Den svenska tidskriftsbranschen i siffror

Tillsammans med IRM har Sveriges Tidskrifter kartlagt intäkterna i den svenska tidskriftsbranschen. Den fullständiga rapporten kan du som är medlem i Sveriges Tidskrifter ladda ner kostnadsfritt. Här presenterar vi ett antal viktiga nyckeltal och ger utrymme åt röster från vår bransch.

Sveriges rika utbud av tidskrifter representeras av alltifrån stora, affärsdrivna förlag till medlemstidningar som drivs av eldsjälar på ideell basis. Allra vanligast är medlemstidningarna, som utgör hälften av alla titlar i Sverige. Gemensamt för alla dessa tidskrifter är viljan att engagerat berätta om ett särskilt intresseområde.

padlock Ladda ner hela rapporten Tidskriftsbranschen i siffror.

Det här dokumentet är bara tillgängligt för medlemmar i Sveriges Tidskrifter. Kontaktaoss om du glömt ditt lösenord.

4500-tidskrifter-web

8-miljarder-web

15-procent-web

Kerstin Neld och Fredrik Wass

Med ökad konkurrens skapas innovation
Kerstin Neld och Fredrik Wass ger en bakgrund till Sveriges Tidskrifters nya undersökning av tidskriftsbranschens intäkter. Läs hela texten.

thomas-eriksson-egmont-publishing-web2

Intäktsområdet som fortsätter växa
Kommersiellt innehåll i redaktionella kanaler blir allt vanligare inom tidskriftsbranschen. För ett år sedan drog Egmont Publishing i gång sin satsning på native advertising, berättar Thomas Eriksson, digitalchef. Läs hela texten.

helle-klein-web2Organisationspressen bygger nya intäktsvägar
Organisationspressen har förutsättningar att skapa intäkter utöver ägarnas anslag. Det säger Helle Klein, chefredaktör för Dagens Arbete. Läs hela texten.
Anders Malmsten

Tidskrifterna är mediernas regnskog
Tidskriftsbranschen visar upp en enorm variation, både när det gäller innehåll och affärsmodeller, skriver Anders Malmsten i en krönika som både blickar bakåt och framåt. Läs hela texten.

Helena_Holmström_web2

Starka stjärnor som påverkar
Influencer marketing är ingen fluga. Det slår Helena Holmström, ansvarig för Native Studio på Aller media fast. Läs hela texten.

Kerstin Neld Kulturnyheterna

Branschens utveckling uppmärksammas
Inslag i SVT:s Kulturnyheterna angående tidskriftsbranschens utveckling. Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter och Patrik Hadenius, Vetenskapsmedia blev intervjuade. Se inslaget på SVTPlay.

Annika-R-Hermanrud-web

Fler läser artiklar bakom inloggning
De lanserade sin form av betalvägg i vintras. Nu ökar andelen inloggade besökare till sajten för ATL, Lantbrukets Affärstidning. Annika R Hermanrud är publisher för ATL. Läs hela texten.

Lars-Dahmen-web

Lösningen framåt är helheten
Det handlar inte om att tänka ”antingen eller” när det gäller papper och digitalt. Det säger Bonnier Tidskrifters vd Lars Dahmén. Läs hela texten.

unn-edberg-8_jpg__3744×5616_

Så utvecklas siffrorna nästa år
Sveriges Tidskrifters ordförande Unn Edberg bloggar på Resumé om årets rapport och spår utvecklingen framåt. Vissa saker förvånar, andra känns självklara. Läs hela inlägget på resume.se.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Adviser

    Vi har lång erfarenhet av försäljning av annonser i tidningar och på nätet. Vårt mål är alltid att göra såväl uppdragsgivare som annonsörer nöjda. Vi tror på långsiktiga relationer där alla är vinnare.

  • Mediarum

    Mediarum Sverige, arbetar med uppdragsförsäljning och är annonsavdelningen för fack-, bransch- och medlemstidskrifter.  Vi vet genom vår erfarenhet att engagemang, samarbete, säljkompetens ger goda resultat.

  • Ad 4 you

    Ad 4 you media AB arbetar med annonsförsäljning och marknadsföring till rikstäckande facktidningar, branschtidningar och organisationstidningar.