Reklamundvikande

Tidskrifter fortsätter att vara det medium där reklamundvikandet är lägst och där reklamen är mest välkommen. Det visar den aktuella rapportenReklamundvikande i en digital brytningstid (2015)  från undersökningsföretaget TNS Sifo.

Enligt TNS Sifos undersökningar uppger ca 26 procent av landets befolkning att de generellt försöker undvika reklam i medier. Men det betyder inte att en dryg fjärdedel av all reklam är bortkastad. Studeras siffrorna närmare visar det sig att många undviker reklam i ett medium, men inte i alla. Nio av tio uppger till exempel att de försöker undvika reklam i mobilen och åtta av tio på nätet.

För andra medier är reklamundvikandet betydligt lägre. Och allra lägst, 42 procent, är det i tidskrifter. Mest utbrett är reklamundvikandet i mobilen, men är även utbrett för nätet och tv.

Reklamundvikande i olika medier (%), bearbetad
Mobil 92
Internet 81
Radio 80
Tv 80
Direktreklam 57
Dagspress 45
Tidskrift 42

Källa: TNS Sifo 2015

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör. 

  • Mediarum

    Mediarum Sverige, arbetar med uppdragsförsäljning och är annonsavdelningen för fack-, bransch- och medlemstidskrifter.  Vi vet genom vår erfarenhet att engagemang, samarbete, säljkompetens ger goda resultat.

  • Pressdata

    PressData AB är Sveriges största servicebyrå för prenumerationshantering.