Den svenska tidskriftsbranschen i siffror

Tillsammans med IRM har Sveriges Tidskrifter kartlagt intäkterna i den svenska tidskriftsbranschen. Den fullständiga rapporten kan du som är medlem i Sveriges Tidskrifter ladda ner kostnadsfritt. Här presenterar vi ett antal viktiga nyckeltal och ger utrymme åt röster från vår bransch.

Sveriges rika utbud av tidskrifter representeras av alltifrån stora, affärsdrivna förlag till medlemstidningar som drivs av eldsjälar på ideell basis. Allra vanligast är medlemstidningarna, som utgör hälften av alla titlar i Sverige. Gemensamt för alla dessa tidskrifter är viljan att engagerat berätta om ett särskilt intresseområde.

padlock Ladda ner hela rapporten Tidskriftsbranschen i siffror.

Det här dokumentet är bara tillgängligt för medlemmar i Sveriges Tidskrifter. Kontaktaoss om du glömt ditt lösenord.

4500-tidskrifter-web

8-miljarder-web

15-procent-web

Kerstin Neld och Fredrik Wass

Med ökad konkurrens skapas innovation
Kerstin Neld och Fredrik Wass ger en bakgrund till Sveriges Tidskrifters nya undersökning av tidskriftsbranschens intäkter. Läs hela texten.

thomas-eriksson-egmont-publishing-web2

Intäktsområdet som fortsätter växa
Kommersiellt innehåll i redaktionella kanaler blir allt vanligare inom tidskriftsbranschen. För ett år sedan drog Egmont Publishing i gång sin satsning på native advertising, berättar Thomas Eriksson, digitalchef. Läs hela texten.

helle-klein-web2Organisationspressen bygger nya intäktsvägar
Organisationspressen har förutsättningar att skapa intäkter utöver ägarnas anslag. Det säger Helle Klein, chefredaktör för Dagens Arbete. Läs hela texten.
Anders Malmsten

Tidskrifterna är mediernas regnskog
Tidskriftsbranschen visar upp en enorm variation, både när det gäller innehåll och affärsmodeller, skriver Anders Malmsten i en krönika som både blickar bakåt och framåt. Läs hela texten.

Helena_Holmström_web2

Starka stjärnor som påverkar
Influencer marketing är ingen fluga. Det slår Helena Holmström, ansvarig för Native Studio på Aller media fast. Läs hela texten.

Kerstin Neld Kulturnyheterna

Branschens utveckling uppmärksammas
Inslag i SVT:s Kulturnyheterna angående tidskriftsbranschens utveckling. Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter och Patrik Hadenius, Vetenskapsmedia blev intervjuade. Se inslaget på SVTPlay.

Annika-R-Hermanrud-web

Fler läser artiklar bakom inloggning
De lanserade sin form av betalvägg i vintras. Nu ökar andelen inloggade besökare till sajten för ATL, Lantbrukets Affärstidning. Annika R Hermanrud är publisher för ATL. Läs hela texten.

Lars-Dahmen-web

Lösningen framåt är helheten
Det handlar inte om att tänka ”antingen eller” när det gäller papper och digitalt. Det säger Bonnier Tidskrifters vd Lars Dahmén. Läs hela texten.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör. 

  • V-TAB

    Nordens största tryckerikoncern. Tänk tryck. Tänk V-TAB. Hos oss har du tillgång till all tänkbar tryckkompetens och en ansenlig bredd med tjänster – från tidningar och direktreklam till skyltar och affärstryck i alla möjliga och omöjliga former.

  • Mediakraft

    Vi kan media och kommunikation och är ledande i landet när det gäller annonsförsäljning. Vi ger er mesta möjliga intäkt på er mediesatsning, oavsett om det gäller traditionella annonser, platsannonser eller content marketing.