Reklamundvikande

Tidskrifter fortsätter att vara det medium där reklamundvikandet är lägst och där reklamen är mest välkommen. Det visar den aktuella rapportenReklamundvikande i en digital brytningstid (2015)  från undersökningsföretaget TNS Sifo.

Enligt TNS Sifos undersökningar uppger ca 26 procent av landets befolkning att de generellt försöker undvika reklam i medier. Men det betyder inte att en dryg fjärdedel av all reklam är bortkastad. Studeras siffrorna närmare visar det sig att många undviker reklam i ett medium, men inte i alla. Nio av tio uppger till exempel att de försöker undvika reklam i mobilen och åtta av tio på nätet.

För andra medier är reklamundvikandet betydligt lägre. Och allra lägst, 42 procent, är det i tidskrifter. Mest utbrett är reklamundvikandet i mobilen, men är även utbrett för nätet och tv.

Reklamundvikande i olika medier (%), bearbetad
Mobil 92
Internet 81
Radio 80
Tv 80
Direktreklam 57
Dagspress 45
Tidskrift 42

Källa: TNS Sifo 2015

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Media720

    Media720 hjälper medieföretag med strategiska och operativa konsultinsatser på ledningsnivå samt hyr ut eller rekryterar kunnig personal. Med fokus och helhetssyn på media ser vi till att våra kunder har rätt kompetens vid rätt tillfälle.

  • Ad 4 you

    Ad 4 you media AB arbetar med annonsförsäljning och marknadsföring till rikstäckande facktidningar, branschtidningar och organisationstidningar.

  • Kate

    Redesign, layout och utbildning. Kate är en pigg designbyrå med många års erfarenhet av tidningsdesign för magasin, organisationspress och dagspress.