TIDSKRIFTSDAGEN &
TIDSKRIFTSGALAN 2017

 

INSPIRATION OCH CASE SOM DRIVER TILLVÄXT

Välkommen till branschens största event. Den 8 november möter du internationella och svenska talare, får inspiration som skapar tillväxt och deltar i vår stora gala på Cirkus med utdelning av Tidskriftspriset i 12 kategorier.

Annika Åberg och Annika R Hermanrud

2 x CASE: DET VÅRAS FÖR DIGITALA LÄSARINTÄKTER

Först sågs det som räddningen för mediebranschen, sedan ställdes betalväggen in i förrådet. Nu är den tillbaka, större – men också mer flexibel än någonsin. Dagspressen har visat vägen, är det tidskrifternas tur nu? Anna Åberg Hellsén, chef för DN.se och den digitala produktutvecklingen på DN och DI, berättar hur Dagens Nyheter fått 100 000 personer att bli digitala prenumeranter. ATL:s publisher och ansvarig utgivare Annika R Hermanrud berättar om LRF Medias och tidningens satsning på att ta betalt för sitt innehåll på nätet.

The Economist Tidskriftsdagen

SÅ BYGGER THE ECONOMIST SITT VARUMÄRKE

Hur gör The Economist för att bygga och bibehålla ett av världens starkaste tidskriftsvarumärken? Robin Raven, Vice President, Reader and Product Strategy på The Economist har svaret. På Tidskriftsdagen berättar han om vad det krävs för att behålla kontrollen över varumärket i en flora av kanaler och med en mängd publiceringar samtidigt.

Fördomspodden med Emil Persson

FÖRDOMSPODDEN LIVE PÅ SCENEN

Vilken tidning snapchattar sina måndagsmöten? Och stämmer det att en viss livsstilstidning har ett taxikonto som överstiger annonsbudgeten för webben? På en redaktion väljer man lunchställe utifrån en algoritm. På en annan hänger Petter Stordalens porträtt mitt på redaktionsgolvet. Eller? Våra fördomar avslöjar oss. Emil Persson från Cafés succépodd Fördomspodden konfronterar ett antal kända tidskrifter med fördomar, live på scenen.

Irena Pozar och Helle Klein

ÅRETS PROGRAMLEDARE PÅ ALLMÄN BEGÄRAN

Förra året var de sidekicks på Tidskriftsdagen, men publiken ville ha mer! Vi har lyssnat på utvärderingarna och i år tar Irena Pozar och Helle Klein plats på scenen som moderatorer för hela dagen. Irena Pozar  är chefredaktör för Veckorevyn.com och Social Media Manager på Bonnier Magazines & Brands. Helle Klein är vd och chefredaktör på en av Sveriges största tidskrifter, Dagens Arbete.

John Severinson, Lars Dahmén, Stina Abenius, Farshad Shadloo

SÅ HANTERAR VI RELATIONEN MED IT-JÄTTARNA

Google, Facebook och andra stora it-företag erbjuder tjänster som många tidskrifter och publicister använder sig av dagligen och i många fall är beroende av i sin verksamhet. Samtidigt konkurrerar vi om annonspengar, målgruppsdata och distributionskanaler. Hur ska de olika aktörerna förhålla sig till varandra, vilka möjligheter ser vi framåt och hur svarar vi på utmaningarna? Representanter från Google och Facebook medverkar i en paneldiskussion tillsammans med förlagschefer från den svenska tidskriftsbranschen.

Fantastic Studios - publikinteraktion

TILLSAMMANS LÖSER VI BRANSCHENS UTMANINGAR

Nytt för i år är en interaktiv del under Tidskriftsdagen där vi tillsammans med innovationsbyrån Fantastic Studios tar oss an utmaningar. De är processledare och experter på att generera värdeskapande idéer och utveckling av verksamheter för att få fram konkreta lösningar för framtiden.

CASE: SÅ GRANSKADE BREAKIT PLATTFORMSEKONOMIN

√ Wallraffande på cykelsadeln √ Livesändning med läsarmedverkan √ Internationellt genomslag

NÖJDA BESÖKARE VARJE ÅR

Hembakats chefredaktör Eva Nordlinder

”Väldigt bra!”
”Bästa på länge!”
”Som en klassträff som tar slut alldeles för fort.”

Irena Pozar, chefredaktör veckorevyn.com Axel Palm, Nordens första YouTuber-ambassadör och ordf. på byrån Paradime Emil Norberg, underhållare, jurist och vd på ​Två Bröder Media & Paradime Terese Allert, chefredaktör Frida

”Det var en proffsig helhet. Programledare dag och kväll på scen gjorde ett jättebra jobb.”

Tidningen Frida får pris för Årets tidskrift populärpress print

”Ett av de bättre programmen för dagen på länge. Bra med ett genomgående tema.”

