasinsläsande folk samtidigt som vi skapat några av världens största digitala innovationer. Det tar vi fasta på under Tidskriftsdagen den 7 november. På scenen står företrädare från så skilda aktörer som National Geographic och Nobelstiftelsen till Storytel. Du möter internationella och svenska talare, får inspiration och deltar i vår stora gala på Cirkus med utdelning av Tidskriftspriset i 14 kategorier.

Sarah Leen National Geographic Foto Jared Soares

BILDBERÄTTANDE SOM AFFÄR

Efter 130 år är National Geographic fortfarande ett av världens mest omtalade och framgångsrika magasin. Man har lyckats tack vare en kombination av starkt berättande, särskilt i bild, och lönsamma satsningar i nya digitala kanaler. Sarah Leen är director of photography, vilket innebär att hon leder arbetet för allt bildmaterial, foto såväl som storytelling online och video. Foto: Jared Soares.

Magnus Gylje

SÅ CHARMADES FACEBOOK AV NOBEL

När Nobelstiftelsen inledde ett samarbete med Facebook ökade antalet följare på Nobels facebooksida med 2,3 miljoner följare på ett dygn. Magnus GyljeChief Digital Officer och chefredaktör för nobelprize.org berättar om satsningen och strategin framåt.

Nora Lorek

PRISBELÖNT FOTOJOURNALISTIK

Nora Lorek fick som första svensk ta emot College Photographer of the Year, vilket ledde till att hon anlitades av National Geographic och hennes pågående projekt i ett av världens största flyktingläger, Bidibidi i Uganda. På Tidskriftsdagen berättar hon om sitt bildberättande, sin senaste reportageresa och hur det är att jobba med National Geographic.

Tobias Degsell

KREATIVITET SOM LÖNAR SIG

Att tänka, och framför allt agera nytt, innebär alltid ett visst risktagande, och de allra flesta är rätt ovilliga att utsätta sig själv för risker. Men alla kan, om de vill, tränar och samarbetar. Tobias Degsell är expert på kreativitet, tidigare curator på Nobelmuseet, nu hjälper han företag och organisationer att tänka och agera nytt.

Anna Careborg, premiumchef Svenska Dagbladet

LYCKAS MED LÄSARINTÄKTERNA

Tiden verkar äntligen mogen för att ta betalt av läsarna online. Men hur lyckas vi? Anna Careborg, premiumchef på Svenska Dagbladet och vald till Årets utvecklare i Årets Dagspress, inleder med att dela konkreta tips och erfarenheter. En panel bestående av bland andra Anders Juhlin, chef över digitala konsumentintäkter på Bonnier Magazines & Brands, Johan Taubert, förlagsdirektör på Egmont Publishing och Anna Careborg diskuterar.

Jens Finnäs

DATAJOURNALISTIK OCH ROBOTREDAKTÖRER

Hur kan tidskrifter dra nytta av automatiska nyhetstjänster, robotskrivna texter och nya visualiseringstekniker? Vi samtalar med Jens Finnäs, datajournalist och grundaren av J++ och Newsworthy och Sören Karlsson, vd United Robots, för att fånga trenderna och få konkreta råd om hur du kan utnyttja ny teknik för att samla data, analysera presentera den.

Personer har möte runt ett bord

ETIK OCH MORAL NÄR DREVET GÅR

Vem ska hängas ut och vem ska skyddas? Det gäller att öka tilliten till medierna och samtidigt granska makten och locka läsare. En initierad panel med Pressombudsmannen Ola Sigvardsson, Hem & Hyras chefredaktör Susanna Skarrie och Svensk Damtidnings chefredaktör Johan T Lindwall diskuterar det moderna utgivarskapet och dess krav på blixtsnabba etiska avvägningar samt dess konsekvenser.

Malin Karlunden

SÅ SÄLJER VI NATIVE OCH CREATIVE

Banneraffärerna minskar och kreativa affärer ökar. Men vad krävs för att lyckas med införsäljningen, vad ska vi akta oss för och vad är nästa grej? Malin Karlunden, head of native på Aller media presenterar exempel och svarar på frågor.

Simon Gooch, Hannah Widell, Annika Steward Jensen

HUR LÅTER EN TIDNING?

Spotify satsar offensivt på poddar, Google har lanserat sin assistent på svenska och Alexa står i miljoner amerikanska hem. Hur ska tidskrifterna satsa på ljud? En panel med bestående av Annika Seward Jensen, publisher, Storytel, Simon Gooch, Innovationsdirektör, Sveriges Radio och Hannah Widell, Perfect Day Media diskuterar det nya ljudlandskapet och möjligheterna med magasin som låter.

Lovisa Madås

FRÅN IDÉ TILL SUCCÈ PÅ ETT ÅR

AGFO.se är LRF Medias nya varumärke som bevakar den snabba förändringen inom matsystemet med teknik och innovation som röd tråd. Grundaren och affärsutvecklaren Lovisa Madås berättar hur hon ihop med ett litet team på kort tid etablerat varumärket AGFO och gått från idé till etablerad plats och inspiratör inom livsmedelskedjan.

Åsa Erlandsson och Jenny Agö

KREATIVA SÄTT ATT BERÄTTA EN HISTORIA

Åsa Erlandsson, redaktör på Svensk Polis och vinnare av Stora Journalistpriset som Årets berättare 2017 (samt nominerad till Årets journalist i Tidskriftspriset nu i år), delar erfarenheter i ett samtal tillsammans med Jenny Agö, senior editor (tidigare videoreporter) på KIT och nominerad till Stora Journalistpriset som Årets Förnyare 2017.

