Ylva Johnson: ”Medveten satsning på granskande journalistik”

Torsdag 11 maj 2017

Ylva Johnson, chefredaktör Sveriges Natur

Gäst i Tidskriftspoddens 25:e avsnitt är Ylva Johnson, chefredaktör på Naturskyddsföreningens medlemstidning Sveriges Natur. En tidskrift som uppmärksammats på flera håll den senaste tiden för sin granskande journalistik.

Ylva Johnson har bakgrund som journalist på bland annat Expressen, Dagens Nyheter, Aktuellt och SIDA:s tidning Omvärlden. 2014 tog hon över chefredaktörskapet på Naturskyddsföreningens medlemstidning Sveriges Natur.

Hur ser hon på skillnaden mellan att arbeta på en medlemstidning jämfört med en traditionell nyhetsredaktion?

– Jag tror stenhårt på att det går att vara kommersiell och seriös samtidigt. Vi skriver för en 37-årig fritidspedagog i Katrineholm. Hon ska hänga med och tycka att allt är intressant. Samtidigt ska en miljöforskare som Johan Rockström kunna få ut något. Jag ser ingen motsättningen däremellan, säger Ylva Johnson i Tidskriftspodden.

Ylva Johnson anställdes för tre år sedan med en mycket specifik målbild: ägarna ville att tidningen skulle ro iland en guldspade.

– På min anställningsintervju så sa ägarna: ”Vi vill vinna en guldspade”. ”Okej”, svarade jag, ”det ska vi väl kunna fixa!”

Alldeles nyligen uppfylldes just det målet när just Sveriges Natur fick priset, som delas ut av Föreningen grävande journalister, för sin uppmärksammade granskning av palmoljerester i biodiesel. Dessutom tog Ylva Johnson själv plats på Tidningen Scoops prestigefyllda lista över Mediesveriges mäktigaste grävare som presenterades i mars.

Lyssna

Tidskriftspodden finns att ladda ner via iTunes eller valfri podd-app. Enklast är att söka efter ”Tidskriftspodden” i din podd-app och ladda ner till din smartphone. Eller lyssna direkt här:

Sveriges Natur omslag

Om Tidskriftspodden

Tidskriftspodden erbjuder aktuella och nyttiga inblickar från tidskriftsvärlden. Podcasten riktar sig till Sveriges Tidskrifters medlemmar, nyckelpersoner i tidskriftsvärlden och mediebranschen i stort. Tanken är att lyssnaren ska få en snabb och initierad inblick i de hetaste branschfrågorna.

— Gilla Sveriges Tidskrifter på Facebook om du vill du veta mer om oss och få koll på kommande avsnitt.

Tidigare avsnitt

#1: Kerstin Neld. #2: Olle Aronsson. #3: Susanna Lundell. #4: Irena Pozar. #5: Helle Klein och Karin Lennmor. #6: Patrik Hadenius.#7: Daniel Poohl. #8: Pamela Andersson. #9 Fredrik Wass. #10 Terese Allert. #11. Robert Brännström. #12 Mattias Göransson. #13 Melanie Deziel. #14 Sofia Wadensjö Karén. #15 Amelia Adamo. #16 Jonas Terning. #17 Camilla von Otter. #18 Ebba Bonde. #19 Olov Carlsson. #20 Claes De Farie. #21 Malin Vessby #22 Johan Såthe. #23 Margret Atladottir. #24 Unn Edberg.

TIDSKRIFTSLEVERANTÖRER

  • Ad 4 you

    Ad 4 you media AB arbetar med annonsförsäljning och marknadsföring till rikstäckande facktidningar, branschtidningar och organisationstidningar.

  • Sörmlands Printing Solutions

    Som tidskriftstryckeri har Sörmlands Printing Solutions varit ledande i många år och det är en tradition vi är stolta över.  Att med modern utrustning och engagerad personal kunna möta dagens utmaningar ger oss motivationen att ständigt utvecklas och bli bäst på det vi gör. 

  • Informa

    Informa är säljbolaget för tidskrifter som vill öka sina intäkter. Hos oss får du som uppdragsgivare en professionell säljavdelning och speaking partner, som satsar långsiktigt och målinriktat.