CASE: "SANA" PÅ OMSLAGET SKAPADE RUBRIKER

√ Norska Costumes chefredaktör Kine B. Hartz om omslaget som gjorde avtryck √ Panelsamtal om representation i media

PAMPIG GALAKVÄLL PÅ CIRKUS

vinnare-2016

BRANSCHENS BÄSTA BELÖNAS

Under Tidskriftsgalan den 8 november delas priser ut i hela 12 kategorier. Vem blir Årets journalist och vem vinner det nya priset för Årets utvecklare? Våra jurygrupper består av personer med lång erfarenhet från mediebranschen som under hösten träffats för att både utse nominerade och vinnarna bland alla hundratals inskickade förslag.

LÄS MER OM TIDSKRIFTSPRISET OCH VÅRA JURYGRUPPER HÄR

Mattsson Helin

GALANS VÄRDAR: MATTSSON OCH HELIN

– Vi är omåttligt stolta över att få göra comeback som duo i detta tjusiga sammanhang. Vår sammanlagda talang för att leda galor kan se tunt ut, men vi törs lova att det inte blir tyst, säger Jan Helin.

De drev Sveriges mest populära mediepodd i flera år, men när Jan Helin slutade på Aftonbladet och blev programdirektör på SVT avslutades poddsamarbetet med Expressens chefredaktör Thomas Mattsson, till mångas saknad. Nu kan du glädjas åt att samarbetet återuppstår när Jan Helin och Thomas Mattsson bildar konferencier-par och leder oss genom galakvällen på Cirkus!

FÖRMÅNLIGA PRISER

Tidskriftsdagen
2289kr
Inspirerande föreläsningar och panelsamtal
Värdeskapande lösningar för branschen
Tidskriftsdagen och Tidskriftsgalan
2989kr
Inspirerande föreläsningar och panelsamtal
Värdeskapande lösningar för branschen
Branschmingel
3-rätters galamiddag
Underhållning
Tidskriftsgalan
989kr
Branschmingel
3-rätters galamiddag
Underhållning

VÄLKOMMEN!

Välkommen att bli inspirerad, ta del av skarpa case och lär dig av andra som lyckats. Gå på Tidskriftsdagen och avsluta kvällen med kollegorna på Tidskriftsgalan, eller välj att bara besöka en av dagens två delar.

PROGRAM

12.30 Registrering

 

13.00 Inledning

Irena Pozar och Helle Klein

Irena Pozar och Helle Klein leder oss genom dagen.

 

Keynote: Så bygger The Economist sitt varumärke

Marina Haydn - The Economist

Marina Haydn, Executive Vice President, Circulation and Retail Marketing, The Economist

 

2 x case: Det våras för digitala läsarintäkter

Annika Åberg och Annika R Hermanrud

Anna Åberg Hellsén, chef för DN.se och den digitala produktutvecklingen på DN och DI
Annika R Hermanrud, publisher och ansvarig utgivare ATL / LRF Media

 

Så löser vi branschens utmaningar
Fantastic Studios lotsar oss genom ett antal viktiga frågeställningar för framtiden.

 

PAUS: Fika och branschmingel 

 

Case: Så granskade Breakit gigekonomin

Erik Wisterberg - Breakit

Erik Wisterberg från Breakit berättar om wallraff-granskningen av Foodora och Uber Eats.

 

Facebook som plattform för journalistik

John Severinson

John Severinson,Media Partnerships at Facebook and Instagram, berättar om ramverket Facebook Journalism Project.

 

Panel: Hur hanterar vi relationen med it-jättarna?
Vilka möjligheter ser vi framåt och hur svarar vi på utmaningarna?

John Severinson, Lars Dahmén, Stina Abenius, Farshad Shadloo

I panelen:
Stina Abenius, publicistisk direktör Aller media
Lars Dahmén, vd Bonnier Magazines & Brands
John Severinson, Media Partnerships at Facebook and Instagram
Farshad Shadloo, nordisk kommunikationschef på Google & YouTube

 

Case: ”Sana” på omslaget skapade rubriker

costume-box

Norska Costumes chefredaktör Kine B. Hartz om omslaget som gjorde avtryck.

 

Panel: Representation i media
Mångfaldstänkande bortom klyschorna. Hur gör vi för att nå och möta alla läsare?

 

Fördomspodden live på scenen

Fördomspodden med Emil Persson

Cafés succépoddare Emil Persson konfronterar ett antal tidningar med sina fördomar.

 

17.30 Branschmingel inför Tidskriftsgalan

 

18.45 Galamiddag på Cirkus och utdelning av Tidskriftspriset i 12 kategorier

Mattsson Helin

Thomas Mattsson och Jan Helin leder Tidskriftsgalan.