Patrik Hadenius och Camilla Björkman

TVÅ BRANSCHPROFILER LEDER DAGEN

Patrik Hadenius är vd för Utgivarna och har tidigare grundat Vetenskapsmedia med titlar som Språktidningen och Modern Psykologi. Han har även varit publisher på Forskning & Framsteg. Camilla Björkman är Affärsutvecklingschef och delägare på affärssajten Breakit med en bakgrund som kommersiell förlagschef på Frida förlag, numera FAB Media. Innan dess var hon chefredaktör på Driva Eget.

Tidskriftsgalan med liveshow och prisutdelning

√ Utdelning av Tidskriftspriset i 14 kategorier √ Liveshow med The Soul Company √ Trerätters galamiddag och branschfest

Under Tidskriftsgalan den 7 november delas priser ut i hela 12 kategorier. Vem blir Årets journalist och vem vinner det nya priset för Årets grepp? Våra jurygrupper består av personer med lång erfarenhet från mediebranschen som under hösten träffats för att både utse nominerade och vinnarna bland alla hundratals inskickade förslag.

LÄS MER OM TIDSKRIFTSPRISET OCH VÅRA JURYGRUPPER HÄR

RÖSTER FRÅN TIDIGARE BESÖKARE

“Väldigt bra!”
“Bästa på länge!”
“Som en klassträff som tar slut alldeles för fort.”

“Det var en proffsig helhet. Programledare dag och kväll på scen gjorde ett jättebra jobb.”

Alla vinnare av Tidskriftspriset 2017. Foto: Anette Persson

“Ett av de bättre programmen för dagen på länge. Bra med ett genomgående tema.”

FÖRMÅNLIGA PRISER

Tidskriftsdagen (kl 13.00 – cirka 18.00)
2289kr
Inspirerande föreläsningar och panelsamtal
Värdeskapande lösningar för branschen
Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan
2989kr
Inspirerande föreläsningar och panelsamtal
Värdeskapande lösningar för branschen
Branschmingel
3-rätters galamiddag
Underhållning
Tidskriftsgalan (Från kl 17.30)
989kr
Branschmingel
3-rätters galamiddag
Underhållning

I stolt samarbete med våra huvudsponsorer:

Huvudsponsorer Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan 2018 – Adviser och MTD

Och våra sponsorer:

Sponsorer Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan 2018 – RAM, SCA, Stibo, Titeldata, Pressdata

VÄLKOMMEN!


Välkommen att bli inspirerad, ta del av skarpa case och lär dig av andra som lyckats. Gå på Tidskriftsdagen och avsluta kvällen med kollegorna på Tidskriftsgalan, eller välj att bara besöka en av dagens två delar.

(Sista anmälningsdag 26 oktober)

 

HELA PROGRAMMET

 

Kl 13.00 Välkommen till Tidskriftsdagen

Patrik Hadenius och Camilla Björkman

Dagens programledare Camilla Björkman och Patrik Hadenius inleder dagen.

Bildberättande som affär

Sarah Leen National Geographic Foto Jared Soares
Keynote-föreläsning med Sarah Leen, National Geographic

Nora Lorek
följt av diskussion där fotografen Nora Lorek ansluter.

Lyckas med läsarintäkterna

Anna Careborg, premiumchef Svenska Dagbladet
Anna Careborg, premiumchef SvD, Anders Juhlin, chef över digitala konsumentintäkter på Bonnier Magazines & Brands, Johan Taubert, förlagsdirektör på Egmont.

Prisutdelning Årets skoltidskrift 

Kreativitet som lönar sig

Tobias Degsell
Experten Tobias Degsell hjälper oss tänka och agera nytt.

Kl 15:00
Fika och branschmingel på Cirkus

Etikpanelen diskuterar
Ola Sigvardsson, Pressombudsman
Susanna Skarrie, chefredaktör Hem & Hyra.
Johan T Lindwall, chefredaktör Svensk Damtidning

Så säljer vi native och creative

Malin Karlunden
Malin Karlunden, head of native på Aller media

Datajournalistik och robotredaktörer

Jens Finnäs
Jens Finnäs, datajournalist och grundaren av J++ och Newsworthy
Sören Karlsson, vd United Robots,

Från idé till succé på ett år

Lovisa Madås
Lovisa Madås, grundare av Agfo och affärsutvecklare på LRF Media.

Hur låter en tidning?

Simon Gooch, Hannah Widell, Annika Steward Jensen
Annika Seward Jensen, publisher, Storytel
Simon Gooch, Innovationsdirektör, Sveriges Radio
Hannah Widell, grundare och vd, Perfect Day Media

Så charmades Facebook av Nobel

Magnus Gylje
Magnus Gylje, Chief Digital Officer och chefredaktör för nobelprize.org

Kreativa sätt att berätta en historia

Åsa Erlandsson och Jenny Agö
Åsa Erlandsson, redaktör på Svensk Polis och vinnare av Stora Journalistpriset som Årets berättare 2017
Jenny Agö, senior editor (tidigare videoreporter) på KIT och nominerad till Stora Journalistpriset som Årets Förnyare 2017.

Från kl 17:30
Stort branschmingel och uppladdning för Tidskriftsgalan

Välkommen till Tidskriftsgalan på Cirkus
Prisutdelningar i 14 kategorier och trerätters galamiddag.
The Soul Company underhåller och profiler delar ut priser.