Reklamundvikande

Tidskrifter fortsätter att vara det medium där reklamundvikandet är lägst och där reklamen är mest välkommen. Det visar den aktuella rapportenReklamundvikande i en digital brytningstid (2015)  från undersökningsföretaget TNS Sifo.

Enligt TNS Sifos undersökningar uppger ca 26 procent av landets befolkning att de generellt försöker undvika reklam i medier. Men det betyder inte att en dryg fjärdedel av all reklam är bortkastad. Studeras siffrorna närmare visar det sig att många undviker reklam i ett medium, men inte i alla. Nio av tio uppger till exempel att de försöker undvika reklam i mobilen och åtta av tio på nätet.

För andra medier är reklamundvikandet betydligt lägre. Och allra lägst, 42 procent, är det i tidskrifter. Mest utbrett är reklamundvikandet i mobilen, men är även utbrett för nätet och tv.

Reklamundvikande i olika medier (%), bearbetad
Mobil 92
Internet 81
Radio 80
Tv 80
Direktreklam 57
Dagspress 45
Tidskrift 42

Källa: TNS Sifo 2015

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Business Factory

    När man anlitar Business Factory så får man något extra. Några viktiga ledord i vårt arbete är lyhördhet och framåtsträvan.

  • Stibo Graphic

    Stibo Graphic erbjuder Nordens största produktionskapacitet och har det i särklass bredaste utbudet i stora moderna rullpressar med allt ifrån 16-sidiga till 80-sidiga tryckpressar. Det ger en oöverträffad flexibilitet och leveranssäkerhet.

  • Titeldata

    En prenumerationspartner i ständig utveckling sedan 1982. Sveriges ledande förlagskonsult inom upplagestrategi, prenumerationshantering och upplageförsäljning.